[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Fotarbete!!

Fotarbete!!

Detta forum är för diskussioner kring hur man kan återskapa historiskt vapenbruk av olika slag, t ex fäktning

Inläggav Taffy » 7 maj 2004, 15:01

Jahopp, så skrev jag ett långt svar och så kraschar webbläsaren. Suck.

I korthet menade jag att det inte går att tolka manualer exakt, de är nämligen inte exakta, och många innehåller uppenbara fel. För långa armar, som kompenserar för att kropparna står för långt ifrån varandra osv. Man kan med lätthet ta två olika grupper som ska tolka samma teknik, och de kommer fram till olika saker. Det går med andra ord inte att veta exakt, och vara benhård. Genom att pröva sig fram och komma fram till vad som fungerar bäst, så kommer man troligtvis närmre sanningen. Text och bild är dessutom präglade av den samtida konsten. Vi famlar i mångt och mycket i mörkret.
Taffy

Inläggav Taffy » 7 maj 2004, 15:04

Och just det, i Clements bok står det något om fotarbete. Hur bra det är vet jag inte. Boken är rätt pladdrig, och jag orkade aldrig igenom hela.
Taffy

Inläggav Todd » 7 maj 2004, 16:07

Jag tycker att du har bra val, har inte last Davids bok men har hort mycket gott om den. Det viktigaste ar att du har nagon att sparras med. Annars ar det latt att bli en skrivbords faktare, detta ar tyvarr relativt vanligt inom denna genre av faktning. Sparras sa mycket du kan ar mitt rad.[:D]

Denna bok rekommederas: http://www.maisters.demon.co.uk/main.htm

Det viktigaste ar att du har tillgang till grunderna inom den stil som du vill trana, for kan du inte grunden sa blir allt pankaka.

Fakta lugnt
Todd
Todd

Inläggav Todd » 7 maj 2004, 16:13

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Taffy</i>

Och just det, i Clements bok står det något om fotarbete. Hur bra det är vet jag inte. Boken är rätt pladdrig, och jag orkade aldrig igenom hela.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Taffy

Helt irrelevant och ointressant inlagg i denna debatt trad inte sant? Vad vill du fa fram? Att Clements bok ar pladdrig eller att du var for lat att lasa den? Jag forstar inte varfor jag bryr mig att papeka detta men det ar kanske med forhoppingen att fler sadana har inlagg inte skickas till denna sa intressanta trad..

Todd
Todd

Inläggav Taffy » 7 maj 2004, 16:26

Frågan som ställdes i det första inlägget var om det fanns med fotarbete i boken, och det finns det. Jag tyckte att boken var pladdrig, och orkade inte läsa igenom den, alltså vet jag inte hur bra just den biten är. Vad är det för konstigt med det?

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Todd</i>

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Taffy</i>

Taffy

Helt irrelevant och ointressant inlagg i denna debatt trad inte sant? Vad vill du fa fram? Att Clements bok ar pladdrig eller att du var for lat att lasa den? Jag forstar inte varfor jag bryr mig att papeka detta men det ar kanske med forhoppingen att fler sadana har inlagg inte skickas till denna sa intressanta trad..

Todd
Taffy

Inläggav hellhager » 7 maj 2004, 23:08

En konstig fråga, men skiljer sig fotarbetet om man använder olika vapen?
Om jag har bucklare och svärd eller om jag använder långsvädet?
Om det gör det, vilken bok skall man köpa?
Jag var inne på "Sigmund Ringeck's Knightly Art of the Longsword" vilken Eric Hejdström rekommenderade.
(Kändes bra eftersom jsg ska försöka träna hos David Lindholm)
Hade varit trevligt ifall man kunde få hjälp med denna fråga.
[?]
hellhager

Inläggav Taffy » 8 maj 2004, 15:58

Jag tycker definitivt att du ska köpa Lindholms bok, den är pedagogisk och tydlig. Den handlar ju då om långsvärd, så om det är svärd och bucklare du ska syssla med, så är inte den så lämplig. Men jag skulle faktiskt vilja rekomendera dig att börja med långsvärd. Det är bara en sak att hålla reda på, och för mig har det varit positivt. Långsvärdet ansågs också länge vara grunden för all fäktning.

Huruvida fotarbetet skiljer sig, så är det en definitionsfråga. Ja, det gör det, men inte så mycket. Med vissa typer av enhandsvapen, som exempelvis Messer, så går du framförallt med svärdssidan först. Med svärd och bucklare så vänder du dig om vartannat, precis som med långsvärdet, men gissningsvis så rör man sig ändå något annorlunda, eftersom det är en annorlunda stridsform. Vad gäller den teoretiska biten, så är det samma typ av cirkel som ritas upp, med samma linjer genom den, och samma steg. Och i Meyers manual, så hänvisar han i långsvärdskapitlet till rappirkapitlet, angående fotarbetet. Så teoretiskt sett är det samma fotarbete, men praktiskt så skiljer det sig förmodligen en del. Eller snarare; vissa av stegen används mer med vissa vapentyper.

Vill du ha en modern, och tydlig beskrivning om fotarbete + lite till, så kan du titta på http://www.chicagoswordplayguild.com/weeks_01-12.pdf
Där finns också den klassiska cirkeln, eller segno, som den kallas på italienska.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by hellhager</i>

En konstig fråga, men skiljer sig fotarbetet om man använder olika vapen?
Om jag har bucklare och svärd eller om jag använder långsvädet?
Om det gör det, vilken bok skall man köpa?
Jag var inne på "Sigmund Ringeck's Knightly Art of the Longsword" vilken Eric Hejdström rekommenderade.
(Kändes bra eftersom jsg ska försöka träna hos David Lindholm)
Hade varit trevligt ifall man kunde få hjälp med denna fråga.
[?]
Taffy

Inläggav Taffy » 8 maj 2004, 16:24

Jag skulle vilja säga emot Todd lite här. Jag tycker inte att det viktigaste är att du börjar sparras, och att du lägger fokus på det till en början. Lär dig istället grunderna under mer kontrollerade former. Många av garderna och rörelserna känns underliga till en början. Man har så att säga ett naturligt rörelseschema, men det rörelseschemat är inte alltid det bästa. Det gäller med andra ord att lära sig rörelser som skyddar de olika öppningarna, som är bra utgångslägen för attacker och så vidare, även om de känns konstiga. Man vänjer sig vid dem. Men om man börjar med att sparras, så riskerar man att utveckla undermåliga rörelser, och man kommer istället att få lära om en hel del, vilket är jobbigt och tidsödande. Jag håller däremot med om att det är viktigt att du har en träningspartner. Utan träningspartner kommer man inte långt.

Vi kommer för övrigt att få den gode Lindholm på besök i Göteborg framöver, vilket vi verkligen ser fram emot. Så om det finns göteborgare här, som vill träna en helg med David, och kanske även träna med oss, så är det bara att höra av sig. Hemsidan hittar ni på www.slipad.se

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Todd</i>

Sparras sa mycket du kan ar mitt rad.[:D]

Todd
Taffy

Inläggav Pagan » 8 maj 2004, 16:48

Todd>> Tack för svaret! Ja, jag försöker sparra så mycket jag kan. Dock kräver det ju, precis som du påpekar, att även någon annan får tummen ur och vill sparra :) Som tur är har jag lyckats inspirera några till så pass att de i alla fall TROR att de vill vara med och träna.
Jag tränar även in rörelserna så mycket som möjligt allena. Dock ger det ju inte alls samma känsla för verklig fäktning.
Pagan

Inläggav Todd » 9 maj 2004, 14:43

Jag skulle vilja säga emot Todd lite här. Jag tycker inte att det viktigaste är att du börjar sparras, och att du lägger fokus på det till en början. Lär dig istället grunderna under mer kontrollerade former. Många av garderna och rörelserna känns underliga till en början. Man har så att säga ett naturligt rörelseschema, men det rörelseschemat är inte alltid det bästa. Det gäller med andra ord att lära sig rörelser som skyddar de olika öppningarna, som är bra utgångslägen för attacker och så vidare, även om de känns konstiga. Man vänjer sig vid dem. Men om man börjar med att sparras, så riskerar man att utveckla undermåliga rörelser, och man kommer istället att få lära om en hel del, vilket är jobbigt och tidsödande. Jag håller däremot med om att det är viktigt att du har en träningspartner. Utan träningspartner kommer man inte långt.

Vi kommer för övrigt att få den gode Lindholm på besök i Göteborg framöver, vilket vi verkligen ser fram emot. Så om det finns göteborgare här, som vill träna en helg med David, och kanske även träna med oss, så är det bara att höra av sig. Hemsidan hittar ni på www.slipad.se

Sparras sa mycket du kan ar mitt rad.[:D]

Todd

Taffy ?

Helt uddlost igen,, vad da saga emot Todd?? Inte nog med att du inte orkar lasa JC's bok du verkar aven vara for lat att lasa det lilla jag har skrivit under denna trad[}:)]. Det framgar tydligt att jag anser att det blir pankaka utan grunden.

Dessutom sa har du helt fel i det du skriver.

Det enda satt att just forsta en gard eller ett forflyttnings moment ar just att applicera den praktiskt, och aven anpassa den efter de personliga foretraden sa som langd,stamina,snabbhet,styrka etc.

Och att du finner manga av garderna underliga och att rorelse schemat kanns kostigt har nog just med att gora att du inte har nogon eller lite praktisk erfarenhet av det hela. Jag rekommenderar dig att borja sparras mer,darmed kommer insikt.

Dessutom sa tycker jag som jag hintade in my last post that you are side tracking, och jag hade en valdigt intressant diskusion med Anderas/Burmeister som jag inte vill forlora fokus ifran.

Todd

Todd

Inläggav Taffy » 9 maj 2004, 16:06

Snälla Todd, tagga ner. Din polemiska attityd förstör diskussionen mer än något annat.

Dessutom sparras jag, jag anser bara att man inte bör syssla med det för tidigt. Och jag uppfattar inte garderna som konstiga idag, men det gjorde jag första gången jag ställde mig i dem, och varenda gång det kommer nybörjare till klubben så ser jag vilka problem de har med att ställa sig i till exempel ochs. Famförallt de som inte har sysslat med så mycket fysisk aktivitet tidigare, vilket är rätt många tyvärr. Som tränare är det dessutom väldigt svårt att korrigera felaktigheter under sparring, det är lättare när eleverna står på rad, rakt framför en.

Ett av grundfundamenten med garderna är också att de är hotfulla positioner, och att man snabbt ska gå tillbaka till dem, eller att man förstår hur man hamnar i dem och vad man kan göra därifrån. Genom att ha dem i ryggraden så är det lätt att återgå till dem under sparring. Man flaxar inte omkring i massa rörelser, och minimerar tid och längd på de rörelser man gör.

Att jag skulle ha fel i det här, är förstås en fråga som utgår från vilken träningsfilosofi man har, men jag vet flera andra klubbar som inte låter eleverna sparras från början. Och detsamma gäller rätt många asiatiska kampkonstklubbar.

Hur mycket du än tycker att mitt tidigare inlägg var OT så var det ett direkt svar, på den första frågan i tråden. Huruvida du tycker att sådana svar tar fokus från dig, är din ensak.
Taffy

Inläggav Todd » 9 maj 2004, 19:39

Taffy,

Jag ma vara polemisk nar jag faktas [;)] men jag ser inga som helst tecken pa att jag skulle vara det i denna debatt. Du far ta att folk inte haller med dig, utan att ge dem oknamn. Ok?

Vi har uppenbarligen olika syn satt pa hur man skall nota in tekniker, sjalv anser jag som tidigare att varje teoretiskt moment skall foljas av en praktisk forevisning dar studeten for "kanna" pa tekniken.

Sjalv kan jag endast relatera ditt pastande till Kendon, som direkt forordar att nyborjare inte skall praktiskt applicera sina kunskaper innan ca 6 manaders (kan variera uppat beroende pa klubben) traning innan sparring tar vid. Men det har att gora med att helt andra saker an de du namner.

Det ar helt naturligt att flaxa omkring som nyborjare, jag tycker du skall lata nyborjarna flaxa av sig, och den basta medecinen for detta ar just sparring. Sparring ar A och O inom faktning, vad du an sager,, det ar alltfor manga variabler som maste forstas och kanns bekvama for att fa flyt i faktningen, och dessa gar inte att formedla eller forsta genom att sta och vifta for sig sjalv.

Dessutom ar det valdigt viktigt for nyborjare att forsta kraft momenten, dvs. att lara sig en gard utan att forsta hur mycken kraft som maste appliseras for att halla garden gor hela ovningen vardelos. Jag kan halla med dig att du som tranare forlorar en viss kontroll under sparrings momenten, du maste darmed ta fram en metod som gor att du kanner dig saker som tranare under dessa moment. Det ar jatte viktigt att halla sparringen saker. Sjalv har jag fatt flertalet blatiror och aven sprickor i handen, svimmat osv. Tolka mig ratt, “Ju mer man sparras destu sakrare blir det”, om jag vet hur hart jag skall hugga utan att "mesa" men aven utan att gora min sparring partner illa, da har jag fatt insikt hur att sparras sakert, och detta kan endast nas med Trial & Error metoder. Det hander givetvis olyckor, men det gor det i fotboll med. Det finns manga bra satt att gora sparringen mer saker tex. vadderade wasters,rustning osv. utan att for delen gora sparringen trakig. Dessutom sa ar Medeltida/renesans faktning valdigt fysiskt, det ar inte som traditionell faktning eller kendo dar kropps kontakt ar strangeligen forbjudet. Jag tror att det ar nyttigt att tidigt forsta vad man har gett sig in i, min egna erfarenhet sager mig aven att sparring ar allmant uppskattat och nar folk har roligt sa blir de engagerade och har lattare att ta till sig. [:)]

Givetvis sa ar det alltid ett problem med nyborjare som inte har varit fysikt aktiva tidigare, detta dilemmat stalls alla tranare infor oavsett verksamhet, och jag haller med dig bestamt pa denna punkt, men aven har ar sparring ett bra moment att salla ut agnarna fran vetet, man skall inte gora sig nagra illusioner av att medeltida kamp och faktnings konst inte ar fysiskt kravande. Dessutom sa ges det ju ett gyllene tillfalle for den motiverade "soffpotatisen" att forbattra sin kondition[;)]

Lika viktig som sparringen ar tameshigiri och traning med stal blunts, dar man for kanna och handha ett riktigt svard och aven for respekt till stalet skarpa. Att lara sig hur hart man skall hugga och hur hugget skall tekniskt satt utforas ar mycket viktigt. Man maste sa tidigt som mojligt lara sig att forsta att vad trasvardet/wastern syboliserar.

Fakta lugnt
Todd
Todd

Inläggav Taffy » 9 maj 2004, 21:07

Några öknamn har jag inte gett dig, men jag tycker att du har haft en mycket aggressiv ton.

Jag håller med dig om att teori och praktik går hand i hand. Det betyder inte att man måste köra fullfartssparring från början. När det kommer till de vapen vi använder, så börjar vi med trävapen, och går sedan successivt över till stål. Under frifäktning så använder vi oss av båda, och anpassar hastigheten till förutsättningarna. Det är den anpassningen som en nybörjare inte klarar av. Och visst har vi haft skador, men det är inte något vi tycker är positivt. Tvärtom. Vi har anpassat vår träning för att undvika dem, och vi har blivit bättre på det. Vi har också valt att inte använda oss av vaderade vapen, eftersom så många tekniker faller bort, eller blir mindre verkningsfulla. Då främst winden och liknande.

Historiska exempel på samma attityd kan hittas hos exempelvis Meyer som lät sina elever föra anteckningar först, varpå de sedan förevisades, och först senare fick öva praktiskt med oskarpa klingor. Det ska i och för sig nämnas att Meyer kan antas ha omdanat Lichtenhauerskolan mer mot en säker fäktskola, men han levde på intet sett i en period där kunskaperna inte användes praktiskt.

När det kommer till kampsporter så har jag själv erfarenheter från samma attityd inom andra kampkonster, det samma gäller en karateförening som jag haft kontakt med.

Och du har rätt i att sparring är a och o i fäktning. Det betyder inte att man måste börja där, den som har ett genuint intresse kommer, när han/hon är mogen, att förflytta sitt fokus mer mot sparring. Men även vid teknikdrillar så kan man genomföra dem med "kraft" och tryck. Skillnaden är att du vet vad motståndaren ska göra, och därför utsätts båda parter för mindre risk. Det är artificiellt, javisst, men med tanke på att nybörjare ofta har svårt för även sådana övningar, så vore det oaktsamt att låta dem slå på varandra hur de vill. Framförallt när det handlar om yngre medlemmar.

Teknikdrillar genomförs heller inte en och en, utan tillsammans med en annan.

När det kommer till varför man fäktas, så tar vi också emot vanliga motionärer, som vill ha en rolig fysisk aktivitet. Självklart är det hårdare tag än på Friskis & svettis, men det betyder inte att medlemmarna måste halta hem alldeles blåslagna det första halvåret. De får vänta med blåmärkena tills de har möjlighet att hantera de situationerna.

/Anders
Som är på mycket glatt humör efter att ha stått i solen halva dan och testhuggt, jag hoppas att jag får fortsätta att vara vid gott kynne, och att vi kan undvika vidare påhopp :)

Taffy,

Jag ma vara polemisk nar jag faktas [;)] men jag ser inga som helst tecken pa att jag skulle vara det i denna debatt. Du far ta att folk inte haller med dig, utan att ge dem oknamn. Ok?

Vi har uppenbarligen olika syn satt pa hur man skall nota in tekniker, sjalv anser jag som tidigare att varje teoretiskt moment skall foljas av en praktisk forevisning dar studeten for "kanna" pa tekniken.

Sjalv kan jag endast relatera ditt pastande till Kendon, som direkt forordar att nyborjare inte skall praktiskt applicera sina kunskaper innan ca 6 manaders (kan variera uppat beroende pa klubben) traning innan sparring tar vid. Men det har att gora med att helt andra saker an de du namner.

Det ar helt naturligt att flaxa omkring som nyborjare, jag tycker du skall lata nyborjarna flaxa av sig, och den basta medecinen for detta ar just sparring. Sparring ar A och O inom faktning, vad du an sager,, det ar alltfor manga variabler som maste forstas och kanns bekvama for att fa flyt i faktningen, och dessa gar inte att formedla eller forsta genom att sta och vifta for sig sjalv.

Dessutom ar det valdigt viktigt for nyborjare att forsta kraft momenten, dvs. att lara sig en gard utan att forsta hur mycken kraft som maste appliseras for att halla garden gor hela ovningen vardelos. Jag kan halla med dig att du som tranare forlorar en viss kontroll under sparrings momenten, du maste darmed ta fram en metod som gor att du kanner dig saker som tranare under dessa moment. Det ar jatte viktigt att halla sparringen saker. Sjalv har jag fatt flertalet blatiror och aven sprickor i handen, svimmat osv. Tolka mig ratt, “Ju mer man sparras destu sakrare blir det”, om jag vet hur hart jag skall hugga utan att "mesa" men aven utan att gora min sparring partner illa, da har jag fatt insikt hur att sparras sakert, och detta kan endast nas med Trial & Error metoder. Det hander givetvis olyckor, men det gor det i fotboll med. Det finns manga bra satt att gora sparringen mer saker tex. vadderade wasters,rustning osv. utan att for delen gora sparringen trakig. Dessutom sa ar Medeltida/renesans faktning valdigt fysiskt, det ar inte som traditionell faktning eller kendo dar kropps kontakt ar strangeligen forbjudet. Jag tror att det ar nyttigt att tidigt forsta vad man har gett sig in i, min egna erfarenhet sager mig aven att sparring ar allmant uppskattat och nar folk har roligt sa blir de engagerade och har lattare att ta till sig. [:)]

Givetvis sa ar det alltid ett problem med nyborjare som inte har varit fysikt aktiva tidigare, detta dilemmat stalls alla tranare infor oavsett verksamhet, och jag haller med dig bestamt pa denna punkt, men aven har ar sparring ett bra moment att salla ut agnarna fran vetet, man skall inte gora sig nagra illusioner av att medeltida kamp och faktnings konst inte ar fysiskt kravande. Dessutom sa ges det ju ett gyllene tillfalle for den motiverade "soffpotatisen" att forbattra sin kondition[;)]

Lika viktig som sparringen ar tameshigiri och traning med stal blunts, dar man for kanna och handha ett riktigt svard och aven for respekt till stalet skarpa. Att lara sig hur hart man skall hugga och hur hugget skall tekniskt satt utforas ar mycket viktigt. Man maste sa tidigt som mojligt lara sig att forsta att vad trasvardet/wastern syboliserar.

Fakta lugnt
Todd
Taffy

Inläggav hellhager » 9 maj 2004, 22:48

, men det betyder inte att medlemmarna måste halta hem alldeles blåslagna det första halvåret

[/quote]

Låter farligt, vågar man lära sig fäktas? [:p] [:)]

Tyvärr vet jag inte hur jag ska lägga upp min träning, sparras `vid tidigt "stadium" eller vänta.
Detta får min tränare bestämma. [:)]
Mitt köp blir Davids bok eftersom jag vill börja träna hon denna omtalade man! (Om jag nu får tag på honom.) Vet någon hur man kan få tag på David Lindholm?
Har någon hans email, eller är han rentav medlem här? Jag har skickat några mail till honom, men inget kommer fram, de skickas tillbaka.
hellhager

Inläggav Taffy » 10 maj 2004, 07:56

Det är dumt att posta andras epostadresser på forum, så skicka alltid svar på sådant som personliga meddelanden.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by hellhager</i>

, men det betyder inte att medlemmarna måste halta hem alldeles blåslagna det första halvåret

Låter farligt, vågar man lära sig fäktas? [:p] [:)]

Tyvärr vet jag inte hur jag ska lägga upp min träning, sparras `vid tidigt "stadium" eller vänta.
Detta får min tränare bestämma. [:)]
Mitt köp blir Davids bok eftersom jag vill börja träna hon denna omtalade man! (Om jag nu får tag på honom.) Vet någon hur man kan få tag på David Lindholm?
Har någon hans email, eller är han rentav medlem här? Jag har skickat några mail till honom, men inget kommer fram, de skickas tillbaka.

[/quote]
Taffy

FöregåendeNästa

Återgå till Stridskonst