[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Vilka dräktböcker rekomenderas?

Vilka dräktböcker rekomenderas?

Detta forum är för diskussioner om historisk forskning relevant för återskapande av historia.

Vilka dräktböcker rekomenderas?

Inläggav Ingiz » 13 november 2003, 09:55

Hejsan!

Jag skulle vara intrsserad av att höra vad ni har att säga om de olika dräktböker som florerar i världen.

Jag vet ju att Peacok (reserverar mig för stavningen) inte är att rekomendera och även Brown and Shneiders bok som är uteslutande 1800-tals teckningar.

Men hur är det med de andra tex Herbert Norris böcker, Janet Arnold, Carolyn Savoy och Janet Winter - Elizabethan Clothing for the years...

Har du hittat en skatt eller vill varan alla för just den boken du hittat. Skriv en rad här.

Ha det bra,
Ingiz

-------------------------------------------------
edit: flyttade tråden till Forskningsforumet /Vix.
Ingiz

Inläggav Angus Maciomhair » 13 november 2003, 10:58

Jag har bara en av Norris' böcker, "Medieval Costume & Fashion" och det är genomgående författarens teckningar som utgör illustrationerna och boken kom ut 1927 så den har onekligen ett par år på nacken. Däremot är jag väldigt förtjust i Francois Boucher's "20000 Years of Fashion" där en annan utgåva (den europeiska?) har ett annat namn som jag inte för mitt liv kan komma på just nu, jag vet att det kom upp på forumet för ett tag sedan. Härliga illustrationer och förvånansvärt lätt att fastna i, om så än bara för ströläsande för stunden, även för mig som inte är speciellt dräktintresserad.

Ha det...
/Angus

PS. [url="http://www.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=134"]Här[/url] finns en gammal tråd med ett fåtal boktips. Ingenting specifikt dräktorienterat, men ändå DS.
Angus Maciomhair

Inläggav Ingrid Storrø » 13 november 2003, 11:34

Norris er velkjent som en helt forferdelig kilde, faktisk. :) Han tar feil som Victorianske forfattere har gjort og "oppdaterer" dem med sine egne "korrigeringer". Han antar ting, finner på ting selv og tar direkte feil på en mange punkter, og det er veldig vanskelig å skille hva som er god informasjon fra ting som er bare helt feil. Dessverre er bøkene hans så lett tilgjengelige, og virker så komplette (fordi han fyller inn de delene hvor det ikke finnes kilder med sine egne påhitt), at det er lett å rote seg bort i ham. :(

Köhler, som sorterer litt i samme klasse som Norris, er også ganske "kreativ", men han kan i alle fall brukes som grunnlag for å skaffe seg litt oversikt. Så kan man gå videre derfra til mer ordentlige kilder. (Jeg nevner Köhler fordi hans "A History of Costume" også er veldig lett tilgjengelig. Bare pass på å ikke stole på mønstrene han oppgir; de er veldig ofte svært kreative.)

Janet Arnold kan jeg derimot anbefale på det aller sterkeste! Boucher også; den europeiske utgaven heter "A history of costume in the west".

Kommer tilbake med mer når jeg kommer hjem til bokhylla mi. :)
Ingrid Storrø

Inläggav Ingiz » 13 november 2003, 11:53

Ingrid: Jag ser med soänning fram emot när du kommer hem och kan ge fler tips ! ;o)
Ingiz

Inläggav Sara Lundström » 13 november 2003, 12:04

När det gäller det praktiska älskar jag Sarah Thursfields "The medieval tailors assistant", främst för all information om hur man gör detaljer, sömmar, knappar mm. Den tillhör favoritböckerna i historie-avdelningen av min bokhylla. My own. My preciouss...
Sara Lundström

Inläggav Ingrid Storrø » 13 november 2003, 12:48

Jeg synes Thursfield er tildels veldig bra. Det som er glimrende med den er blant annet at den viser sammensetninger av hvilke plagg som passer til å brukes sammen, og går ganske bra inn på kjente middelalderske konstrusjonsteknikker osv.

Men hovedproblemet med boka er at den ikke oppgir hva hun har basert møsntrene sine på. Det relateres ikke til hvordan mønstrene hun har valgt (og hun sier jo at hun hovedsakelig har basert seg på visuelle avbildinger) forholder seg til det man vet om konstruksjon gjennom funn osv. Med det utgangspunktet, og en fullstendig mangel på referanser til hvorfor hun har valgt akkurat den konstruksjonen hun har valgt for forskjellige plagg, blir den unyttig som kilde fra et drakthistorisk perspektiv.

Heather Rose Jones, som er "ekspert" på gjenlevende drakter og arkeologiske funn, har sagt at mange av mønstrene er godt basert på disse, så det er feil å tro at Thursfield har funnet på alt selv. (Og jeg tror henne, men hun har dessverre ikke sagt noe om hvilke mønstre som faller i hvilken kategori... Så jeg har ikke noen fullstendig oversikt å by på er jeg redd.) Problemet er nettopp at Thursfield ikke sier fra når hun har basert noe på funn og når hun har funnet på sine egne konstruksjoner. Personlig synes jeg det er veldig frustrerende, men hva man mener om det det kommer jo an på ambisjonsnivå og hvor interessert man er i konstruksjon og drakthistorie.

Alt i alt en svært nyttig bok for mange, og etter mitt syn vel verdt å ha i bokhylla. Så må de av oss som er ute etter dokumenterbarhet og direkte kilder se andre steder i tillegg. :)
Ingrid Storrø

Inläggav Karin » 13 november 2003, 17:30

Förutom Thursfields bok är mina favoriter just nu "Medieval panorama" av Robert Bartlett och "Textiles and clothing 1150-1450" från Museum of London.

"Medieval panorama" innehåller massor med bilder från olika aspekter av europeisk medeltid. Bilderna är bra daterade och därför bra att ha som inspiration till hurdan dräkt man vill sy, men det finns inga mönster eller annat man behöver för att verkligen sy dräkterna.

"Textiles and clothing" beskriver de textilföremål som har hittats vid utgrävningarna av det medeltida London. Den innehåller inte heller några mönster, men bilder och avritningar av de dräktdelar som har hittats. Mycket bra när man vill veta hur t.ex. fållen eller knapphålen gjordes.

Karin
Karin

Inläggav Sara Lundström » 13 november 2003, 20:15

Ingrid: För min del är det som sagt <i>teknikerna</i> som gör Thursfield så andvändbar. Mönstren tycker jag personligen är alldeles för diagram-artade för att vara särskilt användbara. Men fodringstekniken, det om knappar mm mm! Mums.
Sara Lundström

Inläggav Ingrid Storrø » 14 november 2003, 11:03

I tillegg til "Textiles and Clothing" (som også er en av mine absolutte favoritter), er jo MOLs "Dress Accessories" veldig relevant for drakt. Det er ikke så himla mye tekstilgreier i den, men den er uvurdelig. Ditto med "Shoes and Pattens", men det hører strengt tatt ikke inn under tekstile håntverk. :)

Sara: ja, definitivt, Thursfield har definitivt masse bra info om sånt! :)

Ingrid - som ikke kom hjem før natten i går som ikke fikk sjekker bokhyllen
Ingrid Storrø

Inläggav Ingiz » 14 november 2003, 15:20

Hejsan allihopa hur är det med Costume Reference <b>History of Women´s Costume</b> av Marion Sichel och <b>The Encyclopaedia of World Costume</b> av Doreen Yarwood? Lite bort från ämnet men <b>Fashion in Hair</b> av Richard Corson? Jag hittade några kopior jag hade liggandes hemma från dessa böckerna.
Jag har Textiles and Clothing 1150-1450 hemma och jag är alldeles kär i den [;)]

/Ingiz
Ingiz

Inläggav Therese » 8 mars 2004, 19:03

Jag funderar att köpa Sarah Thursfields bok, men jag hittar två stycken med samma titel släppt med 30 dagars mellanrum på två olika förlag. Vet ni vilket isbn nummer er bok har?
Therese

Inläggav Angus Maciomhair » 8 mars 2004, 19:46

Jag skulle gissa att det kvittar vilken bok du köper. Det enda som skiljer är troligen om den getts ut i en amerikansk eller engelsk/europeisk utgåva.

Ha det...
/Angus, som var inne på Amazon UK och letade efter Thursfields bok men inte kunde motså ett par andra köp.
Angus Maciomhair

Inläggav Arnaud Guillaume » 9 mars 2004, 10:12

Köhlers bok är väldigt grundlig som klädkavalkad, men mönstren och avbildningarna är klart egendomliga, även om de sällan är direkt felaktiga. Som en parentes verkar den svenska boken "Levande Rollspel" ha lånat stora delar av materialet ur just "A History of Costume".

Jag tittade lite i Mary Houstons <b>Medieval Costume in England and France: The 13th, 14th and 15th Centuries</b> rätt nyligen. Den var rätt intressant om man gillar de århundradena, men tyvärr har den bara avritningar, inga orginalbilder. Har någon annan tittat i den och kan ge ett mer ingående omdöme?
Arnaud Guillaume

Inläggav Vix Hq » 9 mars 2004, 14:18

Ang Mary Houstons Medieval Costume in England and France: The 13th, 14th and 15th Centuries:

En del av avritningarna har referens till manuskript så man kan kolla av dem (har dock inte gjort det själv...), men låååååååångt ifrån alla. Men vad ni än gör, försök inte sy något av hennes mönster! Jag försökte för jag trodde det skulle fungera när hon tom hade satt ut centimetermått och allt. Men hej vad det inte gick...

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Andersson Gunilla » 7 juli 2004, 11:43

Jag har hittat en bok på biblioteket som visserligen är utgiven redan 1948 och mest har svartvita bilder. Men alla bilderna är avfotograferade inte mer eller mindre fantasifullt avritade,och har dessutom sitt ursprung ordentligt angivet.Både samtida bilder bevarade textilier och skulptur återges i bildmaterialet. Så utom när det gäller en del saker som är ur privata samlingar kan man precis veta i vilket museums hemsidor eller publikationer man ska leta efter en större färgbild. Många bilder som ofta återges avritade i andra böcker är här avfotograferade istället och tro mig det är skillnad.
Pröva själv att läsa The book of Costume volume I. av Millia Davenport, copyright Crown Publisher 1948
Volym 1 är 468 sidor från Babylon fram till 1600
det har kommit senare upplagor också jag skickade efter en från 1960 talet antikvariskt och fann att jag fick både volym et och två i en och samma bok.
Gunilla
Andersson Gunilla

Nästa

Återgå till Forskning