av Burmeister » 18 juni 2003, 15:49
Brr, jotack! Jag kan tänka mig hur en fetsmäll på bevoren kan kännas det med... Det är inte något att skoja bort inte!
på tal om "Blood red roses", boken om Towton, och de avkastade hjälmar tror jag mest på linjen att det är ett fenomen som uppstår vid flykt. När man försöker springa som en gnu från efterföljande infanteri och kavalleri så är det högst troligt att man slänger av sig sin hjälm.
Att man skulle slänga av sig hjälmen precis före anfall låter dock helt absurt och det finns samtida källor som motsäger detta. Vid Agincourt tog engelsmännen ifrån de franska fångade riddarna/väpnarna deras hjälmar varpå de inte längre kunde delta i slaget (jag kan rota fram referensen om intresset finns). Därtill, se på vad soldater bär på alla de bilder vi har att tillgå - Hjälmar + brynjehuvor och enkla kroppspansar är överlägset vanligast förekommande. Jag kan inte dra mig till minnes något tillfälle då jag sett en bild på en soldat i strid utan hjälm överhuvudtaget, någon som har ett exempel?
För att återgå till huvudskadorna vid Towton sägs avrättningar vara anledningen till dessa. Man hade alltså huggt de fångade soldaterna i huvudet påstår författarna med utgång från att materialet visar att en övervägande majoritet av skallarna uppvisar skador från tunga hugg i nacken. Jag vet inte om det är troligt, mer plausiblet skulle jag säga är att soldaterna som flydde kastade av sig sina hjälmar för att kunna spurta bättre och sedan reds ner, höggs i bakhuvudet av förföljande kavalleri.
Om detta må de lärde tvista men gör gärna ett praktiskt experiment. Ställ dig på en stol snett bakom en kompis och måtta med ditt svärd mot dennes huvud och se ungefär vart hugget skulle landa. Snett bak i nacken... Att de brynjehuvor som säkert bars inte höll för denna behandling borde inte överaska någon. Vid ett svärdsseminarium i uppsala förra året testade medlemmar ur vår fäktgrupp att parera hugg enleverade från en person till häst. Resultatet visade sig mycket talande och närmast skrämmande, den beridne högg ett relativt läst hugg som parerades - resultatet blev ett par belastningsfrakturer på fingrarna på min stackars vän. Vad händer då om man med svärd i full ritt med full kraft hugger någon i nacken? Brr...
/Andreas