Todd
Avancerad medlem
United Kingdom
250 Posts
Posted - 23 Dec 2004 : 09:30:08
--------------------------------------------------------------------------------
Efter att ha sett Musafir (rekommomnderas varmt)spela ett mungige solo på Södra teatern så har jag börjat leta efter skandinaviska medeltida refereser på mungiga, är det någon som känner till något mer om detta?
Cheers
Todd
Arild Krake
Moderator
Sweden
891 Posts
Posted - 23 Dec 2004 : 11:10:54
--------------------------------------------------------------------------------
Jah har fått för mig att det är ett vanligt material i medeltida fynd. På Helgeandsholmen har man hittat tre stycken mungigor från 1300- och 1400-talet, Helgeandsholmen s 99, 257 och pl.36.
Ludvig
Todd
Avancerad medlem
United Kingdom
250 Posts
Posted - 23 Dec 2004 : 11:13:26
quote:
Originally posted by Arild Krake
Jah har fått för mig att det är ett vanligt material i medeltida fynd. På Helgeandsholmen har man hittat tre stycken mungigor från 1300- och 1400-talet, Helgeandsholmen s 99, 257 och pl.36.
Ludvig
Har du någon bra bildlänk?
Mvh Todd
Edited by - Todd on 23 Dec 2004 11:14:48
Arild Krake
Moderator
Sweden
891 Posts
Posted - 23 Dec 2004 : 11:55:34
Nej, jag har boken. Om jag har förståt det rätt så är du i Stockholm nu så varför inte knata över till medeltidsmuseet? de borde ha dem utstälda (men jag är inte säker).
http://www.historiska.se./histvarld/art ... p?id=21145
Det engelska namnet är "Jew's harp" så det är bara att söka.
Ludvig