En ny tidning - Medieval History Magazine

Detta forum är för diskussioner om historisk forskning relevant för återskapande av historia.

En ny tidning - Medieval History Magazine

Inläggav June » 8 september 2003, 10:01

Besökte en pressstopbutik nu i helgen och fann något nytt på hyllan.

<i>"Medieval History Magazine" - The UK's first glossy monthly magazine
devoted to medieval era. </i>

En ny tidining som ges ut i samarbete med Royal Armouries i
Storbritannien. Den ges ut månadsvis och första numret kom nu i september. Tidningen är en dottertidning till den franska "Histoire Médiévale".

Detta första nummer har det lite illavarslande temat "Dressed to kill" vilket består av tre artiklar om tornerspel (1100 till slutet 1500), tornerspelsrustningar och "The real Ulrich von Liechtenstein".
Men jag fann att artiklarna var väldigt bra skrivna.

Några andra artiklar av intresse; en om "Viking combat techniques" och en annan om "How (not) to assassinate a Pope" om alla mordförsök riktade mot påven Johannes XXII i början av 1300-talet. Vidare en artikel om arkitekturen i ett av Rikard Lejonhjärtas mest påkostade slott, Chateau-Gaillard, som idag är en ruin, med <b>seriösa</b> 3D-modelleringar av hur det troligen sett ut. Jag blev mycket glad i artikeln "The impact of Jews in medieval Spain", där författaren intresseväckande visar hur judar avporträtteras och beskrivs i medeltida källor som t.ex. <i>Cantigas de Santa Maria</i>. Stort plus i kanten för alla "Further Readings"-rutor i samband med alla artiklar! Och så fortsätter den 80-sidiga tidningen. Sist i numret finns det ett kalendarium och evenemangstips (Storbritannien).

Tidningen är lite som Populär Historia, fast fokuserad på medeltid och med tonvikt på plåt. Men, precis som de själva hävdar så är den lite "glossy". Jag ifrågasätter t.ex. lite valet av den vikingagrupp som är fotograferad i samband med en av artiklarna, men å andra sidan så är närbilderna på rustningar (original från Royal Armouries) mycket bra. Det är lite svårt att säga hur tidningen kommer utvecklas iom att detta var det första engelska numret, tidningsfolket vill iaf ha kommentarer, tips, fler skribenter och verkar vara öppna för ideer.

För mer info kan man gå in på tidningens hemsida:
http://www.medievalhistorymagazine.com

Spring, tjacka och läs. Tidningen kostar 50:- och finns på Pressstop och andra välsorterade tidningsbutiker.

Ser fram emot att höra andras åsikter!
/Julia

PS. Såg förresten att BCC-History (en annan tidning, inte TV!) i sitt nya nummer har en artikel om re-enactment och living history.
June

Inläggav Joakim K » 8 september 2003, 10:39

Jag köpte den härom veckan utan några förväntningar om innehållet. Blev dock positivt överrakad!

Generellt sett tyckte jag att den var ok. 3D bilderna på Chateau-Gaillard var en klart plus!

Sen fanns det en del som kändes mindre välgenomarbetade. Ex den om vikingar. Det var å andra sidan inte mer sånt än att jag kommer att köpa nästa nummer också. Ska bli intressant att se om de kan hålla uppe kvalitén eller om de kommer att börja tumma på det för att få det att gå runt.
Joakim K

Inläggav Björn Hellqvist » 8 september 2003, 17:45

Jag köpte BBC History häromdagen, och artikeln om reenactors var visserligen trevlig, men kunde sammanfattas i "förr sågs de som kufar, men idag är de uppskattade inslag vid historiska evenemang". Fast tidningen hade ett helt gäng andra artiklar om andra tidsperioder som var läsvärda, så helt onödig kändes inte tidningen.
Björn Hellqvist

Inläggav Arild Krake » 19 december 2003, 15:49

I det senaste numret av Medieval History Magazine så finns det en resention av Fals och bordones nya skiva och det sparas inte på beröm. Gattis Erik och Anna.

Ludvig
Arild Krake

Återgå till Forskning