Besökte en pressstopbutik nu i helgen och fann något nytt på hyllan.
<i>"Medieval History Magazine" - The UK's first glossy monthly magazine
devoted to medieval era. </i>
En ny tidining som ges ut i samarbete med Royal Armouries i
Storbritannien. Den ges ut månadsvis och första numret kom nu i september. Tidningen är en dottertidning till den franska "Histoire Médiévale".
Detta första nummer har det lite illavarslande temat "Dressed to kill" vilket består av tre artiklar om tornerspel (1100 till slutet 1500), tornerspelsrustningar och "The real Ulrich von Liechtenstein".
Men jag fann att artiklarna var väldigt bra skrivna.
Några andra artiklar av intresse; en om "Viking combat techniques" och en annan om "How (not) to assassinate a Pope" om alla mordförsök riktade mot påven Johannes XXII i början av 1300-talet. Vidare en artikel om arkitekturen i ett av Rikard Lejonhjärtas mest påkostade slott, Chateau-Gaillard, som idag är en ruin, med <b>seriösa</b> 3D-modelleringar av hur det troligen sett ut. Jag blev mycket glad i artikeln "The impact of Jews in medieval Spain", där författaren intresseväckande visar hur judar avporträtteras och beskrivs i medeltida källor som t.ex. <i>Cantigas de Santa Maria</i>. Stort plus i kanten för alla "Further Readings"-rutor i samband med alla artiklar! Och så fortsätter den 80-sidiga tidningen. Sist i numret finns det ett kalendarium och evenemangstips (Storbritannien).
Tidningen är lite som Populär Historia, fast fokuserad på medeltid och med tonvikt på plåt. Men, precis som de själva hävdar så är den lite "glossy". Jag ifrågasätter t.ex. lite valet av den vikingagrupp som är fotograferad i samband med en av artiklarna, men å andra sidan så är närbilderna på rustningar (original från Royal Armouries) mycket bra. Det är lite svårt att säga hur tidningen kommer utvecklas iom att detta var det första engelska numret, tidningsfolket vill iaf ha kommentarer, tips, fler skribenter och verkar vara öppna för ideer.
För mer info kan man gå in på tidningens hemsida:
http://www.medievalhistorymagazine.com
Spring, tjacka och läs. Tidningen kostar 50:- och finns på Pressstop och andra välsorterade tidningsbutiker.
Ser fram emot att höra andras åsikter!
/Julia
PS. Såg förresten att BCC-History (en annan tidning, inte TV!) i sitt nya nummer har en artikel om re-enactment och living history.