av Taffy » 23 juni 2004, 11:06
Jag tror också att det var det som David menade, och det hade varit trevligt, även om jag själv inte skulle kunna delta i ett sådant evenemang. Men det ena utesluter ju inte det andra, och jag tror att man relativt enkelt skulle kunna arrangera en fäktningstävling. Det fina med det är att det heller inte spelar någon roll vilken skola man tillhör, eftersom man tävlar efter vapenslag. Långsvärd mot långsvärd, dolk mot dolk, messer mot messer osv. Ett sådant evenemang kan hållas i en vanlig idrottshall, och så länge skydden fungerar är de godkända. Kruxet är snarare poängsystem, bedömning och vad för slags vapen man ska ha (trä eller stål?). För egen del tycker jag att det hade varit roligare med stålvapen, men problemet blir att man får en ökad skaderisk när det är en tävling.
Den stora vinsten med en sådan tävling är att man faktiskt träffas och kan utbyta erfarenheter. Man kan bjuda in lite föreläsare, och anordna någon typ av fest. För fäktningssverige skulle det troligtvis betyda väldigt mycket, det verkar det ha gjort på andra ställen i världen.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Todd</i>
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Taffy</i>
Reenactment är en sak, och en tävling är en annan. Man behöver inte återskapa kläder för att använda sig av historiska tekniker. Kanske när det gäller rustningar, men inte i övrigt. Jag vet att det finns ett stort intresse för kampkonsten som form, utan att det för den delen innebär att folk vill klä ut sig. I GHFS har vi blivit inbjudna av företag för att träna deras anställda, som en ren motionsform, och i förlängningen innebär det en neutralisering av historisk västerländsk fäktning som jag tror är bra. I framtiden kommer vi säkerligen att se alla slags utövare, både de med ett genuint historisk intresse, och de som är intresserade av kampkonst för dess egen skull.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag haller med dig Taffy, jag missuppfattade malet, jag fick for mig attmalet var att aterskapa en Medeltida Joust on foot el. tournee.
Skall nu ivag och trana Dei leiberi
Cheers
Todd
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">