Osprey om svensk medeltid

Detta forum är för diskussioner om historisk forskning relevant för återskapande av historia.

Inläggav Joakim K » 3 juli 2003, 09:40

Jag är det [:D]

Fördelen med Osprey är att de samlar mycket information om ett ämne
i ett bra format. Det blir inte alltid rätt, å andra sidan blir inte
alltid "seriösare" literatur det heller... Dessutom så får man betydligt fler bilder på föremål från den tiden som boken handlar om i de böckerna än i många andra. Har konstaterat att jag nästan aldrig köper dem för texterna...

De böcker som är illustrerade av bra illustratörer är dessutom trevliga
då de ger en en bra idé om hur det kan ha sett ut. En bild säger mer
än tusen ord för att ta en klisché...
Sen blir det inte alltid rätt med de bra illustratörerna... I nån
av böckerna jag har är det en bild på brigandin som är fel ihopnitat.
Där försvann flexibiliteten [xx(]
Joakim K

Inläggav David Lindholm » 7 juli 2003, 16:31

Hej Alla!
Som en av två medskyldiga ansåg jag mig en smula nödgad att säga något om de omdiskuterade böckerna. Visst är det populärvetenskaplig litteratur, ingen har någonsin sagt annat. Men i de flesta Osprey produktionerna finns det mycket orginalbilder och det är dessa som jag hoppas att intresserade kikar på. teckningarna är konstnärens och författarnas tolkningar av orginalen som ofta är inkompletta etc. När det gäller bildningsnivån så anser jag att det är fullständigt irrelevant med tanke på den irrationella smörja som produceras av akademiker i Sverige, särskillt inom arkeologi och historia. Knappt något av det överlever en grundlig rationell granskning. Viktigare är ärlighet och en sakkunskap på området. Ett utmärkt exempel varandes den Framlidne E.Oakeshott, som var enastående inom området svärd men inte fick ett akademisk erkännande eftersom han saknade den rent formella examen ( Är det inte patetiskt så säg!)
Sedan kära norska vänner, att vi skrev att Norge var ett bakvatten får ni ta som hämd för Karl XII:e ( om vi nu inte sköt honom själva, hemska tanke!) Skämt åsido så hoppas jag att ni förstår vad vi menade när ni kikar i boken där Sverige och Finland får samma omdömme på goda grunder. Jag diskuterar gärna innehållet eller annat som rör vapen och rustningar eller vetenskaplig verksamhet inom den historiska sfären.
Hoppas att ni alla har det bra,
David Lindholm
David Lindholm

Inläggav Joakim K » 7 juli 2003, 17:12

Jag har i alla fall lagt en beställning på båda två och gillar jag dem inte så lär du få höra det![:D]

Å andra sidan kommer du att få det om jag gillar dem också!
Joakim K

Inläggav Endre Fodstad » 8 juli 2003, 11:21

Så er vi alle enige. Det var jo beroligende.
Det blir spennende å se boka.

EF
Endre Fodstad

Inläggav Joakim K » 15 juli 2003, 18:42

David: Apropos att man kan se framsidan från "medieval scandinavian... (2)" på nätet...

Är det inte liiiite fusk att använda en illustration från en annan ospreybok som framsida? [:D] Den ser VÄLDIGT lik ut en från "german medieval armies 1300-1500"...
Joakim K

Inläggav David Lindholm » 15 juli 2003, 22:16

Hej!
Visst är det lite fusk, men Ospreys princip är tyvärr alltid att återvända existen material i den mån det går. Ni måste all begripa att tyvärr så har man som författare INGEN möjlighet att påverka!
David
David Lindholm

Inläggav Joakim K » 16 juli 2003, 06:12

Jo, det kan jag tänka mig. Synd bara att det blev från just den boken... Det är inte den som jag reagerade för som den bäst tecknade boken...
Joakim K

Inläggav David Lindholm » 16 juli 2003, 06:47

Hej!
Tja, rent faktamässigt så är det en av de bättre böckerna rent illustrationsmässigt med minst utflykter i den konstnärliga träskmyren av tecknaren! Och bilden är faktiskt en ganska god representation av vad som var en mycket vanlig kombination av vapen och skyddsutrustning i Skandinavien. Men som jag sa så har jagmina synpunkter påhur illustrationerna görs.
David
David Lindholm

Inläggav Joakim K » 16 juli 2003, 14:01

Har precis bara börjat läsa den... Så jag kan inte uttala mig om faktabiten ännu. Hittade den på stadsbiblioteket härom dagen. Så jag satt precis o hade den framme när jag råkade titta in på osprey...

Håller med om att illustrationer om tyskland bör passa bra in på skandinavien... Är det fler illustrationer som kommer från andra böcker?
Joakim K

Inläggav David Lindholm » 16 juli 2003, 23:02

Hej!
Nej, som jag förstår så är alla illustrationer inne i boken nya.
David
David Lindholm

Inläggav Joakim K » 17 juli 2003, 09:13

Vad trevligt ... Då kanske vi slipper en "tonlet" rustning placerad fel med 50 år [:D]

Har läst igenom den där om tyskarna nu... Texten var OK, men bilderna... Suck... Skulle vara kul att se några av de saker de anger som referenser. De hade en väldans förkärlek för "scalearmour" i alla möjliga sammanhang...
Joakim K

Inläggav Djingis Khan » 27 juli 2003, 07:33

När exakt kommer boken?
Förresten kolla in 2:ans bild, är det slaget vid Visby 1361?

http://www.ospreypublishing.com/title_d ... 066~per=41

/DK M
Djingis Khan

Inläggav Joakim K » 27 juli 2003, 09:58

Haha... De har visst bytt ut bilden nu... Undrans om de bara slängde upp en bild i början "bara för att"....
Joakim K

Inläggav Djingis Khan » 27 juli 2003, 20:19

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Joakim K</i>

Haha... De har visst bytt ut bilden nu... Undrans om de bara slängde upp en bild i början "bara för att"....
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ja, dom brukar ju göra så

/DK M
Djingis Khan

Inläggav Djingis Khan » 12 september 2003, 16:10

Jag fick boken idag, ska bli mycket intressant att läsa den nu. Ser lovande ut, bilderna visar sammanlagt sex svenska krigare, fem norrmän, sex danskar, tre islänningar, tre krigare från föröarna och Orkney samt en Samekrigare!

/DK M
Djingis Khan

FöregåendeNästa

Återgå till Forskning