av Peter » 20 maj 2010, 07:24
Men hörni. Jag har rotat en hel del i Mecklenburgische Urkundenbuch, Urkundenbuch der Stadt Lübeck (båda med fokus 1350-1400), recesser från Hansedagarna 1250-1430 samt inventarieförteckningar från Tyska orden 1390-1420. Bössor och besläktade termer (skyttar, krut, salpeter, svavel, kulor) nämns kanske fem gånger, max tio, på åtskilliga tusen sidor, alla efter 1370. Och i de flesta fall tolkar jag det snarare som kanoner än bössor (det skulle ju vara fånigt att Rostock, Lübeck och Stralsund tillsammans lyckades skramla ihop fem handkanoner som de utrustade sina skepp med inför en piratjakt). Andra vapen så som svärd, armborst, bågar och till och med blidor (inklusive termen Blidenmeister) nämns tämligen frekvent. Är inte det lite skumt i sammanhanget? Frågan är då hur vanliga bössor var i Norden - i synnerhet under 1360-talet. Jag tror absolut att krutvapen förekom, men frågan är om de användes en masse. Om jag inte missminner mig är Margaretasidan hyfsat uppspelt när Stockholm kapitulerar 1398 - de kan överta TVÅ kanoner från tyskarna. Så visst var det värt att nämna.