<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sisan</i>
Tack för all er hjälp. Och tack för länkarna. Jag fanns bland annat Netsword otroligt intressant, och många diskussioner där förde mig djupare in i arméproblematiken. Till exempel hade jag inte trott innan att logistiken hade så enorm betydelse.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Som en vis man har sagt (kommer inte ihåg vem dock): Taktik och strategi är för amatörer. Proffsen studerar logistik.
Logistik rör ju alla själva förutsättningarna för att överhuvudtaget kunna föra krig, och när de är så primitiva som oftast var fallet under medeltiden blir de naturligtvis en mycket stark begränsande faktor. Det kan man förstås f ö se längre fram i än mer extrem grad, t ex trettioåriga kriget där det mesta av fälttågen handlade om att marschera någonstans där det fanns mat.
Får du in något av det här med logistikens betydelse i din story kommer det direkt att ge den en mycket starkare verklighetskänsla, åtminstone bland de mer nördiga läsarna.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sisan</i>
Många karameller fick jag där att suga på och mycket att tänka på. Nu vet jag var informationen finns när jag ska konstruera mina mer sentida arméer. De mer akuta, från tidig medeltid, har jag knåpat ihop som följer:
Samman (sammanhållningsman)- åra eller grupp (från årskull)ca 10 man.
Kapten - ett antal åror inom samma typ - stamtrupp - ca 50 man.
Baron/barons överste - ett antal stamtrupper - några hundra man.
Hertig-Greve/General-Grevgeneral - sina egna + baronernas styrkor.
Kung/marsk - sina egna + sina hertigars/grevars styrkor.
Ser det vettigt ut? Något liknande kommer det nog att bli.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det funkar vad jag kan se. Personligen skulle jag nog föredra det lite mer arkaiska "hövitsman" framför kapten och "överste hövitsman" i stället för överste, men det är ju en ren smaksak.
Lycka till!
Theo