<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Angus Maciomhair</i>
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by UrsusRex</i>
Gör man? Om armen ligger på en stubbe kanske då!? Armen lär ju flytta sig av svärdets energi innan den lyckats användas till att hugga igenom?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Den tanken kan vi nog slå ur hågen ganska hastigt. En arm har liksom allting annat en inneboende tröghet och den hålls på plats tillräckligt länge genom denna. Svärdskanten kommer inte precis farande i sakta mak.
Ett praktiskt experiment:
Du behöver ett kvastskaft och en kompis som behöver bli av med aggressioner.
Håll nu ut armen, låt din kompis slå på din arm med kvastskaftet och se om din arm flyttar sig snabbt nog av sig själv mha slagets kraft. [;)]
/Angus
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jag har gjort empiriska studier med rotting
Men jag förstår vad du menar och jag var nog otydlig tidigare.
Vad jag menar är att jag tror inte man hugger <u>AV</u> en arm såvida den inte ligger mot någonting stumt. Min replik till Admin var alltså att visst gör ett armskydd skillnad; hellre ett köttsår och ett trasigt läderskydd än ett bensår för att man inte hade det där lilla extra skyddet.
Men att hugga armen rakt av köper jag fortfarande inte!
Nog om det- kolla bakåt i tråden så kanske det framgår bättre.
Edit; Möjligen med ett skärande hugg då? Typ katana? Men inte med ett vikingasvärd....tror jag.
Anledningen att jag drar fram tråden i ljuset igen är att jag läste detta;
http://www.daviddfriedman.com/Medieval/ ... proved.htm och där står det att man nog inte hade särskillt mkt skydd av läder mot ett svärd under medeltiden... Sedan påpekade någon samurajernas rustningar i läder och min fråga är om någon vet mer om hur japanerna eller andra folk härdade sina läderrustningar?
Djinghis? jag hoppas på dig här
Mvh
Björn