Bröderna Lindkvists bok!

Detta forum är för diskussioner om historisk forskning relevant för återskapande av historia.

Bröderna Lindkvists bok!

Inläggav Martin Wallgren » 11 maj 2008, 12:43

Jag har precis läst ut Fredrik och Henrik Lindkvists bok om Svithjods fall och Sveriges uppkomst.

Är det någon mer som läst den här och har kommentarer till den? Den är juh charmigt Lindkvistsk och lättläst men hur bra ordning på fakta och detaljer har de.

Har någon läst eller hört vad forsker etablisemanget har sagt om deras teser?

//Martin, som har åsikter men lömskt håller inne med dem tills någon annan har sagt sina!
Martin Wallgren

Inläggav Johan Käll » 11 maj 2008, 15:13

jag tycker att det är ganska bra teorier de kommer med. Den relaterar väl till modern forskning (Henrik är ju historiker med).

Att jobba med ortsnamn och dialekter är inte heller ett ovanligt handgrepp, men bröderna gör det på ett bra sätt.

Vissa saker väljer de bortse ifrån och andra tolkar de på annat sätt än andra gör, men så går det ju till i historieforskning. Jag tycker sammanhållet att de lägger fram en trovärdig teori och underbygger den på bra sätt. Jag skäms inte för att hänvisa till den.
Johan Käll

Inläggav Matti » 11 maj 2008, 21:31

Jag har precis börjat läsa bröderna Lindströms bok som jag fick i födelsedagspresent, och jag tycker den är riktigt bra.
Matti

Inläggav Martin Wallgren » 12 maj 2008, 10:37

Jag är av en liknande åsikt som du Johan och Matti! Hade bara en krypande känsla av att det var för bra för att vara sant.

Det skapar en mycket intressant bild och känsla runt 1200-tals Sverige/Svitjod.

En specifik fråga jag har är vad ni tror om lokaliseringen av Gestrilen Herrevadsbro och Sparrsätra?

Tidigare har juh dessa ofta hänvisats till Götaländerna. Vad anser folket här?
Martin Wallgren

Inläggav Johan Käll » 12 maj 2008, 11:36

Jag är ganska säker på att Gestilren är Gestre by i Uppsalatrakten. Det finns vad jag vet inga hållbara belägg för att placera det i Västergötland. Sparrsätra är väl rätt tryggt fastspikat vid Sparrsätra kyrka?
Johan Käll

Inläggav Matti » 30 maj 2008, 22:41

Jag tycker att deras argument håller mycket bra. Anledningen till att många så hårt fäktat för V-götland har väl varit för att man ville se viktiga händelser i Västergötland som om just det gav landskapet dess historiska betydelse åter.

Deras placeringar är mycket rimliga. Herrevadsbro och Sparrsätra är heller inga överraskningar.
De ligger all på lederna mellan Västra götaland och Svitljod, så de är logiska platser för en sveaförsvarare att möta en angripare söderifrån på, och i två fall få pisk.

Gestrilen kan ju tänkas vara annorstädes, det funkar. Men det bästa vore ju om man kunde lokalisera slagfältet. De nämner hur det finns lokala namn i deras alternativ, som Sverkerbacken, precis som det finns namn vid Kungslena som bär minnen från slaget. Sådana namn saknas helt vid det påstådda alternativet till Gestrilen i Västergötland.
Därför är den lokal Lindströmarna lägger fram det starkaste kortet, anser jag. Lokala platsnamn är en förbisedd, men mycket viktig aspekt i dylika sammanhang.

Vad sägs om lite slagfältsarkeologi där, följt av ett nice re-enactment år 2010?
Matti

Återgå till Forskning