Mönster på 1400-tals klänning

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Charlotta » 15 maj 2003, 09:42

Egentligen är det inte så konstigt att så många använder Sofias mönster eftersom de finns överallt och det är relativt lätt att sy efter dem. Sedan motsvarar kläderna nog den bild av medeltida kläder man fått i sig genom filmer och dylikt. Särskilt den figurskurna klänningen, som har ärmar som jag inte sett på någon bild (/men jag har som sagt inte sett allt), men som är sådär romantiska och prinsesslika. Själv föll jag för mönstret förra sommaren men jag vet ju bättre nu (fast jag måste erkänna att jag har en klänning som skall användas till lajv som är sydd efter det mönstret). I landet Lajvien tycker jag det är fullständigt okej att ha kläder som till viss del är fantasiskapelser eftersom det inte är något regelrätt återskapande av historien man ägnar sig åt, utan en lek där man lånat en del från medeltiden. Problemet är väl snarast att många inte bryr sig om att undersöka saken själva, att söka rätt på bilder och ta reda på fakta. Det är ju så mycket enklare att bara ta till sig någonting som någon annan skrivit och som passar med ens egna föreställningar om hur man vill att det skall vara.
Usch, nu låter det som om jag tror att jag vet och kan allt, men är det någonting jag lärt mig här på forumet så är det hur lite jag egentligen vet!
/Charlotta
Charlotta

Inläggav Sara Lundström » 15 maj 2003, 10:11

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Charlotta</i>

Usch, nu låter det som om jag tror att jag vet och kan allt, men är det någonting jag lärt mig här på forumet så är det hur lite jag egentligen vet!
/Charlotta
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Detta är källan till all vishet, enligt Sokrates! Jag planerar att själv lära mig det någon gång. Snart. [;)]
Sara Lundström

Inläggav Svartsol » 15 maj 2003, 16:06

Angående snörning fram, såtycker jag bara det är bra om Sofia har fel, för jag tycker det är snyggt. Själv tänker jag ha i sodorna.

Jag har aldrig sett eller hört något positivt om Sofias ateljés mönster, bara fel fel fel. Men vad ska jag sy efter för mönster då? Det enda mönster jag hittat är hennes. Och jag vill gärna ha en klockärmad klänning. SÅ himla fel kan hon väl inte ha, att det inte ens fanns klockärmar på medeltiden? Hon kan ju inte ha drömt det?
Men som jag sa i forumet "Bilder" så skulle jag gärna vilja se en bild på en figurskuren klockärmad klänning från medeltiden, för det har jag aldrig sett någon, förutom i hennes mönster.

Jo, faktiskt. Jag har letat och letat efter böcker på biblioteket om medeltiden och medeltidskläder, men inte hittat en enda. Hittade en enda bok med historiska dräkter, där det var en kvinna som hade en lång klänning med klockärm. Men den var också målad, antagligen av personen som skrivit boken.

Sååå jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Försöka slappna av och sy en vacker klänning jag är nöjd med, och vara lycklig med det. Eller få magsår av allt sökande hit och dit. Eller gå naken. [:D]

/Sol
Svartsol

Inläggav Svartsol » 15 maj 2003, 16:23

Ok, nu har jag hittat en bild på en klockärm. HURRA! Nu tänker jag inte grubbla mer på det. Det fanns alltså klockärm på klänningar på medeltiden. Så nu kan jag sy en utan att ha dåligt samvete.[}:)]
Svartsol

Inläggav Joakim K » 15 maj 2003, 16:26

Apropos snörning fram...

Från Sigenot ~1470...
http://www3.ub.uni-heidelberg.de/ebind/ ... g67019.jpg
Definitivt snörat i "urringningen" i alla fall...

För övrigt min favoritbild från samma dokument... Det förklarar
varför man ska ha ett visir man kan fälla upp ;)
http://www3.ub.uni-heidelberg.de/ebind/ ... g67137.jpg
Hmmm fast det ser knappt ut som om han gjort just det...
Joakim K

Inläggav Karin » 15 maj 2003, 17:54

Svartsol

Du måste fundera över vad du vill med din klänning. Vill du ha en klänning som är snygg och passar på lajv behöver du inte bry dig om vad som fanns på medeltiden. Men om du sedan påstår att det är en medeltida klänning blir jag arg.

Om det är en medeltida klänning du vill ha måste du först bestämma dig för tid, land och samhällsklass. Sedan tar du reda på så mycket du kan om sådana kläder, genom att t.ex. titta på bilder från tiden. Alla delar av dina kläder bör då vara från ungefär samma tid. En cothardie (tight 1300-tals-klänning) med klockärmar är i så fall helt fel. (I alla fall utifrån vad jag vet.)

Du har hittat en bild med klockärm. Från vilket århundrade är den? Är den klänningen i övrigt samma stil som den du tänker sy? Kan du inte länka den så vi får se. Om du inte vill ha en korrekt medeltida klänning behöver du ju inte ha bildkällor till den sortens ärmar du väljer, så i sådana fall var letandet och magsåret i onödan.

Om du har bestämt dig för hur din klänning ska se ut redan innan du börjar leta bilder blir det svårt att hitta det du söker. Det är bättre att titta på bilder innan du bestämmer dig för hur klänningen ska se ut.

Karin
Karin

Inläggav Sara Lundström » 15 maj 2003, 20:27

Det kan dessutom bli mycket roligare, för man kan få idéer och inspiration till sådnat man inte visste att man ville ha!
Sara Lundström

Inläggav Svartsol » 15 maj 2003, 21:31

Nej, jag vill verkligen ha en medeltidsklänning och ingenting annat. Jag hade aldrig funderat så mycket över vad som var rätt och fel eller hur man nu vill kalla det. Så när jag bestämde mig för att sy en egen klänning, tänkte också att det skulle bli roligare, mer personligt och så, så beställde jag mönster från Sophias ateljé eftersom det var det enda mönster jag hittade (även innan jag bestämde mig föratt sy egen klänning så kollade jag upp flera ställen på nätet som syr medeltidskläder, och då efter hennes mönster, så tänkte jag att dom var nog men bra). Men i alla fall, så hittade jag hit och började läsa om ditten och datten och började mer och mer fundera över vad man "hade och inte hade" osv, och blev desto mer intresserad av det.
Men jag har redan bestämt hur jag vill att min klänning ska se ut, tyg, färg osv. Så nu försöker jag kolla upp om det stämmer *phew* [:(]

Har varit på biblioteket och letat böcker och även på nätet, men har inte haft mycket framgång.

Sen så känner jag att det kan gå för långt och då blir det inge roligt längre utan bara besvärligt, jag vill tycka det är kul planera och sy. Så jag vill inte oroa mig för mycket om det är absolut korekt eller inte. Kalla det vad du vill, medeltidsklänning eller fake, men jag försöker iaf så gott jag kan. Bättre det än att gå på medeltidsmarknad med jeans? [:D]
Svartsol

Inläggav Svartsol » 15 maj 2003, 21:36

Jo, bilden jag hittade. Är på en skulpterad kvinna, från 1230-40 står det. Fast det är svårt att se om det kanske är en mantel eller om det är klänningen...

http://gallery.euroweb.hu/index1.html
Svartsol

Inläggav Eva Andersson » 15 maj 2003, 21:53

Uumh, om jag hittade rätt bild, länken är ju bara till indexet så är det en slags poncholiknande mantel. Bilden föreställer ju dessutom den där tanten Maria och på 1200-talet avbildas hon ofta med en sådan.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Lena » 15 maj 2003, 22:02

Är det den här?
http://gallery.euroweb.hu/art/zgothic/g ... f_1250.jpg
(Presentation in the temple, Reims cathedral)

Det ser misstänkt ut att vara manteln, snarare än klänningen.

Jag kan tyvärr inte komma på någon klänning med klockärm (förutom några mera liknande trumpetärmar i Romance of the Rose (Ms Douche 145; sent 1400-tal)). Du får nog leta vidare. Men leta inte så länge att det hinner bli vecka 31! Den ska hinnas sys också [;)].

Lena
Lena

Inläggav Charlotta » 15 maj 2003, 22:23

Jag tycker det syns tydligt att det inte är en ärm. Verkar snarare vara något slags poncholiknande. Om man följer kanten på det som liknar en ärm ser man att den går ner i spetsen framtill på klänningen.

I vilket fall kom jag på att jag sett en bild med en kvinna med en ärm som vidgas hela vägen ned till handleden (som en kon ungefär, misstänker att det är det svartsol menarmed klockärm), det är en bild ur "Tacunium sanitatis in medicina" som är en skrift om läkeväxter och medicin från sent trettonhundratal (om jag fattat det rätt), jag gjorde en sökning på nätet eftersom bilden finns på framsidan av "Hildegard av Bingens örtabok" och inte är daterad (fy på dem som gjort boken) och på de ställen jag hittade stod det att boken är italiensk. Hursomhelst visar bilden två kvinnor som plockar örter i en trädgård. Båda har randiga klänningar som skymtar fram under den översta klänningen och den ena har en sån vid ärm som är det jag antar kallas klockärm. Tråkigt nog har jag inte hittat bilden på nätet så jag kan inte länka den. Kanske någon annan som sett den?
/Charlotta
Charlotta

Inläggav Lena » 15 maj 2003, 22:53

Just den bilden har jag inte sett, men delar av några Tacuinum sanitatis-manuskript finns på den här sidan:
http://www.godecookery.com/tacuin/tacuin.htm

Bild 11 och (främst) 30 har vida ärmar. Är det sådana du tänker på?

Lena
Lena

Inläggav Arild Krake » 15 maj 2003, 23:42

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Anna A</i>

O ja, glömde...

Hur vanligt var det att ha träskor till en sån här dräkt på 1470-talet? Jag menar träskor á la Holland eller Skåne. Fanns den modellen vid den tiden överhuvudtaget?

Kan inte komma på att jag har sett det på någon målning, men jag har ju inte letat ihjäl mig efter det heller...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det tidigaste jag tror mig ha hittat om träskor med ovandel av trä är på en bild från Olaus Magnus bok som fins på sidan 217 i <i>History of Footwear</i> June Svann (2001). Det är även på denna bild man kan se broddar (se under diskussionen Nitar till skor http://www.historiska.se/histvarld/foru ... PIC_ID=200). Jag tolkar denda bild som om ovandelen av skon är av trä snarare än av läder, som har varit brukligt till patinor. Träskorna på bilden har remmar för att knytas fast vid bäraren så att denne inte ska ramla av.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Svartsol » 16 maj 2003, 05:57

Till Lena: Ja, det var den bilden jag menade, hehe. Jaja, är man desperat så är man [;)] Nej, jag ska inte leta för länge, jag funderar mer och mer på att skippa klockärm och sy vanlig ärm i stället, det blir ju dessutom billigare [:)] I alla fall ha en mer diskret ärm, som på länken på dom två bilderna.

<i>"http://www.godecookery.com/tacuin/tacuin.htm

Bild 11 och (främst) 30 har vida ärmar. Är det sådana du tänker på?"</i>

Jepp, det var sådana ärmar jag tänkte på. Och med en underklänning. Hm, så då kanske jag inte är <b>helt</b> fel ute ändå *hoppas*
Svartsol

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk