av Lasse C » 3 september 2003, 12:15
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sara Lundström</i>
Jag har på flera håll läst att katarerna ansåg att det var en synd att svära eder. Detta grundar sig rimligen på något i nya testamentet, men jag har ingen aning om vad. Finns det någon som kan hjälpa mig med detta?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag kan tyvärr inte peka ut stället på rak arm, men det står faktiskt uttryckligt att man inte skall svära vid Gud, eller vid jorden ("som är hans fotapall" som det står i den gamla översättningen), etc. Ett klart, otvetydigt och konkret förbud mot att svära eder är det i alla fall - det <u><b>vet</b></u> jag!
Det gör det ju för övrigt ganska paradoxalt att svära med handen på bibeln, i vilken det står ett uttryckligt förbud mot att göra just det. Borde i sig ogiltigförklara varje sådan ed, för antingen tror man på det som står i den och då kan man inte sbvära så, eller så tror man inte och då spelar det ju ingen roll om man håller i en bibel. Nåja, det var en utvikning - förbudet <b>finns</b> där, i alla fall.
Lasse C
(visserligen avfälling, men läste "boka" när det begav sig...)