UV-öst behöver hjälp...

Detta forum är för diskussioner om historisk forskning relevant för återskapande av historia.

UV-öst behöver hjälp...

Inläggav Admin » 4 juli 2003, 12:22

Detta föremål har UV-öst hittat, och undrar om någon kan hjälpa dom att identifiera det. De skriver så här:

"Under ett par dagar grävde UV Öst några stolphål, härdar och gropar. Några krukskärvor tyder på en datering inom intervallet yngre bronsålder - äldre järnålder (ung. 1000 f Kr - Kr f). I en av dessa gropar fann vi ett märkligt horn(?)-föremål. Kan du hjälpa oss att få kläm på vad redskapet använts för? Eller om du sett något liknande? Måttuppgifter: ungefär 16 cm långt, 2 cm brett och 1,5 cm högt. Mitt på finns en urfasning. I ena änden ett hål."

Bild

Läs mer på:

http://www.raa.se/uv/stenkilsvarv2003/index.htm

/Henrik
Admin

Inläggav Micke D » 4 juli 2003, 19:46

Hej Henrik,

jag tycker att det liknar ett fiske redskap (vet inte namnet) som man matar upp nät på för att slippa allt för mycket trassel.

Micke D
Micke D

Inläggav Lasse C » 4 juli 2003, 20:48

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Micke D</i>

Hej Henrik,

jag tycker att det liknar ett fiske redskap (vet inte namnet) som man matar upp nät på för att slippa allt för mycket trassel.

Micke D
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det var min första spontana tanke också. Om stället som grävs ut låg vid vattnet verkar det som ett mycket bra antagande.
Lasse C
Lasse C

Inläggav my_mmy » 4 juli 2003, 23:10

maken tycker det liknar en ispilk (minifiskespö)

/maggie
my_mmy

Inläggav Arild Krake » 4 juli 2003, 23:30

Så det är inte ett splitsredskap då Lasse?

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Lasse C » 5 juli 2003, 06:59

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Arild Krake</i>

Så det är inte ett splitsredskap då Lasse?
Ludvig
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Nu var du snabb... [:D]
Nej, det vågar jag med hyfsad säkerhet påstå att det <i>inte</i> är. Visserligen har man hittat splitsfidar i t ex Pompeji av samma utformning som vi använder idag, men de ser helt annorlunda ut.
Lasse C

Inläggav John-Kompani Bastard » 24 juli 2003, 00:18

Hade man så långa nät att dylikt redskap skulle behövas under aktuell period? Och alla de varianter jag sett/använt har ett stopp mellan upphängningspigg och handtag för att nätet inte skall glida ner mot handen.

Fast jag har inget bättre alternativt förslag. Kanske ett redskap att fåra, peta, krafsa i jorden med. Hantagsformen skulle kunna tolkas som att redskapet hölls "upp och ned" med pekfingret i "urfasningen". Uppenbart är att formen hindrar handen från att glida ner över själva piggdelen.

John
John-Kompani Bastard

Inläggav Arild Krake » 18 augusti 2003, 15:29

Kan det möjligtvis vare ett redskap (som användes innan man började med talja) som används till att spänna upp linor på båtar? Jag vet dock inte vad föremålet heter.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Hadar » 21 augusti 2003, 17:09

Hmm, har man inte ett liknande verktyg när man tillverkar fiskenät..? Tycker mig minnas att jag sett något liknande men jag är inte så insatt i fiskenätskrytande. Tycker den verkar vara för kort för att haka upp nät på.
Hadar

Inläggav Lasse C » 22 augusti 2003, 06:41

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Arild Krake</i>

Kan det möjligtvis vare ett redskap (som användes innan man började med talja) som används till att spänna upp linor på båtar? Jag vet dock inte vad föremålet heter.

Ludvig
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Tror inte det, förstår vad du tänker på.
Det är massor jag inte kan om historia, men efter närmare 30 års flaskskeppsbyggande har jag snappat upp ett och annat om marinhistoria och i synnerhet riggning.
Lasse C

Återgå till Forskning