Linne i olika färger?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav my_mmy » 29 april 2003, 02:59

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by cizzi</i>
>> Missförståndet med pricksöm och brickvävda kanter?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

ja, om du laser Norlund insag han inte att den synliga dekorations sommen ar pricksöm, och likaledes trodde han att kanterna var gjorda med flätade band istället för brickvävda band. Else hade inte rett ut det heller när hon skrev artikeln.

/maggie
my_mmy

Inläggav tistel » 29 april 2003, 08:53

Angående kilar i andra färger och mycket annat av det som debatterats...

Jag för min del tycker det är kul att folk anstränger sig överhuvudtaget och syr kläder att gå klädda i under marknader och dylikt. Att det sedan KANSKE inte är 100% historiskt korrekt känns som det är av mindre betydelse eftersom alternativet i många fall skulle vara jeans och t-shirt.

/Niklas Björklund
tistel

Inläggav Ny Björn » 29 april 2003, 11:44

Tanken och åsikten är naturligtvis fri, men i grunden har det mer att göra med vilken verklighet som visas fram. På ett "lajv", i en skapad kontext, så anser jag personligen att det mesta går an. Det är värre med sk Vikinga- och Medeltidsmarknader dit det kommer besökare. Att då upprepat lyfta fram klichéer och direkta anakronismer är, anser jag, likställt med att ljuga. Publiken luras att tro att det som visas är "verklighet". Det är så klychan om hornhjälmar och ulliga benvärmare lever kvar - den visas fram på löpande basis. En deltagare i UP-HELLY-AA festen i Lerwick lägger ner en faslig massa tid och pengar på sin utrustning som sägs vara "vikingatida" till besökarna - men hur överlever dessa utstyrslar en kritisk granskning utanför Wagner-operorna?

Bild

Visst är allt fel - men han har lagt ner mycken möda...

/N B
Ny Björn

Inläggav Halvor » 29 april 2003, 16:52

Og tenke seg til at de har hele båtlag på oppimot hundre mann i identisk utstyr! For en jobb! (og at de gidder...)

Halvor
Halvor

Inläggav Vix Hq » 29 april 2003, 18:01

Jag håller med att det i vissa sammanhang inte spelar någon större roll om saker och ting är historiskt korrekta (vad det nu är [:p]) och att en liten ansträngning är bättre än ingenting i många fall. När jag lajvar är det enda jag bryr mig om de eventuella dräktkrav arrangörerna har, samt hur mycket jag själv har lust att anstränga mig just då.

Problemen uppkommer, precis som Ny Björn säger, när fantasikläder visas upp i ett sammanhang som på något sätt utger sig för att skildra "hur det var" -- när det gäller t ex dräktrekonstruktioner gjorda av museum kan man ju hoppas/förvänta sig att de håller en viss standard... Levande historia går ofta också ut på att mer eller mindre offentligt visa upp en tolkning av hur det förflutna ser ut och då bör också högre krav kunna ställas på dräkt (och annat).

Om jag har förstått saken rätt så är många på det det här forumet inne på just re-enactment och levande historia, dessutom är det flera av oss som har det här som yrke (arkeologer, historiker...), och då blir man petig med källorna.

Själv måste jag erkänna att jag hellre går till en öppen-för-allmänheten-medeltidsmarknad i jeans och t-shirt (som jag förvisso aldrig använder annars [;)]) än i en dräkt som jag som hantverkare och arkeolog inte kan stå för. Det handlar <i>inte</i> om att mina dräkter på något vis är bättre än andras, absolut inte (för det tvivlar jag på att de är)!!! Men precis som när jag skriver en artikel eller en uppsats känner jag att jag vill kunna stå för det jag producerar. Därför bryr jag mig om olikfärgade kilar och annat sånt.

Men jag tycker också att så länge man gör något för att det är kul, så ska man tycka att det är just <i>kul</i>! Alla tycker inte att det är roligt att sy för hand, eller att lusläsa arkeologiska/historiska källor för att göra en dräkt och då ska man inte tvinga sig till det heller. Men då ska man helst undvika att hamna i en situation där man förmodas ge en "korrekt" bild av det förflutna. Min åsikt är att kraven för dräktkonstruktioner både skiftar och <i>bör</i>få lov att skifta beroende på vilket sammanhang dräkterna ska användas i.

Söt "viking" för övrigt, N B! Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta... Man bara väntar på att en bystig Brünhilde ska dyka upp vid hans sida, med blonda flätar och allt.

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Felicia » 29 april 2003, 20:37

En eloge till Vix [;)]
En mycket god sammanfattning enligt mig.

Felicia
Felicia

Inläggav Niklas » 8 maj 2003, 11:34

Självklart skall kraven få skifta från arrangemang till arrangemang. Kallar man sig ett historiskt arr, ja då bör kraven också vara lite högre. Fråga är bara vart gränsen går. Det är långt mellan så kallade vikingahjälmar i plast med horn och att ha fel nyans på linné eller ylletyget i klänningen.

MEN jag tycker personligen inte att man ska ställa orimligt höga krav på t.ex. marknader eftersom det riskerar att kväva kreativiteten och göra så att det inte blir någonting alls istället. Bättre att ha lite lägre krav och sedan får folk själva ta initiativet till att höja standarden (vilket ofta sker så småningom, se bara på lajv för tio år sedan och lajv nu).

/Niklas
Niklas

Inläggav Martina » 8 maj 2003, 13:29

Vi håller på att göra så med Hantverkslägret. Från början fanns inga krav på dräkt och utseende alls, nu när lägerutrustningen börjar bli såpass bra som den är så har vi också gått ut med rekommendationer på hur man bör gå klädd för att inte förstöra helhetsintrycket.
Tyvärr tror jag inte denna rekommendation har nått ut till samtliga utav lägrets medlemmar, är det någon som skall vara med men inte har fått den så kan ni väl säga till mig? Om inte annat så för den tre sidor långa länksamlingen...

/Martina
Martina

Inläggav Svartsol » 9 maj 2003, 19:52

Jag blir nästan anfådd av att läsa allt det här, och jag blir bara mer och mer förvirrad. Jag har en "medeltidsklänning" som är i mörkblått linne, det är helt fel alltså? Och jag ska precis börja sy på mina nya medeltidsklänning, som jag hade tänkt ha i mörkrött linne. Men det är också fel? :(

Jag har läst att man kunde ha röda och blåa färger, men att det var för dom rika.
Svartsol

Inläggav Martina » 10 maj 2003, 10:16

"Fel" och "rätt" är omöjliga ord i det här sammanhanget. Hur "rätt" man än försöker göra något så blir det ändå "fel" i slutändan. Tråden i lintyget är för ojämn och för grov, trådarna i yllet är snodda på fel håll. Skulle man få för sig att spinna sig sitt egna garn att väva av, blir det ändå fel i slutänden eftersom fårrasen är fel! Och får man allt annat rätt, så är det väl fel sorts bin som producerat vaxet man vaxar sytråden med!!! Att sy och klippa på rätt sätt är också en stor konst, och vilket mönster skall man egentligen använda???

Det är bara du som kan välja vilken nivå du skall ligga på, men någonstans måste alla börja kompromissa med saker såsom mönster och material.

Vart vill du passa bra in? På Visby? I Nordrike/SKA? På ett seriöst medeltidslajv? I reenactment/living history-kretsar? Eller vill du helt enkelt känna dig nöjd och glad med dig själv och det du har på dig, vart du än befinner dig? [:)]

Blå och röda linnekjortlar har hittats i Birka. De bars av väldigt rika individer med en rad specifika attiraljer till. Ett alternativ är alltså att du skaffar spännen, kjolar och kaftaner för 3000-5000:- och blir rik birkaviking!

Blå och röda kjortlar, men av ylle, fanns bland "vanligt" folk under i princip hela medeltiden.
Vore jag som du skulle jag göra en "materialkompromiss". Bära linneklänningarna ovanpå en vanlig, blekt särk som man gör med ylleklänningar och "låtsas" att de är av ylle!

MVH

Martina
Martina

Inläggav Svartsol » 10 maj 2003, 10:55

Jo Martina, du har nog rätt [;)] Jag ska på Medeltidsveckan i Visby.
Klart att jag vill att det skall vara så tidsenligt som möjligt, men jag kan ju skylle på att jag är inte precis insatt i alla färger, tyger och sånt som dom använde, än. Men jag ska iaf göra så gott jag kan :P Det lär bli bättre år efter år.
Jag har iaf en vinröd mantel sydd i våder som jag hade tänkt ha en röd klänning till. Och underklänning har jag iaf förstått, att det var ett måste på medeltiden, och det hade man alltid under en överklänning. Nu har jag ju redan inhandlat Sofias mönster, hehe. Men jag tänkte låna böcker på biblioteket och kolla på bilder och kanske försöka "forma om" mönstren så gott jag kan.

Men pälskrage då, hade man det på klänningar tro?
Svartsol

Inläggav Charlotta » 10 maj 2003, 15:58

Är man någorlunda bra på att sy och/eller får lite hjälp kan man ändra mycket på ett mönster...själv har jag nu äntligen fixat ett grundmönster som är anpassat för mig, och det var ju inte särskilt svårt. Fast hur svårt man tycker det är handlar ju om hur mycket man har sytt. I vilket fall tycker jag att man borde kunna få fram en okej klänning genom att sy in den klänning man får av "Kvinnodräkt från 1300-talet" (Sofias ateljé) eftersom den iaf består av fyra delar med kilar och ärmar. Sen kan man ju alltid låta bli att läsa råden om tygval och det där med färgade kilar som Sofia skriver i sina mönster...

Det låter som om du kommer att passa in på medeltidsveckan iaf, Svartsol, eftersom de flesta (inklusive undertecknad, iaf fram till nu) har linnekläder.
/Charlotta
Charlotta

Inläggav Svartsol » 11 maj 2003, 22:20

Jepp, jag tror också att jag kommer "passa in" rätt bra ;) Och halva nöjet är ju att man har kul och är nöjd med dom kläder man har, och speciellt stolt om man lyckats sy något vackert själv (vet jag inte än om jag kommer lyckas med dock). Nästa vecka bär det iaf väg till Sundbyberg och köpa tyg :P
Svartsol

Inläggav Svartsol » 22 juni 2003, 01:43

Måste ställa den här frågan igen, hade man någonsin band/mönster på underklänningen? Eller bara på överklänningen?
Svartsol

Inläggav Eva Andersson » 22 juni 2003, 10:39

Beror på vilken tid, men när ärmarna på under/mellanklänningen syns
t ex så har de ofta en bård runt handleden (typ tidigt 1300-tal), där man ser halsöppningen genom en vidare övre halsöppning som på en del 1100-tal var det ofta bård runt halsen. När man har en kortare överklänning som på en del kontinentalt 1000-tal förekommer bårder på mellanplagget. Prinicpen verkar vara: syns det så kan du dekorera det. Allmänt är dyra fina bårder i nederkanten en dålig idé eftersom de slits. Just av den anledningen skodde man å andra sidan 1500-talsklänningar med bårder i en avvikande färg som sedan kunde tas bort och ersättas med en ny.
För en hel del senare perioder är ju inte bårder populärt ens på överplagget så då finns det knappast på mellanplagget. Särkar var troligen odekorerade innan 1500-talet när underkläderna började synas utåt.

Hoppas det hjälper något

Eva
Eva Andersson

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk