Jag såg att Prisma gett ut ett nytryck av Olle Cederlöfs "Vapnens historia". Förlaget skriver följande på sin hemsida :
"Denna bok utkom första gången 1951 under titeln Historiens plogbillar. Boken var avsedd att fylla det behov av kortfattad facklig orientering som uppstått på grund av den ytterst sparsamma utgivningen av vapenhistorisk litteratur som då fanns. Den skrevs ursprungligen som en handledning för samlare av äldre vapen, varför artilleripjäser och därmed sammanhängande objekt bara summariskt behandlas."
...och däri består problemet. Boken är 51 år gammal. Den grundar sig bl.a. på källor som stammar från 1880-talet, och förlitar sig alldeles för mycket på vad som idag är högst föråldrad forskning och historik. Det är som om man skulle ge ut nytryck av böcker med titlar som "Turista i Östtyskland" från 1988 eller "Solsystemets åtta planeter" från 1929... Boken är full av felaktigheter och myter, och är därmed värdelös som referensverk. Varför kunde de inte uppdragitåt någon lämplig vapenhistoriker att skriva en bok som ger en överblick av de senaste 50 årens forskning på området, istället för att ge en högst bristfällig bok ytterligare ett halvsekels liv? Om ni undrar vad jag har för invändningar mot innehållet, kan ni titta närmare på en artikel jag skrev med anledning av att boken fyllde 50.