av Todd » 7 maj 2004, 10:38
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Burmeister</i>
Todd:
Oj, mycket frågor på en gång, jag ska snabbt kommentera den som jag tycker är viktigast. Jag kan kort nämna att vi har arbetat med det mesta av det befintliga materialet samt att vi samlar så mycket svårtillgängligt material som möjligt. Det har visat sig att det finns en uppsjö mindre manualer, handböcker i specifika vapen i specifika situationer etc., bara man börjar rota lite ute i världen.
Jag reagerar på att du menar att manualen alltid har/är rätt, det köper jag inte en sekund. Att säga så är att fullständigt lämna begreppet källkritik utanför forskningen och då blir det per definition ingen forskning längre. Ingenting som skrivs, ritas eller trycks kan sägas vara absolut sant bara för att de som skrev/ritade/tryckte påstår sig vara mästare på sitt ämne. Det finns många olika faktorer som vi måste ta hänsyn till när vi studerar de olika manualerna. Vem var det som skrev manualen, i vilket syfte gjorde han det, vem var det som gjorde bilderna, är bilderna alls representativa för vad fäktmåstaren egentligen vill visa, kan vi lita på att den fäktning som visas har något med egentlig kamp att göra eller är det ett system som fungerar inom just sin egen kontext? Det här är några av de frågor som vi har arbetat med och som är i mångt och mycket närapå omöjliga att besvara. Det finns dock ett par intressanta aspekter att fundera på, exemplia gratia:
1. Många av de medeltida manualerna innehåller en stor mängd specialtekniker som skall användas i givna situationer. "Hugg ett sådant här hugg om din motståndare gör såhär" etc. Efter ett par år av sparring kan jag själv erkänna att det är skrämmande sällan man får nytta av sådana sekvenser eller varianter. Oftast är det beprövade grundhugg och enkla kontringar som fungerar allra bäst. Nu är jag ingen fäktmästare men det finns de som skrivit om just detta problem som har mer kött på benen. Silvers manualer säger ungefär detsamma och lyfter fram en mycket avskalad fäktning som helt skiljer sig från sina samtida kollegor. Musaschi (stavningsvarning, jag vet...) säger detsamma och praktiserade även samma princip i sina många dueller. Enkelhet och direkthet, två principer som många av de medeltida manualerna direkt motsäger med sina avancerade system.
2. Vilka fäktades dessa "stilar" och varför? Ser vi till källorna upptäcker vi att en överväldigande majoritet av fäkteleverna var hantverkargesäller och andra ur samma klass. Det är inte soldater, inte riddare - borgare. De lärde sig fäktas ofta med långsvärd (under sent 13-1500-tal och detta väcker än fler frågor. Varför långsvärd? I en stadsmiljö är långsvärdet inte praktiskt, där är det dolken som löser de flesta konflikterna. På slagfältet är det inte heller någon vinnande idé att släpa med sig ett långsvärd. Det är alltså ett vapen som har mycket liten praktisk funktion. Man skulle kunna tro att det tidigt skedde en "sportifiering" av fäktandet vilket leder till att fäktmästarnas läror mångt och mycket är fjärmat från reellt praktiskt vapenbruk. Alla avancerade tekniker, varför har de uppkommit? Kan det vara så att snarare än att de är effektiva så är de spännande och intressanta? Om en fäktmästare behärskar många "hemliga tricks", kan han då locka fler elever och dessutom locka dem att träna längre. Att lära sig fäktas långsvärd enligt t.ex. Ringeck tar år ifall man vill vara bra och har gott om tid på sig. Hantverkargesäller hade inte gott om tid och måste därför ha tagit lång tid på sig att lära allt.
Tja, det här är bara några av frågorna som vi har diskuterat kring som ifrågasätter fäktmästarnas läror som varandes effektiva i strid eller ens använda i det sammanhanget. Man kan säga att mästarna alltid har rätt i sin lära just därför att det är deras lära, men är den bra? Jisses, nu måste jag upp och fika, det kommunalas bruna guld för inte försakas![:)]
Så, nu har vi kastat in vad jag hoppas är en inledning till en stor och intressant diskussion!
/Andreas
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Andreas
Mycket intressant konversation minsann[:D]
Angaende ditt svar avseende manualernas korrekthet. Tolka mig ratt, jag haller med dig i vad du sager angende forskningen, och tycker den biten ar valdigt intressant. MEN om du skall trana enligt Talhoffer sa gar det inte att lagga till saker eller ta bort saker som man inte finner passande, da tranar man helt enkelt inte enligt Talhoffers lara. Jag ar helt komprimisslos vad galler detta, jag forsokte illustrera detta med mitt Material Arts exemple i mitt tidigare inlagg. Vill man lara sig faktas enligt en viss skola da ar den vagen helt komprimisslos, Ett bra exemple ar klubben The Exiles, de tranar tex endast Fiori Dei Leiberi. Allt for manga faktklubbar blandar stilarna efter eget behag som oftast baseras pa erfarenheter som fatts genom sparring (med tra svard) och detta ar inte ratt...men det funkar inte bara, tank dig sjalv att du tex. inom Kendon skulle lara dina elever att sluta med stampa i golvet vid ett hugg, eller inte anvanda sig av Kiai eftersom det inte ar optimerat att skrika och stampa, resultatet blir att du da inte langre tranar Kendo....japansk baserad faktning kanske men..[V]
Special teknikerna tycker jag sjalv ar som intressantast, som jag namnde tidare sa ar bas kunskaperna det som de flesta fakt mastare lamnde unganfor sina manualer, vilket staller till fortret for oss idag. Ett valdigt bra exempel pa detta ar Talhoffers "hanging guard" som jag har sett otaliga ganger anvandas som en grundposition av vissa sjalvutnamnada fakt experter, jag ofta papekat detta och namnt att det ar "the bull" som ar utgangs punkten. Denna felaktighet blir helt uppenbar om man applicerar det hela i sparring och sjalv staller sig i "the fool".
Sjalv alskar jag att tolka,forska och optimera, men da endast for sparring.
Langsvard anvandes ofta under juridiska dueller, darfor var det nadvandig for den unge gessalen att lara sig att hantera "lagen" pa fordelaktigt satt..[;)] aldigt ofta sa hyrdes faktmastare in for att snabb trana folk innan den stora dagen.
Fixa hemsidan nu sa jag far kika lite pa edera anpassningar[8D]
Ha det bra
Todd