Linne i olika färger?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Raymund » 10 april 2003, 21:18

Jag hittade faktiskt en äldre referens till olikfärgade kilar som dock berör 1600-talet, i Geijers 'Textila Skatter...' från 1964. Där skriver hon följande om en inventarieförteckning: "[...] bland de 1693 beskrivna dalmatikorna [...] funnos 9 par. Nästan alla var mångfärgade, av 'blommerat' (=mönstrat) tyg med s.k. 'ränder', dvs. kilar i sidorna i avvikande färg."

/R
Raymund

Inläggav Eva Andersson » 10 april 2003, 22:44

För att inte tala om att det rör sig om liturgisk dräkt. Sen vet vi ju inte om "ränder" betyder olikfärgade kilar i sidorna, bara att Geijer tolkar det så, jag erkänner villigt att jag inte har tittat på en enda dalmatika från 1600-talet (men på en från 1100-talet, på Ämbetet, det var häftigt) och inte vet ett dyft om detta.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Martina » 11 april 2003, 08:51

Hur som helst så tycker jag det är tråkigt att kilar i avvikande färg fått sådan enorm genomslagskraft i Sverige. (Hur är det förresten i Norge???) Våra medeltidsmarknader är iofs väldigt färgglada, men de ger ingen särskilt bra bild av medeltiden.

/Martina
Martina

Inläggav Flemming » 11 april 2003, 18:11

Angående växtfärgning/plantefarvning af lin/hør, så gælder det om at bejdse garnet rigtigt. fremgangs måden er noget anderledes end til uld og silke. Lingarnet skal være tørt når bejdsen hældes over garnet, så skal garnet ligge i bejdsen i et døgn. Herefter tages den op og tørres. Herefter kan der farves på linnet, men også her skal garnet være tørt når det kommes i farvebadet.
Den bedste opskrift på bejdsning af lingarn findes i Ester Nielsen, Farvning med planter. Borgen 1972.
Flemming

Inläggav Arild Krake » 15 april 2003, 10:38

Här är en bild på en man med mi-partifoder.
Det är ju bara en målning men jag tycker att det ser ut att vara linnefoder, men det är ju bara min tolkning.

http://www.kfki.hu/~arthp/html/m/memlin ... 5savo.html

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Eva Andersson » 15 april 2003, 10:58

Att man hade linnefoder under renässansen är väl inte direkt någon nyhet, det finns ju otaliga (jämfört med medeltid) bevarade plagg med linenfoder. Frågan är om fodret är mi-parti (något i alla fall inte jag har hört tals om från slutet av 1400-talet)eller om det så att dne fliken sk aligga i skugga, har blivit påverkad på ngt annat sätt.
Vad all inte vet är att det finns även medeltida plagg med linnefoder, visserligen liturgiska, men ändå. Det finns ju rätt mycket fler bevarade kyrkliga plagg än världsliga, så det är ju rimligt. Ett plagg från 1200-talet hade vitt linnefoder vävt i diamantkypert om jag inte minns fel.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Gabriel » 20 april 2003, 01:27

Jag vill minnas att man i Japan bleker linne traditionellt än idag, dvs låter trådarna hänga utomhus hela vintrar.

En annan fråga i detta ämne. Är det någon som känner till om det förekommit flerfärgat randigt vävt linne under 1500-talet?

Gabriel Sandberg
Gabriel

Inläggav olafR » 21 april 2003, 08:14

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ingrid Storrø</i>

Ull på sommeren er ikke så rart. Husk, man skal ikke så mange år tilbake i tid før alle forretningsmenn gikk i ulldresser med vest og jakke også om sommeren. Det er snakk om hva man er vant til (vi er så vant til klimakontrollerte omgivelser at vi tåler mye mindre enn folk som ikke er det), pluss hva som anses for å være "lov". Dette med at det er greit å vise undertøy/gå i lite klær i dag kan ikke automatisk overføres tilbake til andre historiske perioder. :)

Dessuten: lin innerst mot huden og tynn ull over er en fin kobinasjon. Lin trekker til seg fuktighet/svette fra huden, og ull slipper den ut. Med andre ord er man mye mindre klissen i det enn i f.eks. polyester, som stenger all fuktighet inne.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martina</i>

Jag instämmer fullständigt med Ingrid, vår tendens att kasta kläderna så fort det blir över 20 grader varmt är en ny förteelse.
För några somrar sedan, då det en längre tid varit över 30 grader varmt, sprang min far på en utav de gamla bönderna hemma. De började diskutera vädret och bonden kommenterade värmeböljan med: "Ja, dä' ä' nästan så att en måste te' å' ta å' sä' långkalsonge'na."
För tidigare generationer har flera lager av kläder varit en självklarhet, varav åtminstone de yttre, ofta också de mellersta varit av ylle.
Vad gäller medeltiden är Grönland ett utmärkt exempel; efter vad jag läst importerades under alla år inget linne dit och klimatet tillät inte odling. Alla kläder från Herjolfsnes är också av ylle, sydda med ylletråd. Och det blir faktiskt sommar på Grönland också!

Om man vill springa omkring i färgade linnekläder när man är på evenemang så visst kan man göra det, men försök inte rättfärdiga det, utan var medveten om att du ger en felaktig bild utav historien. För även om det nu skulle förekommit så vet vi helt säkert att det hör till de absoluta undantagen, inte reglerna!

Angående vikingatiden, så kände jag mig lite osäker så jag satte mig i helgen och gjorde en sammanställning över textilfynden i Birka med utgångspunkt från Häggs bok. Är inte riktigt färdig än, men så här lite övergripande kan man väl säga att kvinnogravarna med spännen har ett väldigt rikt innehåll. Samtliga gravar jag gått igenom (ca 150)har tillhört högreståndsmänniskor och de har förvisso haft på sig linne (i vissa fall också färgat, blått och kanske rött) men alltid tillsammans med plagg av fin yllekypert och även siden. I de fall endast linnerester finns bevarade talar spänneuppsatsen om att fler plagg funnits på den döda (förutom i några barngravar, där det kan röra sig om en kolt)
Vad jag vill komma fram till är att ingen utav dem som bar linne i Birkas gravar hörde till den samhällsklass som också lagade mat, passade barn och röjde hos kossorna. Naturligtvis kan denna samhällsklass också ha burit linne (fast just det färgade verkar komma låångt ifrån (det verkar faktiskt handla om indigo när man läser om nyanserna)) Detta kan man inte veta eftersom de inte bar spännbucklor eller några spännen där tygrester kunde ärga fast och bevaras.
Men att kalla dagar ha kappa, hängslekjol, mellanklänning med brickband och sidendetaljer, samt särk, för att varma dagar kasta allt och sitta med särken uppdragen till knäna, det blir lite som att drottning Silvia när det blir för varmt ställer sig att vinka i bh och trosor!

MVH

/Martina

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag håller inte med om att man arbetade i flera lager kläder även dom varmaste av dagar. Denna [url="http://www.bumply.com/Medieval/Kitpictures/threshing.jpg"]bild[/url] visar att så knappast var fallet.

Den tradition som en del av den äldre generationen hade av att alltid gå klädd i flera lager kommer tror jag, ifrån den viktorianska prydheten.

Min morfar (född 1904) slängde iaf sin överskjorta och gick bara i underskjortan när det var dags för slåtten och varma dagar, att man sen inte går med bar överkropp beror nog främst, ialla fall här uppe i norrland, på myggen och andra blodsugare, samt att man inte ville bränna sig.

Men att tro att dom skulle jobba sina kläder genomblöta i svett när det var svårt nog att tvätta dom rena ändå, det tror inte jag, lättare då att skölja av sig själv.

Att man på Grönland kanske inte använde linne innebär ju inte att men inte gick med lättare klädsel när det var varmt.

Mats
olafR

Inläggav Martina » 21 april 2003, 11:05

Nu utför man väl knappast åkerarbete på t.ex. Visby och Kalmar???
Det är för övrigt stor skillnad mellan de arbetande klasserna och borgerskap/adel, men jag har aldrig sett en avbildning från en stad/marknadsplats där folk går i enbart underkläderna (inte ens bönderna!)Det förekommer att män har jackan kring midjan och hosorna nedrullade till knäna, att kvinnor går i mellanklänning. Men aldrig bara skjorta/brokor eller bara särk.
Skall man visa upp hårt arbete (t.ex. i smedja) är det väl klart att man inte har finkläderna på, men är man på marknad eller utför en "lättare" syssla (textil, lädersömnad o.dyl.) bör man göra detta klädd även om termometern visar 30 grader plus.

/Martina
Martina

Inläggav Ingrid Storrø » 22 april 2003, 07:20

Mats - poenget i den diskusjonen du refererer til over gikk på hvorvidt man med noen sannsynlighet brukte lin til overplagg. At det finnes illustrasjoner av folk som har tatt av seg klærne for å jobbe er det ingen tvil om, men det er ikke noe bevis for at man ville ha laget klær i lin fordi det ble for varmt. Tvert imot, vil jeg nesten si, for hadde man det ville man kanskje ikke behøvd å ta av seg klærne for å jobbe. :)
Ingrid Storrø

Inläggav gwen » 27 april 2003, 16:25

Jag har en fråga angående tråden man sydde ihop sina kläder med.
Idag letar vi maniskt efter tråd i exakt samma nyans som tyget, men gjorde man samma sak under vikinga/medeltid?

Och sydde man med lintråd i linnetyg, och ulltråd i ylletyg?

Information om fynd eller bilder på sömmar?

[?]/Gwen
gwen

Inläggav Eva Andersson » 27 april 2003, 18:54

Bockstensmannens dräkt var troligen sydd med lintråd eftersom det inte finns någon sytråd kvar, Herjolfsnesdräkterna är (naturligtvis eftersom det inte gick att odla lin) sydda med tvåtrådig ulltråd. Om jag inte minns fel så är en del av Ärkebiskopsdräkterna från Bremen sydda med sidentråd (dräkterna är i siden), men jag är lite osäker här.
Det verkar som om när man syr använde man alltid tvåtrådig (eller flertrådig kanske?)tråd medan tyget ofta är vävt med entrådigt garn. Det är ju också rimligt då det är väldigt påfrestande för tråden att dras genom tyget. Glöm inte vaxa!

Eva
Eva Andersson

Inläggav my_mmy » 27 april 2003, 20:46

angaende sommar sa har else ostergaard skrivit en artikel 'nordbosyninger' eller liknande. Den ar gammal och dar ar fel i den - jag har en kommenterad kopia. Framforallt ar det missforstandet med prick som och de brickvavda kanterna som ar fel, men i ovrigt ar den anvandbar som en introduktion.

/maggie
my_mmy

Inläggav cizzi » 28 april 2003, 12:27

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by my_mmy</i>
missforstandet med prick som och de brickvavda kanterna som ar fel<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

>> Missförståndet med pricksöm och brickvävda kanter?
cizzi

Inläggav Halvor » 28 april 2003, 16:27

Ang. kiler i forskjellige farger

Dette er en grusom uting!

En ting er at det (såvidt jeg vet) ikke finnes en eneste illustrasjon av det og at det i middelaldersk ikonografi ville värt et typisk gjöglerplagg (og dermed tilhörende en syndig og tvilsom underklasse som bruker fritiden til å spikre folk på kors), men av en eller annen grunn er det horder av folk som vil ha det. Heldigvis har vi greid å begrense bruken i vår egen forening, men på alle markeder jeg har värt på er det masser av folk som går rundt i f.eks. grönn kjortel med röde kiler. URK! Jeg tror bare hard propaganda og folkeopplysning kan stoppe trenden. (samme med typiske vikingklär på middelaldermarkeder... kantebånd og torshammere... bloapp!)

Når det gjelder lin er det selvsagt vanskelig å si om illustrerte plagg er av lin eller ull, men som sagt: om man ikke skal utföre tungt manuelt arbeid er det ikke noe problem å gå i tykk ull.

Bare tenk å trave rundt på Forum Romanum i slutten av Juli, ifört ulltunika og en toga laget av 6 meter hvit ull...

Halvor
Halvor

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk