av Vendel » 20 februari 2008, 14:35
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by anlar</i>
Jag förstår att det inte är helt lätt att som amatör sätta sig in i forskningsämnen, och att det är viktigt att få ventilera med andra när vår egen historia håller på att skrivas om. Folk förlorar sin identitet, när det man trott på plötsligt inte är lika säkert längre. Men - att sprida lögner och förtal, det hör inte till ett seriöst forum. I utställningen som relateras till ovan framgår tydligt på en skylt att det är mina egna nya forskningsresultat som här presenteras. I rekonstruktionerna har använts så "rätta" material som är möjligt att få tag i idag. Linne är linne, siden är siden (såväl kinesiskt som från medelhavsområdet). Strategiskt placerade flätabeten är tillverkade för hand av äkta material utifrån arkeologiska förebilder i bland annat Birka och Valsgärde. Den lilla påsen som påstås vara "maskinbroderad från varuhuset Indiska" har jag själv som en pedagogiskt rekonstruktion sytt av dyrbart siden från de olika ursprungsområdena, innehållande t o m äkta guldtrådar eftersom det används till kyrkliga textilier. Yllet i släpet må vara lite väl tjockt, men det fanns inget annat att uppbåda i de klara färger som ursprungligen använts. För att undvika missförstånd presenteras därför varje material separat i utställningen, med tydlig information om materialen då det begav sig. De mönstrade banden är vidare köpta i England för att komma så nära originalen som möjligt när det gäller mönster av guld- och silverinslag. De "plastiga" banden är sidenband från Skansens klädkammare. Spännena är riktiga kopior. De synliga delarna av päls är riktigt skinn. Personen som sytt dräkterna är en välutbildad sömmerska för historiska dräkter, som gjort hankar etc. för hand. Strategiskt placerade brickvävda band och berlocker är tillverkade av hantverkare som är bland de bästa i världen på dessa tekniker. Modellerna bygger på ett antal välbevarade arkeologiska fynd och samtida bilder.
Inlägget ovan om utställningens kvalitet är således inte på något sätt överensstämmande med verkligheten. Jag beklagar att jag skulle behöva kommentera detta på det här sättet. I övrigt tycker jag att det står var och en fritt att ha egna åsikter. Vill man fördjupa sig i det vikingatida dräktskicket så finns det ett fantastiskt material att forska vidare om.
mvh Annika Larsson
fil dr i dräkhistoria och textilarkeologi
Uppsala och Stockholms universitet
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag har uppenbarligen uttryckt mig både klumpigt och förhastat.
Givetvis är det just så som du säger (eftersom du säger det). Siden av väldigt hög tät kvalitet (ej råsiden) kan ibland se väldigt syntetitiskt ut. Banden från england och skansen ger ett tämligen artificiellt intryck och kan lätt antas vara inköpta i närmaste textilaffär (är de verkligen brickbandsvävda). Jag sysslar själv med brickbandsvävning och är anser mig ha åtminstone hjälpliga kunskaper om de mönster och fynd (med metalltråd) som funnits.
Att dräkten är baserad på din forskning framgår som du säger med all tydlighet. Att det rör sig om en högst kontroversiell tolkning baserade helt och hållet på dina egna studier framgår däremot inte. Den uppfattning man får är snarare att dräkten är baserad på en, mer eller mindre, numera vetertagegen tolkning.
I texten som beskriver plagget (den förkristliga vikingatida kvinnans klädsel) står att läsa att dräkten baserats på följande;
"1. Figurer abildade på bildstenar och i metallarbeten.
2. Arkeologiska rester av tyger från klädesplagg.
3. Spännen som burit upp kläderna, innehållande lager av tyg från den dödes kläder.
4. Fyndens läge i gravarna i förhållande till skelett och fynd.
5. Utöver detta tillkommer en skriftlig arabisk källa som berättar att kvinnorna längs Volga bar metallbucklor på brösten, i vilka det satt fästat bland annat kniv samt ett eller flera pärlhalsband."
Vidare så presenteras dräkten med all tydlighet som en rekonstruktion (vilket får anses vara en högst subjektiv tolkning).
Mina ursäkter till Annika för att jag dragit förhastade slutsatser angående dräktens material och vissa av accessoarerna. Jag är som sagt varken arkeolog eller dräkthistoriker. Mina kommentarer angående materialets lämplighet är helt och hållet subjektiva). Kanske är det bäst ifall var och en själv besöker utställningen för att bilda sig en uppfattning om materialets historiska riktighet och utformning. Ännu bättre skulle givetvis vara ifall Annika ville förse oss och andra intresserade med detaljfoton. Jag frågade efter möjlighet att fota dräkten på museet men nekades tyvärr.
Vänligen,
/Ville