av Rävspel » 19 december 2005, 21:58
Jag skall svara, jag har bara mycket fullt upp, Julen är en stressig tid, sällan hinner man sitta och diskutera på debattforum. I ditt exempel kan jag tänka mig två anledningar till att kalla segrarna Svear, antingen för att de tillhörde den grupp som kommit att kallas för de egentliga svearna, alltså folket runt mälardalen, eller också för att de med segrarnas rätt ansåg sig som den korrekta inhemska makten, helst som det (enligt traditionen) deltog Danskar på fiendesidan. Jag nämnde tidigare att jag tycker det är ett svårt spörsmål att ta ställning i, och här kommer några exempel.
Ynglingasagan: Det nämns att Ingjald före sin berömda mordbrand "Sände ut män över hela svithjod och bjöd till sig kungar och Jarlar och andra värdiga personer. Till arvsgillet kom kung Algöt...." Här är alltså Västergötland en del av Svitjod. Tidigare samma saga har Kung Algöt gift bort sin dotter och "Sände henne till Svitjod." Hur skall de ha't? Där är svitjod - ur västgötarnas perspektiv- ett främmande land.
Harald Hårfagers saga: här berättas om sveakungen Erik Eymundsson, som sägs "lagt under sig hela värmland och tog skatt av skogsbygderna och sade det var västergötland, hela vägen till svinesund och västerut hela vägen längs med havet. Detta kallade Sveakungen sitt rike och tog ut skatt där" På ett annat ställe nämns hela riket vid namn "Som kung Erik i Sveaväldet". Här är alltså västgötarna Svear, eftersom de ingår i Sveaväldet - även om det kanske bara är på samma sätt som att samerna är svenskar idag. Det finns en massa fler exempel.
Om jag så skall försöka klämma ur mig en åsikt (jag tycker det verkar som om du absolut vill ha en, Christer) så tror jag att "Svear" nämns som betydelse på olika saker. Ibland betecknar det folket runt Mälaren, ibland alla de folk som ingår i kungariket. Dock aldrig bara Västgötar eller bara Smålänningar. I de fallen där det står Västgötar (eller liknande) bör det vara fråga om en manöver som inte har varit kungarikets - folk har handlat på en lägre juridisk nivå, jarldömets.
Jag ser en del brister i mitt resonemang, men som jag ser det blir stora delar av vår gamla litteratur obegriplig om inte svear åtminstone ibland kan betyda "Undersåte i det dåtida riket av västergötland, östergötland, tiohärad, samt landskapen runt mälaren."
Ha överseende för eventuella stavfel, jag har inte tid att redigera.