Romanska figurer

Historiska sedvänjor, språk, religioner, läror, filosofier och annat som inte har med det materiella att göra.

Romanska figurer

Inläggav grylen » 27 februari 2006, 17:59

Jag känner att detta ämne kan jag inte alls och frågar därför om råd. På en kyrka i Grötlingbo här på Gotland finns stenreliefer. De är infogade i ytterväggen och skall komma från en äldre kyrka på samma plats. Nu till problemet jag har: De runda bågarna som klart antyder den romanska stilen är där liksom fabeldjuren som tillhör, tydligen. Dock finns avbildningar av människor som jag undrar över. Bågarna precis som fabeldjuren har ju ingen anledning att förändras med tiden. Människorna har hjälmar och sköldar i olika design som direkt anknyter till bayeuxtapeten? Kan detta betyda att relieferna följer modet från tiden och därför ligger runt 1066? Naturligtvis med förbehållet att det kan vara en bra stund efter 1066 men ni förstår nog tanken. Den som kan romansk stilhistoria är välkommen att lyfta mig till en ny nivå inom detta! Skall göra mitt första försök att lägga in bild, eller länk.
Bild
Bild
grylen

Inläggav grylen » 23 april 2006, 00:11

Ingen som kan något om detta? Kom igen och säg vad ni tror om detta. Jag tycker att mycket av dessa bilder "luktar" vikingatid, helst innan bayeuxtapeten. Kyrkan kallas "sudrets katedral" och är en mäktig syn. Den står på en delvis konstuerad höjd och är till gotländska förhållanden stor verkligen. Fantasieggande bilder tycker jag.
grylen

Inläggav Eva Andersson » 23 april 2006, 08:03

Jag antar att du har kollat först vad det står om dem i böcker om svensk (eller gotländsk) romansk konst. Vad står det där? Jan Svanberg är expert på det och kanske har skrivit något.

Eva
Eva Andersson

Inläggav grylen » 23 april 2006, 10:48

Nej Eva jag har skam till sägandes inte kollat speciellt i böcker. Just detta att jag inte visste något adekvat innan om ämnet gjorde att jag frågade här först. Jan Svanberg skall jag naturligtvis kolla som ingång till detta.
Jag försökte helt fräckt få hjälp av annat kunnigt folk här där mycket kunskap finns. Dock kan det vara en klurigare fråga än vad jag är medveten om. Själv tycker jag dock inte att det skulle vara helt otroligt med en stenkyrka på Gotland från sen vikingatid. Men att dessa ornament skulle vara så tidiga är kanske "historiepolitiskt" fel?
Tack för hjälpen Eva, lovar att kolla!
grylen

Inläggav Matti » 29 april 2006, 13:38

Att datera kyrkor är kinkigt. Men jag skulle tro att vi inte har att göra med vikingatid, MEN, av bara bilden att döma så ligger vi sannolikt runt tiden för första korståget, sent 1000-tal och tidigt 1100-tal. Sent 1000-tal är inte omöjligt för en kyrka.

Inte vikingatid, men nästan ;-)

Bayeuxtapeten vävdes inte 1066 men runt 1080, vilket sammanfaller ganska väl med min föregående tanke. Så Jag skulle nog säga sent 1000-tal för bilderna, och kanske för kyrkan i sig.
Matti

Inläggav Eva Andersson » 29 april 2006, 13:45

Bayexrapeten är inte vävd, den är broderad. OK, tyget är förstås vävt, men bilderna är broderade. [:)]

Eva
Eva Andersson

Inläggav grylen » 29 april 2006, 15:19

Ja Matti, då stämmer kanske Strelows krönika även där. Han uppger år 1633 i sin krönika att Grötlinbo kyrka byggdes 1090. Annars tillskrivs bilderna Sighraf, en stenmästare verksam runt 1200..
Jag är ju som bekant för de flesta här en motvallstyp som misstror mycket som bara skall vara för att det är sagt så.
Jag tror som du Matti att kyrkan som hade dessa bilder var en stenkyrka byggd ungefär som Strelow uppger, 1090.
Samme Strelow uppger mycket kul precis som Haquin Spegel.
Strelow räknar bl.a. upp Följande "År christi 826, uti kung Haralds tid/ er guds ord/ oc jesu christi lärdom predikat uti Dannemark/Suerrig/oc paa Guthiland. Anfcharius oc Rombertus af det kloster Corbeja, ville vaare de förste." Såväl jag nu lyckas överföra den från faksimilutgåvan.
Min tro är att en ny och friskare syn behövs på mycket inom äldre historieskrivning. Man borde med hjälp av dagens vetenskapliga dateringsmetoder kunna skriva om det som är fel.
Sten som i detta fallet med Grötlingbo är ju inte helt enkelt dock.
Måste kolla om man med dendro eller kol-14 testat stavkyrkorna. Varför tänkte jag inte på det tidigare[xx(]
grylen

Inläggav Gorm » 29 april 2006, 16:14

Det finns en ok sida om stavkrykor: http://www.stavkirke.org/

/Johan
Gorm

Inläggav grylen » 29 april 2006, 23:54

Gorm, visst är det märkligt hur det skiljer sig åt detta med att vi här gick från stavkyrkor till sten (oftast) och i Norge till stav, igen..
Dock i länken från dig "Bare i mindre grad er teknisk naturvitenskapelige analysemetoder blitt brukt i undersøkelsene av kirkene (Carbon 14, thermoluminescence, dendrokronologi, fotogrammetri etc.)."
Jag lovar att jag inte är paranoid. Men är det inte märkligt att man inte kollar bättre?
Jag har personligen varit med om professorer som "flippat" när man nämner att man sökt tidig kyrklig akivitet där "dom" inte vill ha den. Då menar jag "där" i både tid och rum. Vissa saker är inte korrekt att kolla och då uppstår det som liknar paranoia.

http://www.hgo.se/frojel/Rapport_Frojel_1998.pdf
Enligt denna undersökning antyds (minst sagt) en kristen kyrkogård
från 1000-talet. Jag tror absolut, för att återknyta till Grötlingbo, att det kan ha varit en stenkyrka byggd i Grötlingbo i sen vikingatid. Det betyder ju på intet vis att "folket" var kristnat. Men någon var kristen, rik och mäktig nog att ordna bygget och någon att predika.
Mina mail till Jan Svanberg studsar tyvärr tillbaka, skall försöka igen..
grylen

Inläggav Halvor » 1 maj 2006, 08:38

Sender du meg det øverste bildet (de som fekter), grylen? halvor.hjort.guttusnabelagmail.com (snabela skiftes selvsagt ut med @). Gjerne i høy oppløsning. villle ta en nærmere titt på kampstilen, i og med at det er bucklers de fekter med.

Halvor
Halvor

Inläggav grylen » 1 maj 2006, 10:59

Halvor, jag försöker men gör något fel. Sätt " före och efter det som skall bytas mot @ så kommer jag kanske rätt. Bilden är 2.4mb.
Du har en annan mailadress i din profil. Men den kanske inte tar emot så "mycket".
Lockar här med texten i mailet du kommer att få "Lägg särskilt märke till den vänstra killens handtag i skölden. Är inte detta gjort under vikingatid så heter jag snorre.."
grylen

Inläggav grylen » 1 maj 2006, 11:28

Kom på att det inte är snällt mot andra som kan ha intresse av denna detalj jag nämner ovan. Klart jag skickar hela bilden till dig halvor ändå. Men det är faktiskt inte OT med denna detalj då den hjälper datering i detta topic.
Bild
Bild
Min egen sköld är med för jämforelse av vikingastil.
grylen

Inläggav Halvor » 3 maj 2006, 06:09

Det kan faktisk godt være middelalder. Norske buklere fra 1200-tallet ser helt like ut, men har mer beslag. lignende skjold (bare sekskantet) er finnes også på en statue i linköping domkirke.

norske buklere her: http://home.armourarchive.org/members/a ... uklere.gif

Hadde jeg til og med skjønt hvordan man legger ut bilder skulle jeg sendt ved noen flere...

prøv halvor.hjort.guttu"snabela"gmail.com der "snabela" byttes mot @

Bedre nå?
Halvor

Återgå till Kulturer