Jag kan i viss mån medvetet välja vilket öga jag ska se mest med, även om det kräver rejäl koncentration och är ganska svårt (får huvudvärk efter ett litet tag....) men det händer någon gång omedvetet, vilket gjorde att finger metoden inte alls passade för mig. Båda fingrarna var lika skarpa, om vartannat.... Därför passade det bättre för mig att titta igenom ett hål i ett A4-ark, när man sedan bara tittar med "fel" öga hoppar objektet man fokuserat på åt sidan och går inte att se igenom hålet.
Kul att höra, Frej. Du vet om att du är en av de lyckliga som använder båda hjärnhalvorna konstant i dagligt arbete? även om ögat sitter praktiskt taget i hjärnan så gäller korsningsmetoden även där, höger öga styrs av vänster hjärnhalva, så du använder vänster hjärnhalva till att se, och höger till att styra handen, väl fördelat med andra ord.
(detta gäller naturligtvis även de som är högerhänta men vänsterögda [ca 8,4% i sverige], så det är ca en tiondel av svenska folket som kan skryta med att fördela tankeverksamheten optimalt....)
Jag har ganska länge försökt träna upp "fel" sida både med öga och hand, men har än så länge inte lyckats så jätte bra. jag är envis dock

och kommer fortsätta träna, med huvudvärk och allt....
Och vendel, som jag avundas dig!!! det är verkligen vad man kan kalla instinktiv skjutning (något jag hört en del "moderna" skyttar omnämna allt var man inte har ett sikte på vapnet, som om man inte kan använda pilen som sikte!!!!) Tror aldrig att jag kommer bemästra det, då jag är urkass på att kasta boll...
Ha det bra allihopa