av Inger E » 27 september 2005, 11:17
Missade en sak. Björn du har fel. Det finns detaljerade uppgifter i Cassiodorus som ÄR primärkällor till svenska goter. Bakgrunden är som följer:
Fall 1. som du vet är Ranríkí samma som norra delen av Bohuslän. Det fanns minst två stycken som Cassidorus själv träffade i sin officiella position hos Tjodrik som kom från Ranríkí och som Cassiodurus lämnar uppgifter om. Den ena som jag än så länge håller för mig själv vem han var eftersom jag under 10 års tid samlat ett stort antal källor av historiker, skrivare och andra som direkt haft med honom att göra. Jag har honom med i mitt manuskrift den Gotiska Mosaiken. Den personen finns deltaljerade uppgifter om, varför han 'kastades' ut ur Ranríkí efter att hans far, inom parantes ofta antagen som sagokung här i Sverige, dött. Var i Ranríkí han kom från, hur han var och varför han hamnade bland de goter som en tid var tillsammans med Tjodrik, varför denne person kom att få en hög post för Romerske kejsaren o.s.v. Att han bara skymtar här och där i Cassiodorus Variae hindrar ingalunda Variae att kallas Primärkälla för just de tillfällen och de händelser som omnämns i samband med honom i Variae.
Den andra är ju mera känd. Ibland kallad Rudolf, ibland Rodulf men även gångbar under andra stavningar. Rodulf kung hos Herulerna och i klartext i flera samtida document och verk omnämnd som ursprungligen kommande från Ranríkí, finns inte bara omnämnd av Cassiodorus. Det är till yttermera visso så, vilket ett stort antal forskare missat efter Weibulls och före Dick Harrisons tid, att Cassiodorus på grund av sin officiella ställning borde missat att ha direkt kontakt med Rodulf.
Följande är ett litet kort utdrag ur Cassiodorus kapitlet i 'Gotiska Mosaiken':
"Cassiodorus blev redan under ungdomsåren "questor sacri palatii" hos Teoderik. En questor sacri palatii hade till uppgift att ansvara för rikets juridiska affärer. I arbetet ingick både att upprätta lagar samt kontrasignera Teoderiks dekret.(Ostrogorski G, Oxford 1968 sid 36) Tjänsten som questor motsvarade i stort samma funktion som fanns i andra romerska prefektorat.(se not 1) Tjänsten som questor gav därför Cassiodorus stora möjligheter att få kännedom om de goter som besökte Teoderik och deras historia. Cassiodorus talar om att Herulernas kung Rodulf(död 515), var adopterad vapenson till Teoderik.(Cassiodorus, Variae, 4,2,2-3, samt not 2.) Det finns utifrån Cassiodorus tjänst som var ansvarig för kejsarens juridiska affärer, många skäl som talar för att Cassiodorus själv träffade kung Rudolf.
År 524 blev Cassiodorus Magister Officiorum, som sådan tjänstgjorde han fram till 533 hos Teoderik den store och Athalaric.(Mierow, sid 23) En Magister Officiorum kontrollerade alla 'officia’ i riket; han var ansvarig för Teoderiks säkerhet och som chef över kejsarens livvakt; han var cermonimästare vid hovet och därför ansvarig för mottagandet av främmande ambassadörer och sändebud; han satt med som Romerske kejsarens representant vid Teoderiks förhandlingar med de främmande ländernas sändebud; han var chef över rikets post och postkontor. Samtidigt som dessa arbetsuppgifter var Cassiodorus senator i Roms senat. (Ostrogorski G, Oxford 1968, sid 36).
Cassiodorus författade ett stort antal skrifter. Den mest kända Variae utgiven 537 e.Kr. återger delar Teoderiks och Athalarics officiella brev. Av breven framgår bl.a. att Cassiodorus själv finansierade de gotiska soldaternas uppehälle som bodde inom hans "egna" ansvarsområde. Detta för att inte belasta den ansträngda statskassan med utgifterna.( Cassiodorus, Variae, 9,25,9; not 3)
not 1
I del 2 av ‘Den Gotiska Mosaiken’ framgår bakgrunden till detta bland annat vara att Teoderik de facto hade den östromerske kejsarens uppdrag att slå ner Odovakars rike och därefter vara ställföreträdande kejsare för Zeno i Rom vid alla tillfällen då Zeno själv inte var närvarande.
Not 2
Brevet brukar dateras till år 507, kung Rodulf dog ~515), Om det är så att Cassiodorus ansvarat för utskriften av detta brev, så var han endast 20 år när han tillträdde sin första höga tjänst. Det finns annorstädes relativt starka belägg för att Cassiodurus tillträde denna tjänst före 18 års ålder.
Not 3
De gotiska soldater som avses var bosatta i Cassiodorus omedelbara närhet och ansågs tillhöra elitgardét. Jfr med vikingatidens Väringar."
slut på utdrag ur manuskriptet.
Samma gäller faktiskt för Tacitus men eftersom det är en mycket lång historia att berätta varför han inte bara bör utan näst intill SKALL ses som en Primärkälla till dåtiden Goter så lämnar jag det därhän.
Varje källa som du förkastar ovan som primärkälla har minst 5 andra samtida på plats varande, vilket ett stort flertal av de jag räknat upp också var, som antingen varit ögonvittne eller p.g.a att de befunnits sig på plats vid samma tid som de händelser som berättas om nämnda personer som direkt går att visa att de kommit från nuvarande södra Sverige, verkligen är det vi kallar Primärkälla.
För övrigt så har jag för Cassiodorus uppgifter mer än tre samtida källor som jag gått igenom samt 20 annaler som jag ännu inte är färdig med. Inom parantes fick jag så sent som igår kännedom om en mindre äldre svensk källa. Självfallet inte samtida men avsevärt äldre än någon av de isländska sagorna.