Visby 650 år

Detta forum är för diskussioner om historisk forskning relevant för återskapande av historia.

Inläggav Fengaren » 24 maj 2010, 09:40

Nu kastar jag mig in i en diskussion med betydligt kunnigare personer, men jag undrar en sak.
Ifall det upphittats kulor, men inte handkanoner på Gotland från den tiden, kan det inte innebära att man kan ha använt någon form av kul-armborst? Eller är de av senare datum? Ett armborst som skjuter kulor torde väl vara "diskret" nog för att inte nämnas i källor på samma sätt som krutvapen?

En tanke bara.

---------------------------
http://fengaren.bilddagboken.se/
Fengaren

Inläggav Valdemar Sappi » 24 maj 2010, 09:47

I min bok "Rovriddarnas tid" kallar jag ibland armborst'pilen' för bult. Har jag gjort bort mig eller? Blev plötsligt lite osäker...
Valdemar Sappi

Inläggav Johan Käll » 24 maj 2010, 10:26

jag har hört bult med. Oroa dig inte för mycket Valdemar, man KAN inte få allt innom allas specifika lilla specialområde hela tiden, jag såg tex att du kallat en köpman 'herr' i din nya bok. Det kallades endast riddare. Men, gör det nått för bokens stora hela? Det är ju en skönlitterär skapelse. Man kan inte efterforska varje ord, det är väl bara bästa sättet att aldrig bli klar.

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Inläggav Micke D » 24 maj 2010, 10:45

Du behöver nog inte vara orolig, men som riktigt insnöad på området så tycker jag att du ska undvika "bult" i framtida böcker.
Jag har aldrig hört det användas i norden, det är nog bara en sentida direktöversättning av engelskans "bolt".
Pil är det som användes.
Micke D

Inläggav Martin Wallgren » 24 maj 2010, 10:48

Skäkta? Är inte det det vanligaste??
Martin Wallgren

Inläggav Valdemar Sappi » 24 maj 2010, 14:20

Min armborstskytt i boken heter Gotfred Saxare och är son till en vapenmästare vid den Bayerske kejsrens hov (Brandenburgarna).
Fick nog för mig det hette bolt i Tyskland också. Och därför också vanligt i Danmark med sin plattysktalande överhet!?
Valdemar Sappi

Inläggav Peter » 24 maj 2010, 14:35

Bolz är det tyska ordet på medeltiden. Och kanske även i dag, vad vet jag?
Peter

Inläggav Micke D » 24 maj 2010, 16:33

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Skäkta? Är inte det det vanligaste??<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">Folk tror det, men så är icke fallet.
Micke D

Inläggav Eric Hejdström » 25 maj 2010, 06:50

Kollade igenom rapporten från Mästermyr där kulorna nämns. De är båda av stål och kolet i dom har det gjorts c-14 datering på med följande resultat. Den första kulan kan ha två olika intervall 680-780 AD eller 660-870 AD och den andra 10900-9700 BC eller 11300-9100 BC. Inte så medeltid. Spetsen från armbostpil som daterats hamnade på 1400-talet.

Johan & Peter, rätta mig gärna om jag har fel men nog bör de äldsta formerna av ammunition till handbössor dessutom vara av bly och inte järn? Järn i ammunition är en senare idé. Till större kanoner använde man ju stenkulor i början.
Eric Hejdström

Inläggav Valdemar Sappi » 25 maj 2010, 09:07

Så tillbaks till den ursprungliga frågan då. Hur skall vi fira 650 års jubileet nästa år?
Det är bara 11 år mellan bössorna vid Ribe och invasionen av Gotland/Visby, men stödet för bössor på Gotland blir svagt. Så den idéen verkar körd...

Jag tror att det är så att Gotland togs för att greve Henrik höll Kalmar. Valdemar bara måste betala sina legotrupper. Så plundring som lön. Så kommer det preliminärt bli skildrat i min nästa bok.
Men hur hittar man på något publikt som är kul att titta på? Som ligger närmare sanningen än den brandskattning som aldrig hände.

Herr användes både om Riddare och kyrkans folk på 1300-talet. Även möjligen om förnäma borgare, men i så fall visst mycket senare så det försvinner från skissen till bokstart, som säkert ändå kommer att ändras betydligt...
Har kontakt med en professor i Lübeck som kan Hansan från denna tid, så kommer idéer kring hur spänningar inom Visbys borgare kan användas lite senare. Men vill inte avslöja för mycket av kärnhistorien i min bok så det får bli något annat. För självklart spelar det stor roll att borgmästarsonen Botulf Kattlund är huvudperson i min bok. Blir nog ett dråp i familjen Strandes hus på Breite Strasse i Lübeck t.ex...
Valdemar Sappi

Inläggav Eric Hejdström » 25 maj 2010, 10:10

Vad har din bokförsäljning med 650 års minnet av slaget om Visby att göra?

Medeltidsveckan jobbar för fullt med att samla aktörer och arrangemang inför nästa år. Om någon är nyfiken föreslår jag att ni pratar med dom direkt istället för att spekulera en massa. Alltid bättre om faktiskt representanter för ett arrangemang berättar om det än att andra gör det åt dom. Blir mest fel då. Förslag är en sak, spekulationer om vad andra gör är en helt annan...
Eric Hejdström

Inläggav Valdemar Sappi » 25 maj 2010, 10:27

Dom efterlyser själva ideer utåt på sin facebooksida. Så vänd er t.ex. dit då om ni har någon outvecklad idé som snurrar runt...
Återkommer med källorna professorn ovanför hänvisade till när jag hinner med det...
Och visst, reklamen över till säljsidan...
Valdemar Sappi

Inläggav Peter » 25 maj 2010, 13:36

Eric - Yes. Bly och sten. Jag har dessutom fått uppfattningen om att uppdelningen "lodbössa" och "stenbössa" betecknar mindre vapen (så som handkanoner) respektive större (så som mer regelrätta kanoner).
Peter

Inläggav Valdemar Sappi » 25 maj 2010, 18:09

Här finns resultatet från Mästerby 1361:
http://www.arkeologiuv.se/cms/showdocum ... 4_text.pdf
Valdemar Sappi

Inläggav Olof den gladlynte » 25 maj 2010, 18:36

Tack Valdemar! Mycket intressant!

// Brosa
Olof den gladlynte

FöregåendeNästa

Återgå till Forskning