Bibelfråga

Detta forum är för diskussioner om historisk forskning relevant för återskapande av historia.

Bibelfråga

Inläggav Sara Lundström » 3 september 2003, 11:42

Jag har på flera håll läst att katarerna ansåg att det var en synd att svära eder. Detta grundar sig rimligen på något i nya testamentet, men jag har ingen aning om vad. Finns det någon som kan hjälpa mig med detta?
Sara Lundström

Inläggav Lasse C » 3 september 2003, 12:15

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sara Lundström</i>

Jag har på flera håll läst att katarerna ansåg att det var en synd att svära eder. Detta grundar sig rimligen på något i nya testamentet, men jag har ingen aning om vad. Finns det någon som kan hjälpa mig med detta?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag kan tyvärr inte peka ut stället på rak arm, men det står faktiskt uttryckligt att man inte skall svära vid Gud, eller vid jorden ("som är hans fotapall" som det står i den gamla översättningen), etc. Ett klart, otvetydigt och konkret förbud mot att svära eder är det i alla fall - det <u><b>vet</b></u> jag!

Det gör det ju för övrigt ganska paradoxalt att svära med handen på bibeln, i vilken det står ett uttryckligt förbud mot att göra just det. Borde i sig ogiltigförklara varje sådan ed, för antingen tror man på det som står i den och då kan man inte sbvära så, eller så tror man inte och då spelar det ju ingen roll om man håller i en bibel. Nåja, det var en utvikning - förbudet <b>finns</b> där, i alla fall.

Lasse C
(visserligen avfälling, men läste "boka" när det begav sig...)
Lasse C

Inläggav Lasse C » 3 september 2003, 13:45

Ja! Där satt den!

Det ställe du söker är <b>Matt 5:34-37</b>. Ingår i Bergspredikan (rätt flitigt läst avsnitt bland troende - har jag hört), och är som sagt ett mycket tydligt och klart uttalat förbud mot att svära eder, inte bara vid Gud eller bibeln utan i någon form alls!

Hade för mig att det borde vara där någonstans, eftersom det var en så klar instruktion, och jag var ganska säker på att det inte var Paulus - som ju annars var rent barnsligt förtjust i att dela ut instruktioner...

Har inte kollat på parallellställen, men kan inte påminna mig några.
Varsågod!

Lasse C
(som gillar att hjälpa till, även om jag inte har något <i>ansvar</i> för din föreläsning eller faktainsamling...[;)])
Lasse C

Inläggav Sara Lundström » 3 september 2003, 17:20

Grejt, tack.
Sara Lundström

Inläggav pixeleye » 8 december 2003, 03:20

...och här är ett direkt citat från nya testamentet för dom som vill veta:

"Ni har också hört, att det är sagt till de gamla: 'Du skall icke svärja faöskt' och 'Du skall hålla din ed inför Herrem.' Men jag säger er: Ni skall över huvud taget icke använda några eder. Svär icke vid himmelen, ty den är Guds tron, eller vid jorden, ty den är hans fotpall, eller vid Jerusalem, ty det är den store Konungens stad. Svär icke heller vid ditt huvud, ty du kan icke göra ett enda hår vare sig svart eller vitt. Ert tal skall vara sådant, att ja är ja och nej är nej. Vad som går utöver detta är från den onde.
pixeleye

Återgå till Forskning