av Vesuvius » 13 juni 2004, 16:00
Det stämmer (dock lite beroende på hur man ser det) att blockflöjter kanske inte var det vanligaste, men materialet över lag är magert. Det finns så vitt jag vet endast en blockflöjt bevarad, den s.k. Dordrecht-flöjten, vilkens ålder ännu är okänd. Dateringarna har minst sagt varierat, allt från tidigt 1300-tal till sent 1400-tal. Däremot var jag enhandsflöjter hyfsat vanliga, och de har den fördelen att man kan spela handtrumma samtidigt. Blockflöjter är ju dock lite kniviga, men det finns ju egentligen varken bevis eller motbevis, för det enda vi har är ju den här Dordrechtflöjten. Eftersom flöjter ruttnar bort finns det ju inte så mycket å gå på...
Sen hörde jag i vimlet att Alban Faust gjorde flageolett-flöjter i trä. Dessa skulle isåfall motsvara det vi idag känner som Tin Whistle (som också är en flageolettflöjt). Dessa finns iochförsig inte heller belagda, det enda man vet var att den första Tin Whistlen gjordes av Robert Clarke, efter träförlaga av en gammel flöjt. Men att köpa en flageolettflöjt i trä (om man nu bestämmer sig att man vill chansa på att man hade sånna) är kanske inte det bästa om man ska börja spela flöjt, utan då är det kanske bättre å skaffa sig en Tin Whistle (Jag köpte min för en hundralapp i närmsta musikbutiken).
De flöjter man dock vet fanns är benflöjter men jag är osäker på hur stort tonomfång en sådan har. Det är en av fördelarna med både flageolettflöjt och blockflöjt, de har ett hyfsat tonomfång (särskiljt den förra). Men om man nu skall vara hårddragen så är la alla dessa flöjter (enhandsflöjt, blockflöjt, flageolett, benflöjt) spaltflöjter. Och kunde man göra en spaltflöjt i ben (visserligen slipper man då borra) så kunde man göra en i trä. Sen att vi bara har ett redigt bevarat exemplar kvar... tja. Jag vet inte... Hoppas att det var te nån hjälp...
//Ves