av Phaedra » 31 december 2004, 17:46
Hej!
Mitt första inlägg på detta forum!;o)
Precis som flera personer har pekat ut är de skriftliga källorna mycket få för den som vill arbeta med 1200-talets och tidigare århundradens ridkonst. De klassiska SKRIVNA ridlärorna är senare, vilket inte innebär att man utbildade hästar utan tanke tidigare (vilket det finns exempel på att man har trott i äldre forskning), man skrev bara inte ned vad man gjorde.
Spanska Ridskolan är den enda kvarvarande ridakademien som har bevarats till våra dagar. Det fanns många andra och några har nybildats eller återuppstått. De första ridakademierna skapades i Italien på 1400-talet. Dock tror är jag inte så säker på att Spanska Ridskolan är stället där man skall söka ridkonstens rötter. En moderninsering och anpassning till modern sportdressyr har skett. Den ridkonst i Europa idag som sannolikt är mest lik den medeltida stridsridningen är den som utövas av portugisiska beridna tjurfäktare (de av hög klass - detta är även ett folkligt nöje och det utövas på olika nivåer!).
Någon "Bibel" inom området tror jag inte att det finns. Forskningsfältet är, som några påpekat, mycket stort.
Beträffande hästens utrustning bör det inte vara allt för svårt att hitta litteratur. Några exempel:
Olika böcker av Ann Hyland, t.ex. The Medieval Warhorse from Byzantium to the Crusades (1994), The Warhorse 1250-1600 (1998) och The Horse in the Middle Ages (1999). Det finns fler.
Clark, J. (ed.), The Medieval Horse and its Equipment c. 1150-1450.
Man kan få en bra uppfattning genom att själv studera bilder. Böcker med bra bildmaterial i form av rekonstruktioner finns från Ospery. När det gäller riktiga målningar kan man tänka sig t.ex:
Barber, R. & J. Barker. 1989. Tournaments. Jousts, Chivlary and Pageants in the Middle Ages.
Förhoppningsvis leder detta en bit på väg.