Linne i olika färger?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Arild Krake » 28 juni 2004, 21:16

Nej den dyker bara inte upp. Vad handlar sidan om?

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Angus Maciomhair » 28 juni 2004, 22:49

Skumt. Vilka browsers/OS har du provat med? Kan det vara en brandvägg som ställer till det?
Saxat från den länkade sidan:

<b>Colors, Dyestuffs, and Mordants of the Viking Age: An Introduction</b>
"This document originally formed part of a paper I wrote for a competition at Ice Dragon in the East Kingdom, a Society for Creative Anachronism event in 1991. Later it became part of "Textiles and Clothing in the Viking Age," a chapter I wrote in 1997 for the on-site training manual for the open-air museum staff at the site of the Viking landfall at l'Anse aux Meadows, Newfoundland. It has been augmented and redrafted for publication here and will be updated as necessary. The most recent update concerned the identity of Yellow X (24 April 1999). Christina Krupp and Denise Engelhardt Cross both provided me with invaluable references, for which I am deeply grateful."
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Arild Krake » 28 juni 2004, 23:57

Sidan handla om färger alltså?

Bilderna jag tog upp på denna tråd var en uppföljning på en diskution om spridningen av olikfärgade kilar i återskapares kläder och att det är en hyfsad svensk företeelse (se tidigare i denna tråd). Jag har tidigare visat en bild i denna tråd på en annan tyska med olika färger i sina klädeskilar (åter igen se tidigare i denna tråd).

Nu verkar det ha framstått som om jag inte tror att man kan ha skarpa och konstiga färger under medeltiden (gissar lite då jag inte kommit in på sidan som jag fick som svar). Men jag vet mycket väl att man kan få fram de grällaste färger med växtfärgning tex nyongult.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Malin.S » 29 juni 2004, 11:34

Hej igen!
Jag lade in sidan som svar till Nicklas som startade tråden igentligen. Angående vilka färger man kan färga linne i. Inte angående färgade kilar o.s.v. alltså.
MVH Malin
Malin.S

Inläggav Angus Maciomhair » 29 juni 2004, 12:00

En liten parentes:
Om man svarar på äldre inlägg i en tråd kan man med fördel citera dem, så att alla vet vad svaret gäller. I det här fallet var det runt 100 inlägg mellan svaret och det inlägg det refererar till.

Man citerar inlägg genom att antingen klicka på ikonen med pappret och den svängda pilen (håll pekaren över så står det "Reply with quote") och därefter skriva sitt inlägg som vanligt. Man kan klippa bort delar av den citerade texten om man bara refererar till en specifik del i ett längre inlägg för ökad klarhet.
Alternativt kan man även skriva in taggarna själv vilket är användbart om man vill citera olika forumiter i samma inlägg, då skriver man bara (quote)(i)Originally posted by <namn>(/i)(br)citerad text(/quote) så ser den ut precis som när man använder "reply with quote"-ikonen, byt bara ut alla () mot []. Upprepa för varje citerad text. För att enkelt kunna klippa in den citerade texten brukar jag själv öppna ett nytt fönster för att bläddra i HV-trådar.
Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Andersson Gunilla » 1 juli 2004, 13:03

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Niklas</i>

Oj
Kan för övrigt tillföra lite kunskap som jag fått från en vän som håller på med Birgittas uppenbarelser. Birgitta ska tydligen blivit instruerad i en uppenbarelse om Birgittasystrarnas kläder att de skulle vara av svart lärft. Därför borde man kunna dra slutsatsen att det i alla fall tillverkades svart lärft, annars hade det varit lite taskigt att ge Birgitta ett omöjligt uppdrag.

/Niklas
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Lärft måste i äldre texter inte betyda linne det kan istället syfta på Lärftsbindning det vill säga tuskaftsbindning så att det var meningen att Birgitta systrarnas kläder skulle tillverkas av svart tuskaftvävt tyg och troligen av ull. Ibland är det förtydligat så att det står lärftsbindning (och då kan materialet vara vad som) eller Linnelärft och då avses ett tuskaftvävt linnetyg.
Gunilla
Andersson Gunilla

Inläggav Cave Adsum » 2 juli 2004, 00:32

Kan man få linne grällt gräsgrönt? Alltså den färg som man kan se på klänningen i tavlan av J. van Eyck med Arnolfinis trolovning. Annars lär jag få sy om ärmarna och nederfållen i någon annan färg.[xx(]
Cave Adsum

Inläggav Vindela » 6 juli 2004, 11:53

Hejsan!

Tänkte bara tillägga lite i Vejdediskussionen. Vejde ger SAMMA blåfärg som indigo, med den skillnaden att det behövs mer växt för att få fram samma färg. För alla som är intresserade så finns det en uppsats om blåfärgning med Vejde att handla på Umeå universitets hemsida. kostnad: omkring 60 kr + frakt. Där står det lite om historia och användningsområde samt tillvägagångssätt.

Dessutom kan jag tillägga att jag personligen har lyckats färga lin både gult, orange, rött, brunt och blått medelst växtfärgning. Dessutom har jag fått fram en vacker blålila nyans med blå bresilja. Just Bresiljan är tveksam om den fanns i Sverige under medeltiden, men det går i alla fall att få fram en vacker färg.
Vindela

Inläggav VonGraven » 6 juli 2004, 17:11

Man brukar väl förövrigt säga att man kunde få fram nästan alla färger(på ylle, alltså) bara man ville och var bra på det.
VonGraven

Inläggav Admin » 7 juli 2004, 15:57

Vindela:

Hur är beständigheten i dina linnefärgningar?

/Henrik
Admin

Inläggav Vix Hq » 7 juli 2004, 23:15

Kom att tänka på det här:
Jag slängde i en bit linnetyg när jag färgade garn med krapprot i höstas, utan betning eller nåt annat - bara för att testa. Den blev mesigt grisskär och har hållt färgen i 10 månader nu. Biten har legat framme i närheten av ett fönster, men inte i dirket solljus. Kontrollbiten har legat i en låda i min garderob. Inte för att det här säger så mycket om någonting egentligen, men jag tänkte att jag skulle dela med mig! [;)]

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Cis de Conway » 13 juli 2004, 09:12

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Eva Andersson</i>

(...) Jag kännner en otrolig längtan efter en gul linnesärk (det är i alla fall dokumenterat i litteraturen med gula slöjor och särkar under 1200-talet i Tyskland) och funderade på hur man skulle göra. (...)

Eva
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag har tre meter vackert gult linne (rätt likt den färgen som Kass McGann fick med saffran) som jag vill göra en särk av. Eva, finns detta med de tyska gula särkarna beskrivet i någon bok som vanligt folk kan få tag på - i så fall vilken? Kan du kanske berätta mer om i vilket sammanhang de förekom?

/Cis
Cis de Conway

Inläggav Eva Andersson » 14 juli 2004, 10:24

Jag är av skäl de flesta känner till (bebisen) inte på jobbet nu, där de flesta av mina referensböcker finns. Därför kan jag inte ange exakt var det stod om gula särkar och slöjor, men slöjorna är i alla fall från Joachim Bumkes bok "Courtly Culture", troligen särkarna också, men jag kommer inte ihåg exakt. Den finns på vårt UB och är rent allmänt oerhört läsvärd.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Towanda » 21 juli 2004, 00:12

Uff vad t r ö t t jag blir när jag kikar in här efter 2 veckor utan internet och jag har färdigställt en blå linnetunika ( till pojkvännen )samt en blå linneklänning ( med blå kilar [}:)] ) till ena dottern och upptäcker hur misslyckad jag är[:0][:)]

Men jag tänker trassla runt på medeltidsveckan i alla fall pch njuuuta av alla fina och tokiga kläder.
Ylleklänningsprojektet får vänta tills i höst[;)]

Och jag har även en mossgrön linneklänning och en lindblomsgrön linnesärk som jag gjorde förra sommaren, som får duga[:o)]

Sedan skulle jag vilja slänga in en liten brasklapp att även om det inte finns så många färgade linneplagg dokumenterade i historien så är jag övertygad om deras existens...jag menar, det är ju så skönt med linnetyg på sommaren och modefärger fanns nog redan då[:D]
Towanda

Inläggav Cis de Conway » 21 juli 2004, 06:57

Det man redan har sytt tycker jag gott att man kan använda, även om det visar sig att det inte finns belägg för att det fanns på medeltiden. När man börjar på nästa projekt utgår man från det nya man har lärt sig.

Jag vill i alla fall inte slänga mina gamla linneklänningar, men alla mina nya projekt blir i ylle...

/Cis
Cis de Conway

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk