Mönster på 1400-tals klänning

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Martina » 16 maj 2003, 08:14

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Anna A</i>
...Fast vilken cape är det du menar? Är det struthättan med knäppning? Eller någon kort mantel?

/Anna
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Den knäppta struthättan utan strut! Vill du veta lite mer föreslår jag en tur till biblioteket, "Europa 1492" av Franco Cardini, ISBN 91-7024-912-1 ger en bra bild av tiden ifråga.

MVH

Martina
Martina

Inläggav Charlotta » 16 maj 2003, 09:44

Det är synd att de inte daterat de enskilda bilderna från Tacuinum på den sidan (http://www.godecookery.com/tacuin/tacuin.htm). Jag är mest intresserad av andra hälften av trettonhundratalet och den period som anges verkar vara sent 1300- tidigt 1400-tal. För mitt otränade öga ser de flesta ut att dra mer åt 1400-tal (det är många bilder där det syns att kvinnorna har bröst, vilket inte har synts lika tydligt på de bilder jag sett som är tidsbestämda till 1300-tal).
Annars är det väldigt fina bilder... jag fastnade speciellt för dne här: http://www.godecookery.com/tacuin/tacuin22.htm
eftersom ärmarna faller helt annorlunda än de man ser på de övriga bilderna. Får mig att udnra om det är tillklippningen som är annorlunda (klippt på skrådden?) eller om tyget är tunnare, men fortfarande tungt...En mycket vacker klänning.

/Charlotta
Charlotta

Inläggav Arild Krake » 16 maj 2003, 11:40

Av Charlotta
"jag fastnade speciellt för dne här: http://www.godecookery.com/tacuin/tacuin22.htm
"

Vad är det för manchet hon har på ärmen? Jag har inte lagt märke till någon sådan detalj under denna tid tidigare.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Vix Hq » 16 maj 2003, 13:03

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Svartsol</i>

Sen så känner jag att det kan gå för långt och då blir det inge roligt längre utan bara besvärligt, jag vill tycka det är kul planera och sy. Så jag vill inte oroa mig för mycket om det är absolut korekt eller inte.[:D]

Ett litet allmänfilosfiskt inlägg:

Så klart att det ska vara roligt! Det viktigaste är trots allt att du blir nöjd med din klänning. Det gäller "bara" att kunna stå upp för sin egen åsikt och själv bestämma var man drar gränsen.

Och även om mycket information (i synnerhet sån som går ut på att saker är fel!) kan vara nedslående så tror jag aldrig att kunskap är något negativt, det gäller bara att sålla och bestämma själv. Och jag som inte träffar så mycket annat folk som pysslar med sånt här tycker det är väldigt trevligt att få höra vad andra tycker och tänker angående historisk korrekthet (gillar verkligen inte det ordet!), för och emot olika idéer och tillvägagångssätt.

Folk har olika mål med sina medeltidsdräkter, och det blir aldrig bra om man försöker tvinga på andra sina egna krav (OBS! Jag menar absolut <font size="3"><b>inte</b></font id="size3"> att någon här på forumet försöker göra det! Det är menat som en allmän kommentar!). Däremot komma med tips, uppmuntran, info osv det är en helt annan sak, något som jag tycker att HV dessutom är väldigt bra på.

Samtidigt har i alla fall jag svårt att "gå emot" mina egna principer och krav trots att man så gärna vill hjälpa andra (så gott man kan!) och då finns alltid risken att man låter mästrande och elitistisk... *suck* You just can win, huh? [:p]

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Svartsol » 16 maj 2003, 16:19

Till Vix Hq:

Ja, klart att det är bra med folk som ger tips och råd och delar med sig av sin kunskap, det är därför jag gick med i det här forumet, för att lära mig mer (har visserligen inte lärt mig speciellt mycket, mer än vad som är "fel", alltså allt jag trodde innan). Är själv inte speciellt insatt i vad dom hade för kläder på medeltiden, eller på vilket sätt dom sydde eller vilken tråd dom använde, vad dom torkade sig i röven med osv. Men det är kul att lära sig nya saker (inte allt dock) [|)]

Jo, det viktigaste är att man själv tycker det är kul och är nöjd, sen så blir det förhoppningsvis bättre och bättre ju mer man lär sig.
(Så tror jag faktiskt inte att någon som lever i denna tid kan veta precis vad folk använde och inte använde på medeltiden, det fanns säkerligen människor på den tiden precis som nu som gillade att sy och designa och gå andra vägar. Och alla människor hamnar antagligen inte på en kyrkvägg heller.)

[}:)]
Svartsol

Inläggav Svartsol » 17 maj 2003, 22:01

[url="http://www.maisonstclaire.org/resources/skin_out/womenswear/womenswear_houpellandes.html"]länk[/url]

Det här ser väldigt mycket ut som "klockärm" i mina ögon.

/Jag tog mig friheten att göra om länkens utseende så att sidan får ett betre utseende Ludvig (Moderator)/
Svartsol

Inläggav Martina » 18 maj 2003, 10:13

Tidiga plagg med hängärmar. (1000-1200-tal ca) Kan inte garantera att texterna är bra, men titta på bilderna.
http://members.lycos.co.uk/Wulfingas/11thdress.htm
http://users.iafrica.com/m/me/melisant/costume/garb2.htm
http://home.flash.net/~wymarc/asoot/magi/magi.htm

Houpelandekonstruktion. Märk att en houpelande inte är åtsittande, utan mycket vid, samlad i midjan med ett bälte. Man bär den över en cotehardie från slutet av 1300-talet och framåt, även om den modifieras under 1400-talets gång.
http://www.loudzen.com/users/jessica/houppelande/index.html
http://www.thibault.org/wedding/construction.html
http://home.james-gang.org/greydove/docs/houpburg.pdf

MVH

Martina
Martina

Inläggav Eva Andersson » 18 maj 2003, 11:08

Den här diskussion visar väldigt tydligt att det är viktigt att precisera vilken period och plats man är intresserad av. Som argument för "klockärm" (vilket också är lite fel benämning under vissa perioder eftersom ärmen inte är klockad utan bara vid)har det förts fram ärmar från olika perioder, men då´måste man ju också göra en sådan klänning! Annars hamnar man i den konstiga diskussionen ifall något är "tidsenligt" för medeltiden, en i de flesta fall meningslös fråga.
Om man absolut vill ha en "klockärm" får man helt enkelt välja perioderna från slutet av 1000-talet till och med hela 1100-talet eller delar av 1400-talet samt tidigt, engelskt/franskt/flamländskt 1500-tal.
Kläderna ser helt olika ut under dessa perioder och konstrueras på helt olika sätt.
Jag tycker iofs inte är fel att välja period efter vilken typ av ärm man vill ha, många av mina önskeprojekt står på listan bara för att folk har så knäppa huvudbonader.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Svartsol » 18 maj 2003, 16:03

Jo, som sagt, nästa år blir det nog bättre [:D]
Men idag ska jag iaf börja rita upp mönstret, är ganska nervös för jag har aldrig gjort det, hoppas det blir rätt. Speciellt då eftersom jag ska sy efter Sophis mönster (som jag har hört att kläderna har dålig passform).
*önskar sig själv lycka till*
Svartsol

Inläggav Lena » 18 maj 2003, 16:27

Om du har något gammalt slitet lakan, eller billigt bomullstyg från IKEA, så klipp i det först, och sy snabbt upp plagget och prova. Mycket bra för första gången man testar ett nytt mönster, eller om tyget är dyrt - eller bara jättesnyggt och man köpte sista biten [:D]. Man kan ju alltid sy ett plagg mindre, men det är betydligt svårare att sy det större...

Lycka till!
Lena
Lena

Inläggav Svartsol » 18 maj 2003, 17:15

Lena

Ja, jag hade tänkt prova på det där med lakanet, det är nog smart [;)]
Det är svårt att rita upp mönstret när ska man förlänga vissa delar och förminska andra, det blir lätt snett. Får köpa en hel del mönsterpapper [:D]
*fortsätter krypa på golvet med en hög mönsterpapper*
Svartsol

Inläggav Vix Hq » 19 maj 2003, 23:37

Hittade den här sidan och tyckte att det var en behändig liten sammanställning av kalenderbitarna av Les Tres Riches Heures du Duc de
Berry, tidigt 1400-tal. Säkert finns det miljoner andra sidor med samma bilder...men den kan kanske vara till nytta för någon!

http://humanities.uchicago.edu/images/heures/heures.html

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Sofia » 3 november 2003, 15:39

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Charlotta</i>

Det intressanta med just det mönstret är att man inte sydde klänningar på det sättet. Jag tror att Eva i någon av trådarna ("Köpa tyg" tror jag det var) påpekade att den sk "prinsesskärningen" (som Sofia använt) inte uppfanns förrän på 1800-talet (tror jag det var). Det är med andra ord inte så konstigt att Sofia inte sett några sådana klänningar med snörning fram. Dessutom är hennes mönster konstruerat så att det inte finns någon söm mitt fram, så det skulle vara mycket opraktiskt (för att inte tala om fult) att ha snörning fram...

Jag var bara tvungen att kommentera på det här fastän diskussionen är gammal...

Jag har själv använt detta mönster från Sophias ateljé och det har faktiskt söm både fram och bak. Dessutom är det inte alls konstruerat som princesskärning utan sömmarna över bysten går uppifrån axeln och ner och inte ifrån ärmhålet.

Är verkligen denna konstruktion så felaktig?
Hur kan man vara så säker på hur sådana här klänningar figursyddes då man på många bilder inte alls kan se sömmarna? Vad finns det för källor?
Sofia

Inläggav EvaLinda » 3 november 2003, 16:18

Jag har också sytt en klänning med sömmar från axeln, mitt fram och mitt bak (utan klockärm). Sitter och mår lite dåligt eftersom jag använt den ganska vitt och brett i tid och rum.
Jag skulle också gärna vilja veta mer om denna klänning, dess vara eller inte vara osv. Så kan jag i alla fall redogöra vad som är helt tokigt och lite rätt när jag använder den och någon frågar.

Tackar för svar
EvaLinda

Inläggav Charlotta » 3 november 2003, 17:41

Hm. Har börjat fundera över om det inte uppstått ett missförstånd. Har senare fått höra att prinsesskärning innebär att sidstycket inte går upp på axeln utan går ut i ärmhålet. Sidstycket i Sofias mönster går upp på axeln (detta gäller både fram- och bakstycke). Det där med söm fram är en smaksak, det står ingenstans explicit att det skall vara en söm mitt fram (dvs det går att lägga den mot tygvikning eftersom framstyckets är rakt mitt fram).

Alltså: om nu prinsesskärning går ut på att sidstycket inte går upp på axeln har jag missuppfattat saken och då kan jag inte säga någonting om tidsenligheten hos sofias mönster.
/Charlotta
Charlotta

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk