av Cis de Conway » 24 februari 2004, 13:28
Nu kan jag svara på min egen fråga eftersom jag blev alltför nyfiken för att låta bli att köpa boken. Detta är en liten, söt och billig bok (105 spänn på Adlibris). Den är skriven på 30-talet, och verkar vara tänkt för teaterkostymörer som ska återskapa medeltidsaktiga kläder. De kapitel som Dorothy Hartley själv har skrivit ska man ta med en nypa salt eftersom de konstruktionsmetoder hon använder verkar skilja sig en del från vad jag har sett i nyare "seriös" litteratur, och hon har inte heller några referenser till sina påståenden.
Det som ändå gör boken köpvärd är förordet av Francis M Kelly samt alla illustrationer från medeltida manuskript där man själv kan tolka hur kläderna ser ut. (Att Hartleys rekonstruktioner i de flesta fall inte liknar originalbilden får man väl ha överseende med när man själv kan jämföra.) Förordet påminde mig faktiskt lite om några diskussioner här på Forumet, eftersom Kelly smått indignerat ondgör sig över samtida oseriösa facklitteraturförfattare, film- och teatermakare som inte bryr sig om att undersöka hur den medeltida dräkten såg ut, utan mest hittar på efter eget tycke... Vissa saker ändrar sig nog aldrig.