[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Tidsperspektiv, kunskap och ansvar…?

Tidsperspektiv, kunskap och ansvar…?

Detta forum är för diskussioner om historisk forskning relevant för återskapande av historia.

Inläggav Lasse C » 4 september 2003, 15:06

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Raymund</i>

Ett dåligt rykte gör det svårare för en förening att få hyra lokaler eller låna markområden för tältläger osv. Ett enkelt besök på en skola eller en marknad kan ge en hel del goodwill och positiv publicitet som man kan dra nytta av senare.

/R
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det här är också en sida av saken, som väl tyvärr inte synts så bra i diskussionen hittills. Om "utdelningen" av en rätt begränsad insats kan bli så pass god på lite sikt är det väl smart att ta vara på det - eller?
Lasse C

Inläggav Sara Lundström » 4 september 2003, 15:26

Om du formulerar det så, kommer saken i ett helt annat läge även för mig. Jag är inte den som vill ställa upp i alla sammanhang och prata om medeltideri (riktigt <i>så</i> snäll är jag inte![}:)]), men om någon ärligt vill veta svarar jag självfallet så gott jag kan, och kan jag inte letar jag reda på någon kunnig. Att vägra svara på tilltal är ju bara ohyftsat, och om jag inte tyckte det är roligt att dela med sig av sitt kunnande skulle jag väl inte vara med här! Däremot kanske jag inte alltid tycker man måste förklara allt för folk, utan ofta kan det räcka med att man t ex kan tipsa om en bok i ämnet. Lite får folk göra själva, och det är ju ofta lärandet som är det roligaste!

Och att hjälpa nybörjare är inte bara viktigt, jag tycker ofta det är roligt också. Jag lär mig själv av att konkretisera - och så får man ju briljera lite, vilket ju alltid känns kul![;)] Och jag brukar verkligen se till att vara välkomnande och tillåtande mot nya i mina föreningar - i motsats till många som säger att de vill "informera" men egentligen bara skyter med sina kottologi-färdiheter och kommer med orealistiska krav som skrämmer bort folk. Sånt gör mig (som bekant) fly förb...[:(!]

Däremot tycker jag det kan bli fördömt jobbigt med alla "putslustiga" frågor okunniga människor ställer (när man förklarat för 100 pers att man får duscha och borsta tänderna även under Mtv är det liksom inte roligt längre), så jag undviker sådana situationer. Jag tycker som sagt man har rätt att <i>välja sådant man tycker är kul i den här leken</i>. Om man ställer upp fast man inte vill gör man ju i 9 fall av 10 ett sämre jobb, och risken ökar nog det blir ett one-up-manship, d v s att man bara markerar "jag kan, du kan inte", istället för att den andra personen faktiskt får ny kunskap och vill lära sig mer.

De enda jag känner har ett regelrätt "ansvar" att dela med sig av sitt kunnande är chatelains, sysslomän och vad de nu heter, d v s personer vars föreningsämbete innebär att man ska hjälpa nybörjare. Då har man ju ett förtroendeuppdrag att göra just detta.
Sara Lundström

Inläggav cizzi » 4 september 2003, 15:38

Jag håller fullkomligen med Ny Björn om att vi <b>absolut</b> har ett ansvar i våra roller som medeltidare/vikingar/re-enactors eller vad vi nu än vill kalla oss. Så fort vi kliver ut bland folk skickar vi ut signalen "såhär var det", oavsett om vi vill eller inte(kolla bara på Guillous böcker, folk tror ju de är rena faktaböcker).

Om vi inte är beredda att se till att våra kläder och vår utrustning är så korrekta som bara är möjligt efter vår förmåga skall vi inte heller "gå ut bland folk", exempelvis på marknader, i Foteviken etc, utan hålla oss på slutna evenemang dit inte "de korkade mundisarna" (det var det dummaste jag har hört på länge, förresten!) har tillträde.

Sätter jag mig på ett evenemang och pysslar med ett hantverk låter jag påskina flera saker, nämligen:
* att jag är rätt klädd för tidsperioden i fråga
* att jag håller på med ett hantverk man faktiskt höll på med
* att jag gör det med rätt utrustning och på rätt sätt
och detta gäller <b>oavsett</b> om jag faktiskt demonstrerar ett hantverk, exempelvis i hantverkslägret, eller om jag sitter i Almedalen med mina polare. Frågan är nämligen inte vad jag avser, utan hur det tas emot i andra änden!

Att ha ett ansvar gentemot den mundäna världen är inte detsamma som att ha en plikt att utbilda dem, utan ansvaret ligger i att se till att man inte "luras", eftersom de allra allra flesta som möter oss när vi har våra dräkter på faktiskt fortfarande lever i den fasta övertygelsen om att vikingarna hade horn på hjälmen och alla tjejer hade strut på huvudet på medeltiden.

Och går man ut på gator och torg i vikingatida eller medeltida kläder så säger man (utan att säga ett enda ord högt) "hej, titta på mig", och i och med det har man också sagt att det är okej att titta på kläderna och utrustningen, och även att ställa frågor. Vill du vara ifred skall du inte klä dig i dräkt offentligt!
cizzi

Inläggav Sara Lundström » 4 september 2003, 15:49

Den attityden är säkert rätt sätt att få fler folk att gå i dräkt offentligt...[V]
Sara Lundström

Inläggav Kråkfot » 4 september 2003, 16:24

hmmmmm.. jaha.. då måste vi ha ett råd som ger oss rätt att visa
oss offentligt??.......ny klyver vi hår och missförstår....nä jag menar att alla måste ju få tid och lära sig....
Kråkfot

Inläggav Lasse C » 4 september 2003, 16:26

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sara Lundström</i>

Om du formulerar det så, kommer saken i ett helt annat läge även för mig. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det har jag försökt - över 3 sidor. Christ on a bicycle! Är jag <b>så</b> dålig på att uttrycka mig? [:I]

OK, det var väl ordet "ansvar" du fastnade på, och det var kanske en mindre bra formulering av mig, kan jag se nu.
I vilket fall som helst verkar vi ha nått fram en punkt där vi har lyckats kommunicera, i alla fall. Det var ju väl det.

För... visst <b>är</b> det väl förbaskat roligt att få berätta, i rätt sammanhang? [;)]
Lasse C

Inläggav cizzi » 4 september 2003, 16:30

Okej, betonar och förtydligar för er som läser fortare än tanken hinner med:

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by cizzi</i>

Om vi inte är beredda att se till att våra kläder och vår utrustning är <b>så korrekta som bara är möjligt <i>efter vår förmåga </i></b><hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
cizzi

Inläggav cizzi » 4 september 2003, 16:34

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sara Lundström</i>

Den attityden är säkert rätt sätt att få fler folk att gå i dräkt offentligt...[V]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag anser inte att "gå i dräkt offentligt" är ett självändamål, nej! Och tro mig, min dräkt är <b>långt ifrån</b> perfekt, och jag kan låååångt ifrån allt, men jag är hela tiden medveten om att de jag möter <b>tror</b> det, och därför är det viktigt för mig att se till att den är så korrekt som jag bara kan göra den! Och om ett halvår är den bättre, och om ett år ännu bättre etc etc, så att jag verkligen ger en så korrekt bild av mitt största intresse som möjligt!

Om det bara handlar om att bära dräkt för sakens skull tycker jag att vi ska välkomna jutesäckarna och hårdrocksriddarna med öppna armar!
cizzi

Inläggav Sara Lundström » 4 september 2003, 17:18

Personligen tycker jag som så: Hellre hårdrocksriddare än att folk inte törs gå i dräkt för att den inte är perfekt. Hellre någon som gjort ett försök, även om det blir fel, än någon som tror att folk i dräkt är nån sorts kombinerad statist och informationstavla.
Sara Lundström

Inläggav cizzi » 5 september 2003, 09:01

Eftersom den förra betoningen tydligen fortfarande inte gick hem tar jag det en gång till, men låååångsamt:

<b>efter egen förmåga</b>!

Jag förstår inte riktigt hur ni tycker att det skulle vara ett självändamål att bära dräkt offentligt? [:0] Det måste väl ändå betyda något att nästan alla de du möter ser dig och tror att det var preciiis så det var på medeltiden? Jag förstår inte hur det plötsligt kan vara helt okej att lära folk saker fel (för jaaa, man <b>lär</b> folk saker, oavsett om man vill eller inte, det är bara att acceptera!)?
cizzi

Inläggav Sara Lundström » 5 september 2003, 09:20

Det jag reagerade på var det här:

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">i och med det har man också sagt att det är okej att titta på kläderna och utrustningen, och även att ställa frågor. <b>Vill du vara ifred skall du inte klä dig i dräkt offentligt!</b><hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

(Min kursivering.)

Att man ska göra så bra man kan är vi nog alla överens om. Men att man inte ska gå i dräkt om man inte är beredd att hålla föreläsningar för vem som helst, och att man ska vara tvungen att kunna "försvara" allt i den är nog fel sätt om man vill få folk att våga själva. Och det vill jag! Jag tror många av oss har erfarenheter av snipiga kommentarer från folk vi kanske inte ens kände, när vi hade den där första dräkten vi hade sytt själv och var så stolt över. Vi gjorde så bra vi kunde utifrån de kunskaper vi hade, men fick ändå grinig kritik. Det är inte kul, och många stöts bort från hobbyn av sådana erfarenheter. Jag vill inte göra det mot andra. Därför min attityd "hellre halvbra än inte alls".

Ja, jag tycker det är ett självändamål om folk har dräkt. Varför? För att det är roligt att ha dräkt, och roligare när vi är fler som har det! Jag vill att så många som möjligt ska få pröva på, att det ska finnas utrymme att göra misstag och bara <i>ha skoj</i>.
Sara Lundström

Inläggav cizzi » 5 september 2003, 09:38

Stopp och belägg! [:(!] Jag har aldrig påstått att man ska hålla föreläsningar eller vara tvungen att försvara allt i sin dräkt! Det jag sa var att om man vill <b>vara ifred</b> (fritt översatt: om man som du inte vill ha "dumma frågor från korkade mundisar") skall man inte bära dräkt offentligt!

Jag sa <b>inte</b> att man måste ha en hundraprocentigt korrekt dräkt, eller att man ska hålla föreläsningar för allt och alla man stöter på, jag sa att man har ett ansvar att <i>göra så bra man bara kan</i>, eftersom alla de människor du stöter på<b> tror </b>att det är rätt!

Att man ska göra så bra man kan är vi nog alla överens om. Men att man inte ska gå i dräkt om man inte är beredd att hålla föreläsningar för vem som helst, och att man ska vara tvungen att kunna "försvara" allt i den är nog fel sätt om man vill få folk att våga själva.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
cizzi

Inläggav Lasse C » 5 september 2003, 09:48

Jag tror många av oss har erfarenheter av snipiga kommentarer från folk vi kanske inte ens kände, när vi hade den där första dräkten vi hade sytt själv och var så stolt över. Vi gjorde så bra vi kunde utifrån de kunskaper vi hade, men fick ändå grinig kritik. Det är inte kul, och många stöts bort från hobbyn av sådana erfarenheter. Jag vill inte göra det mot andra. Därför min attityd "hellre halvbra än inte alls". <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Mycket berömvärd inställning! [:D]
Lasse C

Inläggav Arnaud Guillaume » 5 september 2003, 13:31

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by cizzi</i>

Stopp och belägg! [:(!] Jag har aldrig påstått att man ska hålla föreläsningar eller vara tvungen att försvara allt i sin dräkt! Det jag sa var att om man vill <b>vara ifred</b> (fritt översatt: om man som du inte vill ha "dumma frågor från korkade mundisar") skall man inte bära dräkt offentligt!<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Jag har ett problem med attityden i den slutsatsen. Det kanske är jag som läser in saker du inte avsåg, men uttryckt annorlunda låter det som "den som är annorlunda/avstickande får finna sig i att folk lägger sig i detta". Måhända folk tittar på en - det går ju knappast att undvika, men jag anser inte att jag därmed har gett dem nån slags tillåtelse att göra sig lustiga eller ansvarar för att de drar "rätt" slutsats av min klädsel.

Jag klär mig i dräkt för mitt eget höga nöjes skull, och det anser jag är min ensak. Om jag är på väg till ett event i t ex Tolkiensällskapet och folk tror att min dräkt är korrekt/historisk är det i så fall deras problem - jag tänker inte "gömma mig" för den sakens skull. Om jag får en allvarligt intresserad fråga svarar jag givetvis, men dumma kommentarer är det inte värt besväret att bemöta.

Och vad folk <i>tänker</i> varken kan eller avser jag att ta något ansvar för.
Arnaud Guillaume

Inläggav cizzi » 5 september 2003, 15:24

Arnaud: Frågan är ju egentligen inte vad DU har för avsikt, eller vad DU ger för tillåtelse eller vad DU menar, till syvende och sist kvarstår ändå faktum att om du går runt med rymddräkt eller banankostym eller what have you <i>kommer</i> folk att undra, dra slutsatser och ställa frågor, vare sig du eller jag eller någon annan <b>vill</b> eller inte!

Dessutom tycker åtminstone jag att det är ganska stor skillnad mellan att transportera sig från punkt A till eventet på punkt B och att faktiskt vara medeltidsklädd på ett medeltidsevenemang (och därmed utge sig för att vara "medeltidning") dit "publik" har tillträde? Jag kanske borde ha förtydligat att det är det jag menar med "offentligt", alltså när man bär dräkt på events, marknader etc med medeltida/vikingatida/historiskt tema.

Och dumma kommentarer är <b>aldrig</b> ursäktade, men det var inte det jag pratade om heller! Jag pratade om de s k "dumma frågor" som de s k "korkade mundisarna" ibland ställer, som t ex "hade man tyg på medeltiden", eller "hade inte alla vikingar horn på hjälmarna?"
cizzi

FöregåendeNästa

Återgå till Forskning