av Lasse C » 2 september 2003, 07:05
Jaha, ja, det var intressant att se åsikterna här. Själv hör jag till dem som anser att vi har ett ansvar för att sprida kunskap och väcka ett intresse, däremot är det inte på något vis självklart hur det ansvaret ser ut! Det varierar med situation och person.
Eva summerar det bra, tycker jag:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Eva Andersson</i>
Det innebär att när jag är ute och föredrag tar jag (mycket modest) betalt, men också att jag kanske inte vill jobba på min fritid. Om någon frågar något konkret svarar jag naturligtvis och jag tycker det är jättekul med öppna lägret, skulle gärna ha det 3 dagar under medeltidsveckan, men om jag är och går på marknad med mina barn och någon säger: "Åh en riddare" om min man, eller har olikfärgade kilar i sina kläder är det _inte_ min plikt att gå fram till dem och tala om hur det är.
Eva <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Så behöver jag kanske förtydliga mig själv lite:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lasse C</i>
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sara Lundström</i>
På öppna dagen i lägret håller jag mig undan för att jag inte gillar dumma mundisfrågor. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ville jag vara bitsk skulle jag säga att du genom detta aktivt bidrar till att de "dumma mundisarna" fortsätter vara just det...[;)] <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
A) Jag hade inte för avsikt att vara bitsk. Faktiskt.
B) Om man tycker det är jobbigt att svara på frågor är det bäst och mest konstruktivt både för en själv, mundisarna och resten av lägret om man håller sig undan. Helt enig. Det jag tycker är tråkigt är om man (= Sara eller någon annan) <i>utgår</i> från premissen att mundisar är jobbiga, korkade puckon. Då gör man en aktiv insats för att de skall vara just det, och för att bevara alla missuppfattningar och motsättningar som finns från båda håll.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sara Lundström</i> ...att stolpa omkring och uppfostra folk är något helt annat. Och enligt mig, både förkastligt och dödfött.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jepp, helt enig, Sara - men jag kan heller inte se att varken jag eller någon annan fört fram önskemål om att vi skall "stolpa omkring och uppfostra folk". Var hittar du det? På min dator syns det inte, i alla fall...
Till sist, Angus, tycker jag också att seriöst menade frågor alltid är OK, även om jag hört dem förr. Dumma frågor finns inte, men däremot både frågor och dumheter. Kommentaren om telefonkiosken är ett bra exempel, själv tänker jag alltid på en annan kommentar. Jag har byggt flaskskepp i snart 30 år, och det är ofelbart alltid en del personer (av någon anledning <u><b>alltid</b></u> manliga) som skall gör sig "roliga" genom att ställa frågan "Är det inte svårt att limma på botten på flaskan igen så det inte syns? höhöhöhöh..." Senast den kommentaren kom tittade jag i en anteckningsbok och sade "236!". Han sade "Öh, vaddå 236?" Mitt svar: "Det är så många gånger jag hört någon kläcka den kommentaren och tro att de var roliga sedan jag började bygga 1975." Hans reaktion: Långt ansikte. Jag svarar gärna på frågor, även sådana som jag fått hundratals gånger - men när det handlar om noll intresse och man enbart vill förlöjliga mig och det jag gör: Sorry, då biter jag tillbaka.