Nya moden m.m.

Detta forum är för diskussioner om historisk forskning relevant för återskapande av historia.

Nya moden m.m.

Inläggav Micke D » 16 maj 2003, 20:05

Hej allihopa!

Kan man säga något om hur fort nya moden, nya vapenstilar m.m. tog sig från kontinenten upp till oss i skandinavien?
Jag har läst nånstans att det kan ha tagit mellan 20 och 40 år, kan det stämma?
När slog t.ex. doubleten, (finns det nått bra svenskt ord för doublet?), igenom i Norden?
Sen så kommer frågan om hur långt efter adeln och de rika som de "vanliga" människorna började använda dessa nymodigheter.

/Micke D
Micke D

Inläggav Joakim K » 16 maj 2003, 23:08

En gissning...

Svaret lär nog variera med (1) vilken tid... och (2) var i sverige man menar och (3) vilket samhällsskikt.

I städer med mycket kontakt med Tyskland till exempel, bör modena
har kommit betydligt fortare än på landet...
Joakim K

Inläggav Angus Maciomhair » 17 maj 2003, 04:39

Det varierar nog till stor del även inom ett område, vare sig det är kläder, teknik eller livsmedel.

<b>från NE:</b>
Om man tittat på tomaten så introducerades den i spanien på 1540-talet som prydnadsväxt men slog inte igenom på allvar som köksväxt förrän under tidigt 1900-tal, åtminstone i sverige, huruvida den slog igenom tidigare i spanien eller ej kan jag inte säga.

Jag bor f.n. inneboende hos en äldre dam i Uppsala och hon smakade en tomat första gången när hon var 16 år, det var år 1928

Paradisfrön å andra sidan som större delen av europa tycks ha haft en mindre kärleksaffär med, innan svartpepparn slog igenom, omtalas tidigast år 1214 i Treviso i Italien och kunde inhandlas i Stockholm i början av 1300-talet. Det faktum att paradisfrön inte genomgick en period som prydnadsväxt spelar säkerligen en stor roll i sammanhanget. <i>även biten om paradisfrön var från NE</i>

Ha det...
/Angus och hans 2 cent
Angus Maciomhair

Inläggav Micke D » 17 maj 2003, 08:56

Om man tänker sig Visby 1361, kan man gissa om doubleter och cotehardier var vanliga eller ovanliga plagg? Detta tajta mode kom ju till ungefär 1340 på kontinenten.
Visby som hamn- och handelsstad borde ha varit ganska snabb med att få in nyheter, frågan är bara hur fort dessa blev vanliga i de olika samhällsskikten?
Jag är mest intresserad av hur fort modet spred sig bland soldater, dvs om doublet kan vara tidsenligt mode för visby 1361, eller om kjorteln var det vanligaste ända fram mot 1400-talet.

/Micke D
Micke D

Inläggav Admin » 17 maj 2003, 09:49

Hej!

Micke: En "doublet" kallas "tröja" på svenska.

Det är förstås stor skillnad mellan möjligheten att transportera tomater och kunskapen om att odla den, till möjligheten att se ut som storherrarna nere i Europa, som man hade månatlig kontakt med under 1300-talet. Sannolikt slog modet igenom ganska fort i handelsstäder och i de samhällsklasser som var inbegripna i detta. Bondebefolkningen såg bevisligen likadan ut under från 1200-talet fram till 1500-talet, så där var nog ingen större skillnad.

Men tidsperspektiven som kan anses rimliga för "eftersläpning" gentemot övriga Europa är snarare 2-4 år än 20-40 år.

/Henrik
Admin

Inläggav Eva Andersson » 17 maj 2003, 10:11

Tack Henrik, så slapp jag skriva det själv[:D]

Eva
Eva Andersson

Inläggav rikard » 19 maj 2003, 08:01

Min uppfattning är att man ska vara försiktig med generaliseringar. Alla modeströmningar var inte globala, utan en del var väldigt lokala, så bara för att man ser ett plagg i södra europa så betyder det inte att det finns i Sverige ett par år senare.
I England t.ex. förekommer en del detaljer som jag inte har sett någon annanstans. Det betyder ju inte att dom inte finns, men jag tycker det är bra om man kan bekräfta detaljen eller plagget i fler länder/fler bilder.

Man kan (tycker jag) urskilja tre regioner i Europa som skiljer sig ganska mycket i modestil. Den ena är Norden, Tyskland, England, nuvarande Holland och Belgien. Den andra är södra europa och den tredje östra europa. Gränserna var självfallet flytande vilket syns tydligt i Frankrike. Dessa regioner sammanfaller även i stor utsträckning med Handelsvägarna. Använd källor inom en region så blir bilden av modet mer enhetligt.

Tackolov måste man inte vara expert på allt utan man kan skicka in en fråga till forumet istället[:)].

Rikard, Handelsgillet
rikard

Inläggav Eva Andersson » 19 maj 2003, 08:21

Angående tröja:
Benämningen tröja har en mycket växlande förekomst i medeltida dokument. Dels nämns den ett par gånger i perioden 1330-40 (en gång från Oslo, en från Bohus och en från Linköping) och dels dyker den upp igen mot slutet av 1400-talet för att bli väldigt vanligt under början på 1500-talet, i synnerhet om man även räknar in benämningen ”wams” som också betecknar en slags tröja. Vilken form tröjan har under 1500-talet kommer inte att beröras här, då det ligger utanför undersökningens tidsram. Från senare perioder förekommer emellertid både en ”långtröja” och en kort tröja i mansdräkten, liksom en kort tröja i kvinnodräkten . Det rör sig här om ett plagg av tyg, vanligen vadmal, och inte om ett stickat plagg.
Första omnämnandet är från 1331, då Guttorm Haavardsson, kanik i Oslo testamenterar sin gröna tröja till någon som bara nämns med namnet Alve . Nästa omnämnande är från 1334, där Linköpingsborgaren Lars Häggebroder testamenterar sin dyploidem, också kallad tröja. Glossarium över det svenska medeltidslatinet översätter dyploidem med dubbel kappa eller tröja, vapenrock. Även på 1500-talet användes en form atv detta ord; deploides om en tröja av svart damask. Ordet dyploidem/deploides är besläktat med det latinska ordet duplos som betyder dubbel, och det är därför rimligt att anta att Lars Häggebroders tröja var av dubbelt tyg. Att det skulle vara en vapenrock är däremot osannolikt, en vapenrock bars tillsammans med rustning och hör därför inte hemma i en borgares kläduppsättning. Den hör däremot hemma i en kungs garderob och det är där vi möter nästa två tröjor. 1340 upprättades en inventarieförteckning över lösöre tillhörande kung Magnus Eriksson på Bohus fästning. Bland kungens kläder märks som nämnts två tröjor. Därutöver nämns även en vapenrock så inte heller här går det att jämställa tröja och vapenrock. Alla dessa tre tröjor ligger inom samma korta tidsperiod på 10 år, men sedan dröjer det ända till 1465 innan benämningen förekommer i norska diplom igen. Jag har endast undersökt svenska diplom fram till 1420 och ordet förekommer inte heller här under den undersökta perioden. Som jag tidigare nämnt blir benämningen mycket vanlig efter 1500. Att det skulle röra sig om samma plagg är osannolikt då dräktskicket förändrats mycket under de nära 150 år som skiljer omnämnandena åt. I den rapport om ett dråp där ordet tröja nämns 1465 sägs det om den mördade; Tore Stavn, att: ”...Saae gick Stavn og Lagde sig i Sengeno med trøjen og Hosona,...”
Tröjan verkar här vara ett plagg som behålls på under natten. Nu ägde mordet rum den 28e december och det är därför troligt att det var kylan som fick Tore Stavn att behålla hosor och tröja när han gick och lade sig. Han var också gäst i en annans hem och delade troligen säng med någon. Annars visar samtida bilder från Europa att man oftast sov naken eller i skjorta/särk. Frågan är om tröjan här kan betecknas som ett överplagg eller om det är ett mellanplagg. På bilder från 1400-talet ser vi ofta en kort jacka eller väst vid vilken hosorna är fästade med band. Möjligen är det detta plagg som avses.
Materialet i tröjorna nämns inte någonstans och det finns bara en uppgift om färg; Guttorm Haavardssöns gröna tröja. De verkar inte vara pälsfodrade, något som skiljer dem från de flesta överplagg.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Admin » 19 maj 2003, 09:02

Hej, och tack Eva för intressant info!

Det låter verkligen som att det handlar om en tröja när du skriver nedanstående:

"Glossarium över det svenska medeltidslatinet översätter <b>dyploidem </b>med dubbel kappa eller tröja, vapenrock. Även på 1500-talet användes en form atv detta ord; <b>deploides </b>om en tröja av svart damask. Ordet <b>dyploidem/deploides</b> är besläktat med det latinska ordet <b>duplos </b>som betyder dubbel, och det är därför rimligt att anta att Lars Häggebroders tröja var av dubbelt tyg."

Den engelska termen för tröja är "doublet", liksom den franska. Kan det möjligen finnas ett samband? ;-)

/Henrik
Admin

Inläggav Eva Andersson » 19 maj 2003, 09:17

Det är nog inte bara möjligt, jmfr ordet "double" på båda språken [:)]
Frågan är om det är att man stickade ihop tygerna ev med vadd emellan som gör att de räknas som "dubbla", jag menar i princip allt anant var ju också fodrat och ibland med tyg.

Eva, fundersam
Eva Andersson

Inläggav Joakim K » 19 maj 2003, 09:43

Är inte wams samma ord som fortfarande används på tyska?
Har för mig att jag har sett det ordet på ett antal tyska siter.
Har tyvärr ingen ordbok på jobbet...
Joakim K

Inläggav rikard » 19 maj 2003, 17:19

"Materialet i tröjorna nämns inte någonstans och det finns bara en uppgift om färg; Guttorm Haavardssöns gröna tröja. "
<hr noshade size="1">
Om nu tröjan var grön, så är det väl troligast att den var av ylle.

Rikard
rikard

Inläggav Eva Andersson » 19 maj 2003, 17:55

Jo, men "troligast" gör ingen forskning.
Jag har på annat ställe dragit den generella slutsatsen att ylle och framför allt kläde nog var det vanligaste även i de fall när material inte anges, men i den här texten handlar det om de uppgiftér vi får om just plagget "tröja".

Eva
Eva Andersson

Inläggav Halvor » 2 juni 2003, 17:01

Hmmm.

Må det väre tröye alene, eller kan man sette det sammen med andre ord? Isåfall finnes det jo greie kilder på "vápnträiu" om et mykt underpanser fra Hirdskrá og jeg tror også det er nevnt i Kongsspeilet.

Når det gjelder moter kan man vel generalisere og si at det överste skiktet holdt seg rimelig godt oppdatert om hva som var "inne" og "ute", mens man i Setesdalen i gikk i 1500-talls klär til 1700-tallet.

I Kongsspeilet f.eks. beskrives et rustningplagg (brynbrók = cuisses) som på illustrasjoner ikke blir vanlig för 20 år senere, selv i Europeisk sammenheng. Da går jeg imidlertid ut fra at Kongsspeilet er fra ca. 1270 (dateringen går litt hit og dit...)

Halvor
Halvor

Återgå till Forskning