medeltida svensk musik

Detta forum är till för diskussioner kring forntidens och medeltidens musik, samt dans.

medeltida svensk musik

Inläggav Jenny.fiol » 2 juni 2004, 17:49

Hej
Jag undrar om det är någon som vet var man kan hitta medeltida musik med text och noter[?] Jag har sökt och sökt men har bara hittat låtar med antingen tex eller noter.... och jag vill både och.
Ett problem är att jag vill sjunga på svenska så texterna måste vara på svenska. Hälsningar Jenny
Jenny.fiol

Inläggav Johan Käll » 2 juni 2004, 20:27

DAL, har gett ut en bok som heter Svenska medeltidsballader.
Johan Käll

Inläggav Jenny.fiol » 3 juni 2004, 08:47

Var kan man få tag i den då?
Jenny.fiol

Inläggav Visminna » 3 juni 2004, 09:07

Testa på svenskt visarkiv. Har inte deras hemsidesadress i huvudet just nu men det är bara att googla efter dem =). Annars kan man testa på närmaste bibliotek. Sök i LIBRIS och se var böckerna finns. Det finns både ett flertal band som är "ursprungs böckerna" (dyrt att köpa dem alla!!) och sedan finns det några böcker med godbitarna av medeltida ballader. Sedan går det ju att söka runt här på forumet lite och hitta en del matnyttigt i rekomenderad musik osv. Det finns också ett häfte med musik som spelas och sjungs under medeltidsveckan. Häftet heter något i stil med "Medeltida musik i Wisby". Annars är det svårt att hitta medeltida musik. Om du läser lite andra trådar här på forumet så kommer du se att det är mycket ont om nedteckningar av medeltidens musik. Speciellt om man begränsar sig till svenska. Själv "fuskar" jag och hoppas att en hel del av folkvisorna är sådant som vandrat sig fram till idag och har rötter långt tillbaka. Det är ju svårt med musik som är främst muntligt buren att veta hur gammal den är. Nöjer man sig med folkvisor finns det en uppsjö av böcker på biblioteken, det är bara att börja rota *ler*.
Visminna

Inläggav Johan Käll » 3 juni 2004, 13:21

DAL, Dialek och ortsnamnarkivet i Lund. Tyvärr hade jag fel... det var visarkivet (SVA) som hade den. http://www.visarkiv.se/svavelkom.htm (som Visminna mycket riktigt påpekade...)

Gå in på publikationer. De har flera volymer, allt från riddarballader, över kämpaballader och skämt.

Lyckatill.
Johan Käll

Inläggav Jenny.fiol » 3 juni 2004, 18:37

Tack så mycket
Jenny.fiol

Återgå till Historisk musik och dans