av Björn Hellqvist » 11 juli 2003, 12:58
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by chili</i>
Eftersom jag vill ha dessa så autentiska som möjligt skulle jag behöva nå3, Användes endast tekniken 4:1 eller nyttjade man tätare väv (6:1 el. 8:1) i huvor.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
4:1
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">4, Vad menas med "nitade ringar", "ihopvälda ringar" och "stansade ringar"? Vad innebar de olika teknikerna och när användes respektive teknik? Hur gör man för att skapa ringar av de olika modellerna?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Nitade ringar: ändarna utplattade och hopnitade. Ihopvällda ringar: ihopsmidda. Stansade ringar: stansade likt moderna brickor.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">5, Ibland ser man nytillverkade brynjor som har inflätade mönster (stjärnor, kvadrater etc.) genom att man infogat områden med ringar av avvikande färg (t.ex. mässing eller koppar). Har även sett att man använt t.ex. mässingsringar vid halsen så att en "krage" bildats. Förekom detta under medeltid eller är detta ett modernt påfund?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det enda jag med säkerhet kan säga är att man ibland kantade brynjeplaggen med mässings- eller bronsringar. Övrig dekoration har jag för mig är moderna påfund.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">6, Samma sak med "kreneleringar" alltså att nederdelen inte är rak. Modernitet eller autentisk?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Tidvis förekom trekantiga flikar, inget annat.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">7, Numera är det vanligt att ringbrynjetekniken (4:1 och 6:1) används även till armband och smycken. Föreom detta även på medeltiden eller är det ett modernt påfund?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Modernt.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">8, Använde man på medeltiden endast tekniken 4:1 eller förekom även 6:1 och 8:1? Jag har fått uppfattningen att 6:1 och 8:1 är sentida påhitt.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
I Europa användes enbart 4:1.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Att jag ställer dessa frågor beror på att de senaste årens intresse för rollspel, "lajv", och historia i allmänhet lett till att många nya tekniker "uppfunnits" som med säkerhet inte förekom på medeltiden. Därför är det svårt att veta vad som egentligen gällde vid den tiden. Ser man dessutom till de källor som finns på internet så är de ibland motsägande eller väldigt vaga.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Såtillvida inte beskrivningen uttryckligen skriver att det rör sig om en rekonstruktion av ett originalplagg, så kan man utgå från att mönstret är en mer eller mindre bra gissning.