[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Nitad brynja

Nitad brynja

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

Inläggav Anna Olsson » 11 juli 2003, 07:35

Se bild nr 8, 25, 35, 73, 75, 111, 118, 119 från Manessekodexen(Tyskland 1300-talets första kvart). Notera hjälmprydnaderna!
http://www.tempora-nostra.de/index_f_ne ... manesse0-9

/Anna
Anna Olsson

Inläggav Björn Hellqvist » 11 juli 2003, 12:58

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by chili</i>

Eftersom jag vill ha dessa så autentiska som möjligt skulle jag behöva nå3, Användes endast tekniken 4:1 eller nyttjade man tätare väv (6:1 el. 8:1) i huvor.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

4:1

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">4, Vad menas med "nitade ringar", "ihopvälda ringar" och "stansade ringar"? Vad innebar de olika teknikerna och när användes respektive teknik? Hur gör man för att skapa ringar av de olika modellerna?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Nitade ringar: ändarna utplattade och hopnitade. Ihopvällda ringar: ihopsmidda. Stansade ringar: stansade likt moderna brickor.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">5, Ibland ser man nytillverkade brynjor som har inflätade mönster (stjärnor, kvadrater etc.) genom att man infogat områden med ringar av avvikande färg (t.ex. mässing eller koppar). Har även sett att man använt t.ex. mässingsringar vid halsen så att en "krage" bildats. Förekom detta under medeltid eller är detta ett modernt påfund?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det enda jag med säkerhet kan säga är att man ibland kantade brynjeplaggen med mässings- eller bronsringar. Övrig dekoration har jag för mig är moderna påfund.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">6, Samma sak med "kreneleringar" alltså att nederdelen inte är rak. Modernitet eller autentisk?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Tidvis förekom trekantiga flikar, inget annat.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">7, Numera är det vanligt att ringbrynjetekniken (4:1 och 6:1) används även till armband och smycken. Föreom detta även på medeltiden eller är det ett modernt påfund?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Modernt.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">8, Använde man på medeltiden endast tekniken 4:1 eller förekom även 6:1 och 8:1? Jag har fått uppfattningen att 6:1 och 8:1 är sentida påhitt.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

I Europa användes enbart 4:1.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Att jag ställer dessa frågor beror på att de senaste årens intresse för rollspel, "lajv", och historia i allmänhet lett till att många nya tekniker "uppfunnits" som med säkerhet inte förekom på medeltiden. Därför är det svårt att veta vad som egentligen gällde vid den tiden. Ser man dessutom till de källor som finns på internet så är de ibland motsägande eller väldigt vaga.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Såtillvida inte beskrivningen uttryckligen skriver att det rör sig om en rekonstruktion av ett originalplagg, så kan man utgå från att mönstret är en mer eller mindre bra gissning.
Björn Hellqvist

Inläggav chili » 11 juli 2003, 22:57

Har varit "offline" några dagar och upptäcker när jag loggar in här att flera svarat på mina frågor. Tackar och bugar djupt för detta! Särskilt tack till Björn H. som rätat ut många frågetecken som jag inte hittade svar på i diskussionens länkar. Nu har jag mängder av ny information att utgå ifrån [:)]
chili

Inläggav Angus Maciomhair » 21 december 2003, 21:16

De länkar där fragment av brynjor analyserats som postats på forumet har tagit upp fragment från tidiga perioder alt. ganska sena år men sällan för 13- eller 1400-tal. Sitter någon inne med info om dessa århundrade vad gäller tråddimensioner, nyckeltal på ringarna, huruvida varannan rad eller varje var av nitade ringar m.m. ?

Jag funderar så smått på att bara använda nitade ringar då det känns som mer arbete att välla ihop hälften av ringarna. Troligen tappar jag en del i hållfasthet men det borde bli högre än för enbart slutna fjäderstålsringar, hur som helst hade jag inte tänkt stå ivägen för pilar oavsett vilken brynja jag har på mig.

Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav DrSurf » 16 januari 2004, 19:54

Hej,

Jag har en liten sammanställning av 1400 och 1500-tals ringbrynjor från Wallace Collection i London (har använt mig av katalogen). Jag är för blyg för att lägga ut länken här, men om någon är intresserad kan jag skicka översikten i .pdf till dem.

Mvh,
Håkan
DrSurf

Inläggav Angus Maciomhair » 27 januari 2004, 13:56

Jag är intresserad. Varför inte lägga ut den här?
Även om det blir mycket käbbel kring Arn/Guillou så är vi i grund och botten ganska snälla. Jag kan inte tänka mig att någon skulle vrida nacken av dig om något är galet.
Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Carrot » 10 mars 2004, 19:28

Bläddrade runt lite och hittade denna fråga. Har någon svarat och jag missat det?

Satt just och tittade på min egen brynja och på bilder från maciejowski bibeln och såg att det inte riktigt stämde...

En direkt nackdel skulle enligt mig vara att det blir svårt (omöjligt?) att kränga huvan över huvudet och ha den hängande i nacken.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by chili</i>

2, På Historiska världars illustrationer är ansiktshålet ganska litet (hakan är innanför hålet. På nytillverkade kopior är dock ansiktshålet ofta tillräckligt stort för att kunna sticka ut hakan. Vad är korrekt?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Carrot

Inläggav Raymund » 11 mars 2004, 05:42

Halsen är en sårbar punkt och därmed skyddade man den gärna med ringbrynjehuvan. En tätt slutande halsöppning kan göras på tre sätt, antingen med en snörning i nacken som på [url="http://home.swipnet.se/~w-64205/cupps_6.html#fig22_23"]edinburghuvan[/url] eller med en sk [url="http://www.geocities.com/trinixxofwestmarch/Armour/FullChain.htm"]ventail[/url], en ringbrynjeflik man spänner över halsen, eller helt enkelt att man gör den så trång att man inte kan få igenom huvudet genom ansiktshålet.

/R
Raymund

Inläggav Carrot » 11 mars 2004, 16:46

"Haklappen" ser klart lättast ut tycker jag, men har några ytterligare frågor om detta.

Hur gör man en haklapp om man har en integrerad huva? Eller gör man det? Det kanske bara är att acceptera att man inte kan "fälla bak" huvan?

Skulle iofs kunna fästa den i nerkanten på ansiktsöppningen och expandera ut åt sidorna och uppåt, men är det en uppfinning av modern natur eller skulle det kunna passera som korrekt?

Kan lägga till att tidsperioden är tänkt att bli ca 1250.
Carrot

Inläggav Raymund » 11 mars 2004, 16:57

Integrerade huvor hade nog oftast en ventail, jag tror de var ovanligare på lösa huvor.
Jag förstår inte riktigt på hur du tänkt dig med expansionerna, bra bilder på hur en ventail kan se ut finns på:
http://www.forth-armoury.com/Commission ... dspray.htm

En äldre typ av ventail beskrivs på:
http://www.geocities.com/egfrothos/arms ... anbib.html
http://www.geocities.com/egfrothos/Bib1.html
http://www.geocities.com/egfrothos/Bib2.html

Eftersom man hade brynjan mot halsen/ansiktet så verkar de oftast ha varit fodrade som på länkarna ovan.

/R
Raymund

Inläggav Carrot » 11 mars 2004, 22:26

Nu fattar jag äntligen vad du menar, tack för tålamodet :-)

För att förklara vad jag menade så försökte jag beskriva en ventail som måste knytas upp på båda sidor...

Det enda jag inte fattade var om bilden (på första länken) var gjord ca 1250 eller om den skulle föreställa ca 1250 men var gjord i modern tid. Dum fråga kanske, men jag försöker hitta så bra källor som möjligt till min utrustning.
Carrot

Inläggav Raymund » 12 mars 2004, 09:30

Ringbrynjan på länken är en modern rekonstruktion, mig veterligt så finns det inga bevarade brynjor med ventailer. Modellen fungerar utmärkt för 1250.
Fler rekonstruktioner:
http://www.erikdschmid.com/EDS_4.htm
http://www.historiavivens1300.at/biblio/ritter.htm

/R
Raymund

Inläggav Carrot » 14 mars 2004, 23:23

Tror jag hänvisade till fel länk... det var bilden i den här länken:
http://www.geocities.com/trinixxofwestm ... lChain.htm
Carrot

Inläggav Raymund » 15 mars 2004, 09:34

Ok, den bilden är gjord av den kände munken, historikern och iluminatören Matthew Paris och är daterad till ca 1250.

/R
Raymund

Inläggav Carrot » 15 mars 2004, 22:41

Precis det svar jag önskade mig... Tackar och bockar.
Carrot

FöregåendeNästa

Återgå till Rustningar