Vänsterhänt - de´ e´ fult, de´...

Historiska sedvänjor, språk, religioner, läror, filosofier och annat som inte har med det materiella att göra.

Inläggav Lasse C » 4 januari 2006, 12:48

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Pernilla Leijonhufvud</i>

Pratade med en bekant som jobbar i en konstnärsbutik i Lund. Han sade att det var en stark överrepresentation på vänsterhänta som handlade i butiken. Han ... uppskattade att c:a 40-50% av kunderna var vänsterhänta.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Intressant! Mycket intressant, med tanke på att jag sett siffror på att 10-15% av befolkningen i stort är vänsterhänta. Det skule innebära en gott och väl 3-faldig överrepresentation bland deras kunder! [:D]

Lasse C
Lasse C

Inläggav Wobbeke » 5 januari 2006, 13:17

hahaha....ser att jag i mitt tidigare inlägg inte riktigt hade stavningen med mig...hehehe...bla brukar jag inte vanligtvis spraka boll, men det kanske ni förstod.
*ler*
Wobbeke

Inläggav Lefty » 16 januari 2006, 23:47

vad betyder TMI miss.lejonhuvud?

Jag blev väldigt positiv överraskad nu när jag flyttade till en ny lägenhet. På badrummet så sitter toalettrulle hållaren på vänster sida av toalett stolen. Det är ju helt underbart bra. Då slipper man dra lös papper och sedan byta över det till vänstern.

Är det bara jag som alltid vänder upp och ner på kollegie block när jag ska skriva i dom. Så man får dom där metall ringarna åt andra hållet.
Jo en sak till jag stör mig ofta på när jag ska på banken , posten eller liknanden. När man ska signera papper och man får en såndär penna som sitter fast i nått typ av plastfjäder. Det är ruskigt svårt att lyckas skriva med en sådan med vänsterhanden. Eftersom dom alltid sitter på högersidan av disken. Får oftast be om en vanlig penna.
Vänsterhänta människor måste nog vara mer allmänt irriterade på saker och ting här i livet än vad högerhänta är. [:p]

Peace out brethren
Lefty

Inläggav Pernilla Leijonhufvud » 18 januari 2006, 00:01

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lefty</i>

vad betyder TMI miss.lejonhuvud? <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

TMI = Too Much Information. [;)]

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Vänsterhänta människor måste nog vara mer allmänt irriterade på saker och ting här i livet än vad högerhänta är. [:p]<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Vänsterhänta har kanske mer <i>anledning</i> att reta sig på saker och ting, men somliga av oss kan hitta irritationsmoment överallt, om man nu råkar ha den läggningen. Oavsett vilka förutsättningar man kan tänkas ha fått i livet. [:)]
Pernilla Leijonhufvud

Inläggav bowyer tom » 23 februari 2006, 11:41

Å ni tycker ni är underliga... Jag är ambidexter, dvs både och, eller inget alls. När jag lärde mig skriva skrev jag med höger hand från vänster till höger och rättvänt. När jag blev trött bytte jag hand och skrev baklänges och spegelvänt. Jag har inte märkt några särskilda nackdelar med detta funktionshinder, annat än att jag för aldrig kan skilja på höger och vänster... (opp och ned går bättre[:D])
bowyer tom

Inläggav bowyer tom » 23 februari 2006, 11:44

¨l
bowyer tom

Inläggav Frej » 19 december 2007, 20:34

Haha, fick syn på den här underbara tråden och anmäler mig som glad vänsterhänt.
Frej

Inläggav MBN » 20 december 2007, 00:21

hejsan, fick syn på denna tråden tack vare att Frej lade sitt inlägg, och log lite över en vis sak. Vissa har skrivit att ni skjuter som högerhänta, men nu e det ju inte häntheten som avgör hur man siktar, och därmed skjuter, bäst (även om man SÄGER vänsterhänt vapen) utan ögonen. Jag råkar vara av den mariotet som är både högerhänt och högerögd, och skjuter därmed både båge och gevär med höger hand närmast kroppen. stötte däremot på en av de ovanligt olyckliga som var 100 % högerhänt men vänsterögd och stod därmed inför det svåra valet att kunna dra bågen någorlunda eller kunna sikta ordentligt.
nä så jag undrar bara, alla ni vänsterhänta, vet ni om det finns någon av er som är högerögd??????? tror jag hört att ca 90%av alla högerhänta är högerögda, och ca 90% av vänsterhänta vänsterögda. det skulle i så fall innebära att endast 1,6% av sveriges invånare är samtidigt både vänsterhänta och högerögda!

angående historisk syn på vänsterhänta har jag hört i föreningen jag är med i att "allt ont kommer från vänster" vilket ju skulle gå hand i hand med att man målade jävulen som vänsterhänt, men att detta skulle vara så har jag lite svårt att förstå mig på, då man alltid "vetat" att hjärtat sitter på vänster sida
:) sedan heter det ju på engelska right hand("rätt" hand) och left hand (den hand som är "kvar") eller som jag sa lite skämtsamt för att förklara för min syster: the right hand is the right one to write with, and the left hand is the only one that is left.
ha det så bra alla, hoppas få höra svar på min förfrågan....
MBN

Inläggav Frej » 20 december 2007, 01:01

Det här är ju förbannat kul faktiskt. Jag skulle nog vilja påstå att jag är högerögd (fortfarande vänsterhänt). Jag skjuter pilbåge som högerhänt och siktar då lyckligtvis med höger öga. Men i början av tonåren höll jag på med pistolskytte ett tag och det var väl egentligen då jag märkte att mitt högra öga var bättre att sikta med, men jag sköt ändå med vänsterhanden. Jag var näst bäst i min åldersgrupp så jag var ingen värdelös skytt eller nåt [:)].
Jag kan visserligen sikta med vänster öga också, men får jag välja kör jag på det högra.
När det gäller häntheten spelar jag Viola som högerhänt men gitarr som vänsterhänt så det verkar som att det går att växla lite som man vill. Nu skall jag sluta skryta.
Frej

Inläggav Vendel » 20 december 2007, 02:09

Det är enkelt att avgöra vilket som är primärögat (de flesta har ett). Fixera bara på en punkt i fjärran, sätt fingret mot punkten öppna och slut vardera ögonen. När båda ögonen fixerar på punkten syns två fingar. Det finger som syns tydligast är signalerar vilket som är ditt primäröga.

De flesta bågskyttar skjuter med båda ögonen (eftersom det är marigt att bedömma avstånd annars). En del bågskyttar börjar sikta med båda ögonen och sluter sedan sekundärögat strax innan skottet. Jag tycker att det är enklast att sikta med båda ögonen även om jag numera sällan siktar alls, det är enklare att bara skjuta, ungefär som när man kastar en sten...man siktar inte, man bara kastar.

/Vendel
Vendel

Inläggav MBN » 20 december 2007, 20:29

Jag kan i viss mån medvetet välja vilket öga jag ska se mest med, även om det kräver rejäl koncentration och är ganska svårt (får huvudvärk efter ett litet tag....) men det händer någon gång omedvetet, vilket gjorde att finger metoden inte alls passade för mig. Båda fingrarna var lika skarpa, om vartannat.... Därför passade det bättre för mig att titta igenom ett hål i ett A4-ark, när man sedan bara tittar med "fel" öga hoppar objektet man fokuserat på åt sidan och går inte att se igenom hålet.

Kul att höra, Frej. Du vet om att du är en av de lyckliga som använder båda hjärnhalvorna konstant i dagligt arbete? även om ögat sitter praktiskt taget i hjärnan så gäller korsningsmetoden även där, höger öga styrs av vänster hjärnhalva, så du använder vänster hjärnhalva till att se, och höger till att styra handen, väl fördelat med andra ord.
(detta gäller naturligtvis även de som är högerhänta men vänsterögda [ca 8,4% i sverige], så det är ca en tiondel av svenska folket som kan skryta med att fördela tankeverksamheten optimalt....)

Jag har ganska länge försökt träna upp "fel" sida både med öga och hand, men har än så länge inte lyckats så jätte bra. jag är envis dock :) och kommer fortsätta träna, med huvudvärk och allt....

Och vendel, som jag avundas dig!!! det är verkligen vad man kan kalla instinktiv skjutning (något jag hört en del "moderna" skyttar omnämna allt var man inte har ett sikte på vapnet, som om man inte kan använda pilen som sikte!!!!) Tror aldrig att jag kommer bemästra det, då jag är urkass på att kasta boll...

Ha det bra allihopa :)
MBN

Inläggav Rigel » 22 januari 2008, 19:44

Högerhänt och högerögd, med något undantag.
Har alltid haft kniven i vänster och gaffeln i höger när jag äter.
Sen finns det en del grejer som jag grejar lika bra med vänster som höger, som t.ex. verka hästar (verkligen användbart), rida på en hand och diverse plock med olika hantverk.

Sedan jag började rida och skjuta båge har jag helt lagt siktet på hyllan. Numer går det bara på instinkt (att sikta från häst är lögn). Även från marken blir det instinktivt skytte.

/Rigel
Rigel

Föregående

Återgå till Kulturer