[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Stålvapenturnering

Stålvapenturnering

Detta forum är för diskussioner kring hur man kan återskapa historiskt vapenbruk av olika slag, t ex fäktning

Inläggav Todd » 21 juni 2004, 17:23

Xedric,

Har man en uppsattning klader och kanske an battre en rusting ja det enklaste ar da att man delar den men nagon och har olika heat osv. Man kan ju stryka sjalv inlednings momentet pa tourneen. Blir det nagon sandan har tornering da ar jag iallafall villig att lana ut rustnings delar emedans jag inte faktas.

Cheers
Todd
Todd

Inläggav Taffy » 22 juni 2004, 15:06

Reenactment är en sak, och en tävling är en annan. Man behöver inte återskapa kläder för att använda sig av historiska tekniker. Kanske när det gäller rustningar, men inte i övrigt. Jag vet att det finns ett stort intresse för kampkonsten som form, utan att det för den delen innebär att folk vill klä ut sig. I GHFS har vi blivit inbjudna av företag för att träna deras anställda, som en ren motionsform, och i förlängningen innebär det en neutralisering av historisk västerländsk fäktning som jag tror är bra. I framtiden kommer vi säkerligen att se alla slags utövare, både de med ett genuint historisk intresse, och de som är intresserade av kampkonst för dess egen skull.
Taffy

Inläggav Todd » 22 juni 2004, 17:12

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Taffy</i>

Reenactment är en sak, och en tävling är en annan. Man behöver inte återskapa kläder för att använda sig av historiska tekniker. Kanske när det gäller rustningar, men inte i övrigt. Jag vet att det finns ett stort intresse för kampkonsten som form, utan att det för den delen innebär att folk vill klä ut sig. I GHFS har vi blivit inbjudna av företag för att träna deras anställda, som en ren motionsform, och i förlängningen innebär det en neutralisering av historisk västerländsk fäktning som jag tror är bra. I framtiden kommer vi säkerligen att se alla slags utövare, både de med ett genuint historisk intresse, och de som är intresserade av kampkonst för dess egen skull.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag haller med dig Taffy, jag missuppfattade malet, jag fick for mig attmalet var att aterskapa en Medeltida Joust on foot el. tournee.

Skall nu ivag och trana Dei leiberi

Cheers
Todd
Todd

Inläggav Taffy » 23 juni 2004, 11:06

Jag tror också att det var det som David menade, och det hade varit trevligt, även om jag själv inte skulle kunna delta i ett sådant evenemang. Men det ena utesluter ju inte det andra, och jag tror att man relativt enkelt skulle kunna arrangera en fäktningstävling. Det fina med det är att det heller inte spelar någon roll vilken skola man tillhör, eftersom man tävlar efter vapenslag. Långsvärd mot långsvärd, dolk mot dolk, messer mot messer osv. Ett sådant evenemang kan hållas i en vanlig idrottshall, och så länge skydden fungerar är de godkända. Kruxet är snarare poängsystem, bedömning och vad för slags vapen man ska ha (trä eller stål?). För egen del tycker jag att det hade varit roligare med stålvapen, men problemet blir att man får en ökad skaderisk när det är en tävling.

Den stora vinsten med en sådan tävling är att man faktiskt träffas och kan utbyta erfarenheter. Man kan bjuda in lite föreläsare, och anordna någon typ av fest. För fäktningssverige skulle det troligtvis betyda väldigt mycket, det verkar det ha gjort på andra ställen i världen.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Todd</i>

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Taffy</i>

Jag haller med dig Taffy, jag missuppfattade malet, jag fick for mig attmalet var att aterskapa en Medeltida Joust on foot el. tournee.

Skall nu ivag och trana Dei leiberi

Cheers
Todd
Taffy

Inläggav Todd » 23 juni 2004, 11:50

Taffy,
Vi dvs. http://mysite.wanadoo-members.co.uk/scholagladiatoria/
har precis fatt tag i en leverantor av sparring svard (lang och enhands) som har ratt vikt och balans. Det har nagonslags gummi vandering runt eggarna och tydligen sa skall man smorja in dem med sapa fore sparringen sa att de glider bra. Vi har bestallt tva prov exemplar for att testa dem at en leverantor i UK. De gors i Asien sa leverans tiden ar tyvarr lang. Om de fungerar bra, vilket vi hoppas, sa kommer de att saljas i Europa. Jag far inte ge ut nagra som helst detaljer om tillverkaren eller den eventuella leverantoren for tillfallet.

Forhoppningsvis kommer dessa svard att losa hela delammat med saker sparring osv. och om man skall forsoka sig pa svards faktning som tavlings form ja da maste ju alla anvanda samma eller iallafall liknande svard.

Jag aterkommer om detta nar jag har mer information.

Daremot sa ar jag valdigt intresserad av en rekonstruktion av en Joust, vi pratade om detta pa traningen igar och, de flesta ar mycket intresserade. Har i London finns det ett par ruiner som ar val lampade for sadant. Om det ar nagon som officiellt vill ta pa sig detta ansvar sa ar jag intresserad att hjalpa till. Med tanke pa antalet medeltida faktklubbar i Europa och det billiga flyg resorna till UK, sa anser iallafall vi att nogot sadant har skall hallas i London. Men far val se som den blinde sa..... Vi har ju alla jobb vid sidan av detta intresse och att sammanfora europas faktar ar nog ett heltids jobb i sig.

Ha det bra
Todd
Todd

Inläggav Taffy » 23 juni 2004, 14:04

Sjysst, ser fram emot att få mina motståndare att löddra av såpa :)

Har du varit i Dijon? Jag funderar på att åka dit i april nästa år, jag har hört en del bra om det.
Taffy

Inläggav Bengt » 23 juni 2004, 20:37

Det låter som dom där sparring killarna i Hong Kong.
Bengt

Inläggav Angus Maciomhair » 24 juni 2004, 10:31

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Todd</i>
Xedric,

Du haller pa att vada ut i djup vatten, just det du papekar har det varit mycken debatt kring pa detta forum, jag rekommnederar dig att kika upp de tradar som beror detta.

Admin, Angus kan nog vara behjalpliga och klippa in lankarna i detta inlagg ; )
Cheers
Todd
De gamla trådarna finns [url="http://www.historiska.se/histvarld/forum/search.asp?FORUM_ID=6"]här[/url]. [:p]
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav David Lindholm » 24 juni 2004, 19:59

Hej på er!
Roligt att det verkar att finnas ett intresse för att träffas och tävla en smula.Kanske lära sig lite nytt och träffa andra som sysslar med denna märkliga hobby.Med lite erfarenhet av fäktning så tror jag mig kunna säga att det är både möjligt och nödvändigt att göra något som liknar tävlan. I Tyskland fanns det på 1500-talet möten mellan Marxbruder och Federfechter som gick ut på just detta, att träffas och lära, att få pröva sina färdigheter. Däremot så är jag bergfast övertygad om att det inte går att använda något annat än stålblunts.Skillnaderna mellan trä eller andra halvderivat och stål är för stor. Men hjälp finns, Albert Collins på Via Armorari, har tagit fram ett träningsvsärd som är en replika av en typ som användes under 1500-talet av fäktsällskapen och den är i princip outslitlig och mycket välbalanserad och säker. Visst får du lite ont, men lämpliga skydd hindrar inte nämnvärt och är billiga att få tag i (Undantaget hjälmen). Vi i St. Mikaels Gille hoppas att kunna bedriva en del tävling/träning på Gotland under Medeltidsveckan, och intresserade att delta kan maila till mig.Till syvende och sist så måste man ta ställning till om det primära är att återskapa ett ideal i träningen eller om det är att vinna. Detta är inte samma sak och kräver olika träning och inställning.Detta bör återspeglas även i en eventuell tävlingsform.
Sommarhälsningar till er alla,
David Lindholm
David Lindholm

Inläggav Todd » 25 juni 2004, 10:11

David,

Jag kanner igen modellen som du referer till och har aven prov faktas med den.

Men att man nodvadigtvis behover ha stal blunts haller jag inte med om, hela min medeltidafaktar bana borjade in mitten av nittiotalet med anvandadet av stal blunts och vi fick skador vid varje traning, de rustnings delar som vi anvande blev bucklga och fula. Mark val att man mastse gora stor skillnad mellan faktning/envig och re-enactment strid dar blunts anvands till stor fordel.

Jelling dragon - http://www.jelldragon.com/ och Paul binn - http://www.paul-binns-swords.co.uk gor bra blunts.

Det som ar intressant med den dar 1500tals modellen (om det nu ar samma som jag tanker pa)ar att det har ratt balans vilket de ovan namnda leveratorer inte har. Beratta mer om hur Abbes svard ter sig?

Har du tankt att tillata stotar?

Ha det bra!
Todd
Todd

Inläggav David Lindholm » 26 juni 2004, 14:40

Hej Todd!
Tja, jag vet inte riktigt men jag får nog säga att stålsvärd är nödvändiga och dessutom historiskt korrekta.Det var det som användes i stor utsträckning vid Prize fights etc. Visst får man skador, vår målsättning har varit att minimera permanenta skador och fatala skador.Men blåmärken, sprickor, ytliga sår etc ser vi som en del av verksamheten.Men åter igen jag vill påstå att det är fundamentallt att skilja mellan att lära sig att vinna med ett svärd och att tex. med idogt arbete tillgodogöra sig och forska i exempelvis Ringecks långsvärd.Det förra kräver att man använder sig av det historiska materialet och går sedan vidare.Det senare att man begränsar sig till det historiska materialet.Mitt eget intresse ligger mer åt att lära sig att vinna med utgångspunkt i det historiska materialet.Detta får bärighet på hur man tränar och vad som man vill tillåta sig i form av skador och slitage på utrustningen. Sedan är det så att man kan fäktas både snabbt och med kontakt utan att lägga kraft bakom. Vi tillåter oftast inte nybörjare att sparra riktigt förrän efter ett år eller så, så att dom kan tillägna sig en smula kontroll och känsla för svärdet. När det gäller stålvapen tävlingar så tror jag att det är nödvändigt att tillåta stötar, man får då anpassa hjälmarna och torso skyddet så att detta inte blir livsfarligt. Alberts svärd var det så, ja dom är viktmässigt mycket bra, klingorna är något smalare än originalet för att på så sätt få en något bredare egg som tål väsentligt mer stryk.Balansen är också mycket bra, ett tämligen snabbt långsvärd som är vida överlägset både Binns och andra som tex Del Tin, i fråga om lämplighet för träning.Till sist, om alla deltagare strävar efter att lära sig och testa sina lärdommar i en given form och inte primärt försöker att visa vem som har störst, så tror jag att skaderisken med rätt skydd och rätt vapen skulle vara mycket liten vid en stålvapentävling.
Ha det gott,
David Lindholm
David Lindholm

Inläggav Bengt » 27 juni 2004, 11:41

Någon som har testat detta svärdet?
Jag antar att Collins svärd blir billigare.
Bengt
Bengt

Inläggav David Lindholm » 28 juni 2004, 08:53

Hej Bengt!
Jag harinte testat just det, men deras design har ett par problem som Albert har rättat till.Ricasson är rundad och likaså åndarna på korset.Vi upptäckte att det blev mycket blodvite med den ursprungliga designen så ändarna rundades av.Priset kommer att variera beroende på om man köper ett enstaka eller flera.Men med frakten inräknad så kommer Alberts att bli billigare men framförallt väsentligt mycket bättre.En bredare egg och bättre byggd kavel gör att det är ett i princip outslitligt svärd att träna med.
Ha det gott,
David Lindholm
David Lindholm

Inläggav Taffy » 28 juni 2004, 15:21

Just den typen av träningssvärd finns det flera bilder på om ni kikar på swordforum, när Jörg hanterar dem vid ett besök på Swiss national museum.
[url="http://forums.swordforum.com/showthread.php?s=&threadid=29074&perpage=25&highlight=training%20swords&pagenumber=6"]Länk[/url]
Sedan finns de ju med i diverse fäktmanualer (I Meyers manuskript verkar det vara den här typen). Jag skulle tippa på att det blir vanligare med slöa stålsvärd av den här typen ju senare period man tittar på.

Övriga förutsättningar för en tävling som man bör ta tag i (och detta kanske är viktigare i det här stadiet) är de rent organisatoriska. Vilka är intresserade av att dra i trådarna? Var ska man vara, vilka har bra lokaler, vilka organisationer kan tänkas vara intresserade och lämpliga?

Jag är intresserad av att dra mitt strå till stacken. Tyvärr är vår lokal väldigt liten. Vi har tidigare lånat lokaler av militären, men de ligger avsides, och är på militärt område, vilket kan komplicera saker. Men man kan ju kolla runt lite.

Utöver det bör förutsättningarna enligt mig vara följande (men jag är flexibel på de här punkterna):
1. Tävlingsform med domare
2. Vapentyp mot samma vapentyp
3. Inga krav på historisk klädsel

Man bör också bjuda in föreläsare osv, samt anordna samkväm.

Utöver den tidigare diskussionen om vapen, så kanske man ska ställa sig frågan vilka som kan delta. Det finns säkerligen föreningar som sysslar med strid, men vars medlemmar behöver bättre träning för att slåss säkert. Och eftersom det inte finns ett nationellt organ i Sverige, så måste man kanske se till att det är rätt sorts fäktare som deltar. Eller har jag fel? För att slåss i exempelvis SCA, så krävs ju viss certifiering, och vissa skydd. För oss gäller andra förutsättningar, vi slåss inte med rotting osv. Frågan är om man kan överlåta på föreningarna att godkänna vilka medlemmar som har tillräcklig kontroll för att kunna delta. Jag ska kanske säga här att jag inte tror på en tidslängd på träningen, eftersom det inte säger så mycket. I GHFS har vi medlemmar som varit med sedan start, men som inte kommer på alla träningar, medan andra är med på tre träningar i veckan, och därtill tränar på egen hand. Och eftersom de flesta föreningar är relativt färska (även om vi kanske är yngst) så antar jag att det ser ut på liknande sätt i övriga landet.

MVH
Anders

PS. Ignorera resten av länken, det finns gott om UFO:n. Eller titta på dem och få er ett gott skratt.
Taffy

Inläggav Taffy » 28 juni 2004, 15:27

Just det, vi håller också på att plocka fram stötstoppar till stålsvärd. Jag återkommer med mer info om det när vi kommit lite längre.
Taffy

FöregåendeNästa

Återgå till Stridskonst