Jeg synes Thursfield er tildels veldig bra. Det som er glimrende med den er blant annet at den viser sammensetninger av hvilke plagg som passer til å brukes sammen, og går ganske bra inn på kjente middelalderske konstrusjonsteknikker osv.
Men hovedproblemet med boka er at den ikke oppgir hva hun har basert møsntrene sine på. Det relateres ikke til hvordan mønstrene hun har valgt (og hun sier jo at hun hovedsakelig har basert seg på visuelle avbildinger) forholder seg til det man vet om konstruksjon gjennom funn osv. Med det utgangspunktet, og en fullstendig mangel på referanser til hvorfor hun har valgt akkurat den konstruksjonen hun har valgt for forskjellige plagg, blir den unyttig som kilde fra et drakthistorisk perspektiv.
Heather Rose Jones, som er "ekspert" på gjenlevende drakter og arkeologiske funn, har sagt at mange av mønstrene er godt basert på disse, så det er feil å tro at Thursfield har funnet på alt selv. (Og jeg tror henne, men hun har dessverre ikke sagt noe om hvilke mønstre som faller i hvilken kategori... Så jeg har ikke noen fullstendig oversikt å by på er jeg redd.) Problemet er nettopp at Thursfield ikke sier fra når hun har basert noe på funn og når hun har funnet på sine egne konstruksjoner. Personlig synes jeg det er veldig frustrerende, men hva man mener om det det kommer jo an på ambisjonsnivå og hvor interessert man er i konstruksjon og drakthistorie.
Alt i alt en svært nyttig bok for mange, og etter mitt syn vel verdt å ha i bokhylla. Så må de av oss som er ute etter dokumenterbarhet og direkte kilder se andre steder i tillegg.