Kan någon hjälpa mig att identifiera dessa?

Detta forum är för diskussioner om historisk forskning relevant för återskapande av historia.

Kan någon hjälpa mig att identifiera dessa?

Inläggav Admin » 14 maj 2003, 18:29

Här är lite bilder jag har fått fatt i, nu undrar jag om det är någon som har någon aning om vartifrån föremålen kommer ifråga om tid och plats?

/Henrik

Bild
Bild
Bild
Bild
Admin

Inläggav arwid » 15 maj 2003, 07:29

Hej Hej

Inte för att det är svar på frågan men, tyckte det passade hyfsat bra här iaf:-)

Om ni kan så kolla in gårdagens (onsdags) "Östgöta korrespondenten",¨
De har en artikel om en utgräving som görs vid motalaström.
Tydligen så frågade arkeologerna om de boende i området hittat något, och en gubbe hävdade att ha hittat "lite skrot", skrotet visade sig vara en spjutspets(lika den på bilden) som han inte hade en "aaannnnniiinnnngg" om att det var nått.....

Mvh

Martin

p.s
borde inte den tredje bilden uppifrån varit någon form av stångyxa?
d.s
arwid

Inläggav Admin » 28 maj 2003, 22:26

Det visade sig vara ett lite udda test, riktat mot mig :)

Föremålen kommer från sjödistriktet i norra USA, det hävdas att de härstammar från vikingatid och tidig medeltid.

Hur många hundralappar sätter ni på det?

/Henrik
Admin

Inläggav Ny Björn » 29 maj 2003, 10:50

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Admin</i>

Hur många hundralappar sätter ni på det?

/Henrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Inte jääättemånga [:D]

-Vikingatid!?! [:D][:D][:D]

/N B

(-notera att de [}:)]-na har blästrat fram metallglans!!![:(!][:(!][:(!]!!!)
Ny Björn

Inläggav Todd » 29 maj 2003, 13:36

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Admin</i>

Här är lite bilder jag har fått fatt i, nu undrar jag om det är någon som har någon aning om vartifrån föremålen kommer ifråga om tid och plats?

/Henrik

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Henrik,

Jag kanner igen alla foremalen, kommer du inte ihag att jag lanade dem till dig nar du skulle i vag pa "Trenne byar"

Lamna tillbaka dem genast.
Todd[:(!]
Todd

Inläggav Halvor » 2 juni 2003, 16:49

Vikingtid? Absolutt ikke.

Derimot har jeg sett spyd datert til 1250-1300 som er like.
Samme med öks nr. 1 (som riktignok ser sakseslipt ut, dvs. bare slipt på ene siden, noe som identifiserer den som en plankehoggeröks, evt. for båtbyggere). Ildstålene er vel temmelig universelle, men den siste öksa ser ut som en Lochaber-type, men er igjen vanskelig å tidsbestemme da den var i bruk i Skottland (og sikkert noen andre avsidesliggende steder også) til langt oppå 17-1800-tallet.

Kan nok väre middelalder, men kan også väre 1700-tall. Kanskje det er öksa til Davy Crockett?

Halvor
Halvor

Inläggav Admin » 3 juni 2003, 09:06

Det är faktiskt föremål som sägs höra samman med den omtvistade Kensingtonstenen som det var en artikel om i DN häromdagen. SHM kommer som allt ser ut just nu att få den till Sverige under hösten och föremålen kan vara aktuella för utställning.

De har påträffats i området runt sjöarna i norra USA och påstås alltså vara samtida med Kensingtonstenen, som sägs vara huggen av inbyggare från Grönland under 1300-talet. Det finns forskare som anser att de kolonier som låg på Grönland i många fall i själva verket var belägna ännu längre bort, på USAs östkust. Detta gör förstås Halvors dateringar och iakttagelser intressanta.

/Henrik
Admin

Inläggav Endre Fodstad » 6 juni 2003, 12:44

Jeg lurer på om spydet er enda senere - skaftforsterkninga får meg til å tenke på 1400-tall.
Øksene er klart middelader - firkantede skafthull er en god pekepinn på det. Den øverste ser ut som en arbeidsøks. Jeg har sett et liknende funn fra Konghelle som er datert til 1350. Den nederste kunne godt ha vært en kampøks av den typen som kalles alt fra bardiche til lochaber. Som Halvor sier er stilen rimelig universell mellom 1200 og 1800...

Flintstålene kan være fra alt fra tidlig jernalder til barokken.

EF
Endre Fodstad

Inläggav Halvor » 12 juni 2003, 15:58

Tja, såvidt jeg husker fant de jo en norsk middealdersölvmynt i en indianerleir fra 1500-tallet for endel år siden. Magnus Lagaböte, tror jeg det var som var myntherre...

Vi kan nå datere gjenstandene til 1200-1800... vi er flinke...

Halvor
Halvor

Inläggav Endre Fodstad » 26 juni 2003, 13:08

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Halvor</i>

Tja, såvidt jeg husker fant de jo en norsk middealdersölvmynt i en indianerleir fra 1500-tallet for endel år siden.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

1500-tallet er Post-Colombiansk! Den store drepern for alle som vil bevise nordisk tilstedeværelse i Amerika.

EF
Endre Fodstad

Inläggav Admin » 26 juni 2003, 13:19

Det märkliga i sammanhanget är att professor Henrik Williams (nordiska språk, Uppsala universitet) tycker att Kensingtonstenen hör hemma i 1500-talet. Det kanske har varit lite akvititet av norska reenactors redan då (alltså som under 1500-talet reenactade 1362) [;)]

/Henrik
Admin

Inläggav Endre Fodstad » 26 juni 2003, 17:23

Jeg antar du mener at runeinnskriften er 1500-talls? Det er jo en gammel historie. Da Ohman(Olofsen) med stor sannsynlighet forfalsket stenen brukte han (sannsynlgvis)en svensk verk om runer fra 1500-tallet. Såvidt jeg husker nevnte Blegens det samme i 1968, og han har det visstnok fra Holman.

EF
Endre Fodstad

Inläggav Admin » 26 juni 2003, 18:43

Det verkar inte sannolikt att Öhman har förfalskat stenen, geologer som undersökt den nyligen menar att stenen i ristspåren har syraanfrättning som måste ha skapats omkring 50 år innan Öhman grävde fram stenen (den kan alltså vara ristad av någon annan, bara lite tidigare).

Sen är även runorna problematiska. Som Williams uttrycker det: "det är väldigt lätt att säga att stenen är en förfalskning utifrån allt material vi har, det är så mycket "ovanligheter" som samlats på en och sammma plats, men det är väldigt svårt att säga var eller när den i så fall faktiskt har tillverkats eftersom en stor del av de "underliga" runor som stenen visar upp inte var kända från andra källor före 1950-talet."

Min bestämda uppfattning är att stenen är ett falsarium, men det är oerhört spännande att försöka förstå hur den då har skapats, och av vem.

/Henrik
Admin

Inläggav Martina » 27 juni 2003, 08:28

För mig som inte känner till historien, är det någon som vill förklara?

MVH

Martina
Martina

Inläggav Admin » 27 juni 2003, 08:44

OK, jag förklarar:

1898 hittade svenskamerikanen Olof Öhman en runsten på sina ägor i Minnesota. Om den är äkta måste världshistorien skrivas om. Men experterna kallade stenen en bluff, och det är fortfarande en omfattande diskussion kring stenens ursprung.

Stenen är skriven med medeltidsrunor och lyder (fri tolkning):

"8 göter och 22 norrmän är på denna upptagelsefärd från Vinland långt västerut. Vi hade läger vid 2 skydd en dags resa norr från denna sten. Vi var och fiskade en dag. Efter vi kom hem fann 10 man röda av blod och död. Ave Maria, fräls från ondo. Har 10 män vid havet att se efter våra skepp. 14 dagar resa från denna ö. År 1362."´

Samtida forskare avfärdade omedelbart stenen som ett falsarium, men idag är det många (fr a amerikaner) som menar att stenen kan vara äkta. Till dessa hör Dick Nelson. De mer tveksamma säger att stenen har massor av fel, som verb i singular till subjekt i pluarlis, talspråk, och ord som man tolkar som 1800-talsamerikanska (som "ded" (död) och "of west" (väster om) och "from" (från). Nelson menar att man kan hitta allt detta även i medeltida texter. Språkforskaren och professorn Henrik Williams menar att det inte spelar så stor roll (se ovan) och att det tvivelsutan är en äkta runsten, när den är tillverkad är däremot svårt att säga.

I oktober ställs stenen ut på Historiska museet i Stockholm.

Läs mer i DN LördagSöndag 31/5 2003, samt tidningen VI under våren, artikel av Lars Westman.

/Henrik
Admin

Nästa

Återgå till Forskning