Mönster på 1400-tals klänning

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Pernilla Leijonhufvud » 10 november 2003, 14:51

Flandern låg väl där det ligger än idag, dvs norra delarna av nuvarande Belgien (där man talar flamländska och inte franska). De flamländska målarna från perioden är världsberömda.

/Pernilla, som gillar just van der Weyden...
Pernilla Leijonhufvud

Inläggav Sofia » 10 november 2003, 18:11

Okej... ;) *rodnar*
Sofia

Inläggav Åsa vävare » 11 november 2003, 10:14

Sofia sände en länk med en bild av Marias och Elisabeths möte. Hon kommenterade Marias blå klänning. Men titta på Elisabeths klänning! Där syns tydligt att den har två sidkilar och den har en snörningen i sidsömmen. Att den glipar beror väl på att hon är väntar barn. Praktiskt sätt att reglera vidden. Har någon sett detta på fler bilder? På någon 1300-tals kjortel?
Åsa vävare

Inläggav Åsa vävare » 11 november 2003, 10:16

En fråga - Vad har ni under kjorteln? Siluetten beror ju till stor del på underkläderna. Den nutida behån fanns ju inte. Själv har jag testat med en åtsittande hängselkjortel och det fungerar någorlunda. Underkläderna som formar borde man sy innan man börjar sy en åtsittande kjortel. Några tips? Jag tänkte att det skulle vara vinterns projekt att fixa bra underkläder.
Kanske detta borde vara en ny tråd?
Åsa vävare

Inläggav Vix Hq » 12 november 2003, 12:35

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Åsa Vävare</i>

En fråga - Vad har ni under kjorteln? <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag har en vanlig särk, allra enklaste modellen (två rektanglar med sidkilar, fyrkantiga ärmar med kil). Jag gör så att hela stödet och formen sitter i kjorteln, eller vad man nu ska kalla den. Tight som attan alltså, fungerar förstås inte om man ska göra en vid klänning [;)]. Själv är jag <i>inte </i>storbystad, men det sägs att även riktigt stora byster får tillräckligt stöd av en väl utprovad klänning utan någon hjälp från underkläder. Det är i alla fall vad de glada amerikanerna hävdar på sidor som http://www.cottesimple.comoch http://www.barony-of-arnhold.org/gothicdress1.htm!

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Pernilla Leijonhufvud » 13 november 2003, 21:57

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vix Hq</i>

Jag har en vanlig särk, allra enklaste modellen (två rektanglar med sidkilar, fyrkantiga ärmar med kil). /Vix.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag hoppas att jag inte är en gnetig tant nu som märker ord ;), men vad menar du med "ärmar med kil"? Menar du det som jag brukar kalla "ärmspjäll", dvs en fyrkantig isättning vid armhålan för rörelseviddens skull, eller menar du att du har vidgat hela ärmen med en kil som löper längs med? Isåfall är jag nyfiken på skärningen... Eller är det bara olika benämningar på samma sak?
Pernilla Leijonhufvud

Inläggav Vix Hq » 17 november 2003, 10:47

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Pernilla Leijonhufvud</i>
Menar du det som jag brukar kalla "ärmspjäll", dvs en fyrkantig isättning vid armhålan för rörelseviddens skull, <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det är ärmspjäll jag menar! Min svenska dräktterminologi är inget vidare av någon anledning, men jag tänkte att det var bättre att skriva kil än "gusset" på engelska... [:)]

/Swenglish Vix.
Vix Hq

Inläggav Pernilla Leijonhufvud » 17 november 2003, 22:51

Ja, det är svårt ibland, när all information man hittar är på engelskspråkiga sidor på internet! Min terminologi kommer främst ifrån folkdräktsvärlden, så jag vet inte om den stämmer med den "medeltida" terminologin... Men nu vet jag iallafall vad du menade! :)
Pernilla Leijonhufvud

Inläggav Emoni » 12 mars 2004, 21:31

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"> Min första mellanklänning skall ha midjesöm och rundskuren kjol, sydd i våder. Detta framförallt p.g.a tygåtgången.

MVH

Martina, som sysslar med medeltid på heltid!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag är på väg att sy en sådan klänning men vet inte hur man gör med "våderna"
Har du lust att förklara eller hänvisa mig till nånstan där man kan få reda på det.

//Emoni
Emoni

Inläggav Martina » 14 mars 2004, 10:56

Det här var himla svårt att förklara! Men börja med att ta reda på hur stor kjolen skall vara i midjan och dela måttet i ett lämpligt antal våder. (Ex. midjemått 80 cm, tre våder á 22 cm, två halva våder á 12 cm (om tyget är vändbart!!!)) Detta inkluderar sömsmån. Använd rutat papper för att rita upp en modell av tyget. Märk ut mitten och gå ut 11 cm åt vardera hållet. Första vådens midjemått utmätt. Märk ut 12 cm i vardera kanten, på samma kant som du mätt ut de första 22 cm. Utifrån detta och med hjälp av tygets bredd kan man sedan räkna ut hur bred varje våd blir där nere. Det gör inte så mycket om det skiljer någon cm.
Bättre än så här kan jag nog inte förklara, det blev rysligt rörigt! Mycket lättare när man har papper och penna att tillgå!
Hoppas att det var till någon hjälp alls.

/Martina
Martina

Inläggav Emoni » 14 mars 2004, 17:42

Tack så mycket jag förstår nog precis.
//Emoni
Emoni

Inläggav Ingiz » 31 mars 2004, 13:11

Hejsan!

Nu vet jag inte om detta redan har tagits upp på denna tråden. Jag tror inte det i alla fall men rätta mig om jag har fel.

Jag tänkte göra en överklänning till min 1450-tals mellanklänning. Modellen av mellanklänning jag har är den som rekomenderas på Company of St George. Alltså korta ärmara med "lös"-ärmar man kan nåla på, jag har även gjort kjoldelen hellång och inte som på Co.of.st.Geo plate 2 där kjolen slutar på halva smalbenet.

Nu ska jag alltså till att göra en överklänning. Jag tänkte göra överklänningen något "bylsig", med v-ringning framtill och rundringad baktill (i nacken) med en krage runt, och ha ett brett skärp något under bysten. Jag hade också velat sätta päls på kragen och längst ner på ärmarna.
Mina två frågor är: 1, Är modellen på överklännign jag tänkt mig långt ifrån de modeller som fanns i tyskland under mitten av 1400-talet? 2, Hur "rätt" är det att ha päls på krage och "machetter" på samma plats om ovan och samma tid?

/Ingiz
Ingiz

Inläggav Arild Krake » 31 mars 2004, 14:24

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ingiz</i>

Hejsan!

Nu vet jag inte om detta redan har tagits upp på denna tråden. Jag tror inte det i alla fall men rätta mig om jag har fel. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Titta efter så får du svaret.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Jag tänkte göra en överklänning till min 1450-tals mellanklänning. Modellen av mellanklänning jag har är den som rekomenderas på Company of St George. Alltså korta ärmara med "lös"-ärmar man kan nåla på, jag har även gjort kjoldelen hellång och inte som på Co.of.st.Geo plate 2 där kjolen slutar på halva smalbenet.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Trevligt att du gör den lång.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Nu ska jag alltså till att göra en överklänning. Jag tänkte göra överklänningen något "bylsig", med v-ringning framtill och rundringad baktill (i nacken) med en krage runt, och ha ett brett skärp något under bysten. Jag hade också velat sätta päls på kragen och längst ner på ärmarna.
Mina två frågor är: 1, Är modellen på överklännign jag tänkt mig långt ifrån de modeller som fanns i tyskland under mitten av 1400-talet? 2, Hur "rätt" är det att ha päls på krage och "machetter" på samma plats om ovan och samma tid? <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Titta på samtida avbildningar. Finns det en bild på dito klänning så är det bara att köra. Du kan bl.a. gå in på [url="http://gallery.euroweb.hu/index1.html"]WGoA[/url] där du kan söka på land och tid. Eller på [url="http://www.manuscripta-mediaevalia.de/hs/hs-online.htm"]denna[/url] sida.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Ingiz » 4 november 2005, 07:22

Hejsan!

Jag har en fråga om en bild målad av Roger van der Weyden 1455-60.
http://www.wga.hu/art/w/weyden/rogier/1 ... /1john.jpg

Kvinnan som står pysslar med sängen har en blå mellanklänning med lång ärm som är uppvikt, och då ser man en grön ärm med knappar på. Ska denna gröna ärm tolkas som en underklänning? eller Som lös/fuskärmar?
Jag har klurat på detta ett tag men inte kommit till någon bra lösning - vanligen är ju underklänningar i vitt linne. Kan det bara vara så att jag har missuppfattat Mellanklänningen för en överklänning så den gröna ärmen är mellanklänningen och under den har hon en vit underklänning i linne?

Tack på förhand,
Ingiz
Ingiz

Inläggav Martina » 4 november 2005, 09:42

Om du tittar lite närmre ser du att det är en grön klänning hon har under den blå klänningen, kjolen sticker nämligen ut där nere! Det är svårt att tala om överklänning och mellanklänning när det gäller 1400-tal, man körde lager-på-lagerprincipen redan då med massor utav likadana klänningar ovanpå varandra. Jag har försökt särskilja typiska överklänningar från typiska mellanklänningar utan att lyckas särskilt bra.

/Martina
Martina

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk