[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Soldater i Sverige 1434

Soldater i Sverige 1434

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

Soldater i Sverige 1434

Inläggav BadMotorFinger » 9 februari 2005, 14:51

Hallå allihopa.

Vi tänker sätta ihop en trupp soldater av årsmodell 1434. Tanken är att vi ska försöka åskådligöra hur soldaterna på Faxehus (fogdeborg utanför Söderhamn) såg ut under stormningen. Det är tiden för Engelbrektsupproret så det borde ju finnas källor från andra drabbningar under den tiden. Vi har forskat lite och kommit fram till att soldaterna här antagligen var tyska eller danska legoknektar, men vi har lite problem med källorna. Söderhamn ligger 25 mil norr om Stockholm så det var ju knappast i händelsernas centrum. Frågan är alltså: Hur borde soldaternas rustningar se ut? Är det möjligt att det fortfarande var kittelhatt och något liknande visbyharnesk? Vi är lite kluvna. Eftersom Faxehus låg så pass långt norrut så borde det ju inte vara toppmoderna grejer dom hade, men å andra sidan, om det nu var utländska legoknektar så hade ju dom helt andra förutsättningar. Hjälp mottages tacksamt...
BadMotorFinger

Inläggav Joakim K » 9 februari 2005, 20:33

Kittelhat fungerar. Antagligen fungerar det med en bascinet också...

Wisbyharnesk var gamla redan 1361 ... Resten kan du nog lista ut själv...

Sen är ju den vanliga frågan... Vilken status/resurser etc... Rustningar var ju inte billiga. Så kanske bara nån form av rustjacka/gambe/jack? Eller kanske nåt brigandine liknande?
Joakim K

Inläggav Admin » 9 februari 2005, 21:10

Dom borde ha haft ungefär likadan utrustning som de soldater som vaktade Stockholms stad ungefär samma tid, och där finns det källor som talar om järnhatt (hjälm), pansar (stoppad rock), plata (harnask), yxa och lite annat som "grundutrustningen". Detta gäller fr a de borgare som gick i "vården" - nattvakt och försvar, och alla skulle äga denna utrustning själva. En legoknekt från samma tid torde ha varit bättre utrustad, sannolikt någon form av järnbepansring på kropp och möjligen ben. Troligen var i alla fall en del av försvaret baserat på krutvapen.

/Henrik
Admin

Inläggav Björn Hellqvist » 11 februari 2005, 00:33

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Joakim K</i>

Wisbyharnesk var gamla redan 1361 ... Resten kan du nog lista ut själv...<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det är en myt att "Visbyharnesk" var föråldrade 1361. Det bygger på det felaktiga antagandet att det var gutar som begravdes i harnesken, och att de därmed bar gammal utrustning. I själva verket var åtminstone en av de som begravdes en frisländsk, adlig legoknekt, och rustningarna var (att döma av samtida konst) i stort sett state of the art.
Björn Hellqvist

Inläggav Joakim K » 11 februari 2005, 10:01

Hade för mig att modellen var betydligt äldre och att de från den tiden såg lite annorlunda ut... Men å andra sidan är 1300 talet inte min specialitet.

Men för 1430-talet så lär den definitivt ha varit gammal...

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">I själva verket var åtminstone en av de som begravdes en frisländsk, adlig legoknekt...<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Finns det med i "armour from..." eller är det nåt man har kommit fram till på senare tid?
Joakim K

Inläggav Raymund » 11 februari 2005, 11:10

Har för mig att det finns en del spekulationer om #1 (tror jag det var) i Thordemann men det är väl först senare som man ganska säkert lyckats identifiera de heraldiska vapnen. (Har inte boken framför mig just nu...)
Annars så finns det ett utförligt kapitel i boken som tar upp utvecklingen av öerdragsrustningen och jämför med andra samtida rustningar.
Överdragsrustningarna av Visbytyp förekommer från åtminstone ca 1250 (St Maurice i Magdenburg) men ersätts först runt 1370 av hela bröstplåtar (churburg #13 är troligtvis från denna period eller senare) hos den ridande eliten. Så man kan inte kalla dem toppmoderna 1361, men absolut inte föråldrade. Jag kan tänka mig att modellen användes bland bondesoldater till åtminstone runt 1400.

/R
Raymund

Inläggav Micke D » 11 februari 2005, 13:24

Jag har ju också hört det där med att "Visbyharnesken" skulle vara föråldrade runt 1361.

Men som Raymund säger:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">men ersätts först runt 1370 av hela bröstplåtar (churburg #13 är troligtvis från denna period eller senare) hos den ridande eliten.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det innebär ju att de rikare riddarna bytte till plåtrustningar vid denna tid, men jag tror knappast att "Visbyharnesken" var ur bruk förrän långt senare.
Även om de nu inte skulle vara "state of the art" längre så lär de ju inte ha blivit skrotade bara för att plåtrustningarna har börjat dyka upp.
Det är många gånger för lätt att tro att det ena byter av det andra, när de olika typerna överlappar varandra och har använts sida vid sida.

/Micke
Micke D

Inläggav Mojje » 12 februari 2005, 00:48

Jag blev nyfiken på en sak i samband med detta.

Oavsett anno så undrar jag om hur stor här tungt kavalleri Sverige någonsin haft?
Med detta menar jag helrustat ekipagé!

Rustningar var ju dyra som en Porsche då så jag har fått för mig att det inte kan varit allt för många som haft råd med något liknande eller?
Ni som kan och vet. Finns det några förteckningar över sånt här?

Hoppas att jag inte glider ifrån ämnet men frågan känns relevant.

Vänligen.

/Mojje
Mojje

Inläggav Joakim K » 12 februari 2005, 10:06

I nån av alla böcker som jag har hemma så finns det en ungefärlig siffra på hur stor adeln var nummerärt i sverige.... Utifrån det borde man kunna få en fingervisning om hur stor styrka man teoretiskt skulle kunna få ihop. Nu gäller det bara att komma på vilken... I Jarlens sekel kanske?
Joakim K

Inläggav Johan Käll » 12 februari 2005, 19:29

Det var en siffra på hur många som var slagna riddare tror jag (siffran var 500 som mest om jag inte missminnermig). Den räknade inte knapar/svenner. Dessutom kunde det finnas andra tunga kavallerister, legoknektar i största fallet.
Johan Käll

Inläggav Mojje » 12 februari 2005, 20:47

Jag tackar för svaren av er!
Jarlens sekel finns även med på årets bokrea så den går att införskaffa billigt vilket jag tänker göra.

Johan:
Menar du att det fanns tungt rustade legoknektar i Sverige under 1400-talet?

Jag ska omformulera min fråga så att den blir lite tydligare.
Jag vet att jag är dålig på det! :)

Hur många tungt rustade kavallerister hade Erik av Pommern till sitt förfogande?
Med detta menar jag i uppställd armé!

Hoppas jag vart klarare i min fråga om det nu finns ett svar på den.
Tack på förhand!

/Mojje
Mojje

Inläggav Johan Käll » 13 februari 2005, 08:14

Det är alltid svårt att veta hur många någon hade till sitt förfogande under medeltid. de siffror som uppges från samma tid är nästan alltid överdrivna. Att stående armeér inte heller var vanliga (man drog ihop å värvade när man skulle kriga) gör att man inte heller kan säga hur många man hade till sitt förfogande. Just Eriks ganska dåliga förhållande till svenska adeln gjorde nog att han inte kunde räkna med något större stöd därifrån och deras hästar.

Att det fanns utlänska riddare å knektar i Sverige under 1400-tal kan vi nog finna sommycket troligt. att värva dessa på knektmarkanderna i Lübeck (och pommern-stolp i Eriks fall...)var standard. Sedan för man betänka att sverige inte är så väl lämpat för stora ryttarslag. De svenska gick bara in i skogen där de byggde bråtar och hästarna näppeligen kunde användas effektivt.

Så... mitt svar på frågan är: Det varierade säkert med hans pengakassa hur många han kunde sätta upp.

Om man gillar tidiga 1400-talet är boken om Karl Knutsson en bra läsning.
Johan Käll

Inläggav Bengt » 13 februari 2005, 13:22

Medeltidens svenska krig finns också för en hundralapp på bokrean.
Bengt

Inläggav Mojje » 14 februari 2005, 01:35

Ha ha ha!
Ni vet så mycket att ni inte klarar av att svara!! :)
Alltså ni är ju för goa! (västgötska, utan anspelningar på mindre bra dokusåpa!)
Hoppas du liksom jag ser det lustiga i det här Johan!!!! :):):)

Kan nån, här på forumet ge mig ett ungefärligt svar då? Ha ha ha!
Mellan tummen och pekfingret!

Ungefär hur många tungt rustade ekipagé kavallerister antogs kunna ses i en här som Erik använt sig av? Oavsett år och plats!?
Finns det några förteckningar över detta även om det bara är spekulationer!? He he he!!! :)

Med mycket vänliga hälsningar!
/Mojje (med det största leendet i Sverige just nu) :) :)
Mojje

Inläggav Daniel G » 15 februari 2005, 09:53

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bengt</i>

Medeltidens svenska krig finns också för en hundralapp på bokrean.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag skulle vilja ge en liten varning om den boken. I alla fall avsnittet om slaget vid Korsbetningen 1361 innehåller en del konstigheter. Med tanke på den kunskap som finns om det slaget så är en del av hans tolkningar ganska långsökta. Likaså drar författaren slutsatser om vad som hände året/åren efter slaget. Dessa slutsatser presenteras som troliga fakta men är spekulationer som grundar sig på händelser som skall ha utspelat sig på öland.

Vad gäller boken i övrigt så är jag för lite insatt i ämnet för ge konstruktiv kritik. Men om sådana "fel" kan tas med i avsnittet om ett av de mest kända slagen så kan man ju undra vad som är rätt om de mer okända slagen.
Någon bättre insatt får gärna rätta mig om jag har fel.
Att leva är att lära[;)]
Daniel G

Nästa

Återgå till Rustningar