SCA skor ?

Ett forum om hantverk i läder, t ex skor, väskor, pungar.

Inläggav Arild Krake » 20 mars 2004, 12:12

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by BeatriceBrenainn</i>

Skomakaren Henry i Lund. Henry syr på beställning precis som man vill ha skorna.
http://www.skomakarenhenry.nu/
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag kan inte kalla några av de skodon jag sett från Henry för historiska rekonrtruktioner. Historiskt inspererade kan de dock kallas.

Den skotyp jag oftast sett från denna tillverkare är en modärn tolkning av den medeltida socusen. Men den har en sömm mitt upp på foten och jag har alldrig sett någon liknande lösning på fynd av medeltida skor, men den lösningen förekommer dock på vissa skodon från vikingatid och tidigara.

Men jag har ju inte sett alla hans arbeten.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav BeatriceBrenainn » 20 mars 2004, 12:54

När det gäller Henry så vet jag att han i butiken har några standarn modeller som är i "medeltida stil, sydda med moderna metoder och krav på bekvämlighet". Dom kan man få levererade ganske snabbt för ett hyfsat pris.

Men beställer man en historisk kopia och ger honom instruktioner, så syr han gärna upp på beställning. Men då blir ju priset högre och leveranstiden längre... Dom flesta kanske då väljer dom billigare och bekvämare modellernaa som inte är så historiskt korrekta i utseende, gissar jag.

Man får vad man betalar för och vad man ber om! [;)]
BeatriceBrenainn

Inläggav Eva Andersson » 20 mars 2004, 14:10

Fördelen med Henrys skor är att han också kan göra skor för folk som behöver ortopediska inlägg.

Eva, som raskt närmar sig den sjukdomsnivå när riktiga medeltidsskor inte längre är ett fungerande alternativ [:(]
Eva Andersson

Inläggav BeatriceBrenainn » 20 mars 2004, 16:12

Efter att ha gått alldeles för mycket i pums och höga klackar så sneglar jag rätt mycket på modellerna i "medeltida stil, sydda med moderna metoder och krav på bekvämlighet". Lätt att vara efterklok på vilka skor man borde ha undvikit under sitt liv...
BeatriceBrenainn

Inläggav haakone » 4 maj 2004, 11:54

[:)]Hej alla!
Det finns nya vindar som blåser på marknaden. Karin har startat "Pettas Ateljé" i Geta på Åland och håller på att etablera sig som tillverkare av medeltida skor och klädedräkter. Vill man ha prisvärda, garanterat handgjorda, grejer så kontaktar man henne via http://www.petta.biz
haakone

Inläggav Todd » 4 maj 2004, 12:52

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by haakone</i>

[:)]Hej alla!
Det finns nya vindar som blåser på marknaden. Karin har startat "Pettas Ateljé" i Geta på Åland och håller på att etablera sig som tillverkare av medeltida skor och klädedräkter. Vill man ha prisvärda, garanterat handgjorda, grejer så kontaktar man henne via http://www.petta.biz
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det var en orginell hemsida ma jag saga [;)]

Finns det nagra bilder pa ngt. av "pettas" alster?

Mvh Todd
Todd

Inläggav Zanza » 11 juli 2004, 11:47

Någon som har något tips på skor, som skulle passa in på temat 1200-1300-tal? Gärna soldatskor.
Zanza

Föregående

Återgå till Läderhantverk och skor