[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - tidstypisk rustning, 1350

tidstypisk rustning, 1350

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

tidstypisk rustning, 1350

Inläggav tudor » 16 februari 2005, 09:57

Tjena!

Ny på detta forum, har ett brinnande intresse för medeltida rustningar, men tyvärr bristande kunskap om området.

Det är så att jag äger en gambeson samt en kort brynja(halva låret/överarmen) och skulle vilja expandera den till en full rustning.
Vad jag vill få fram är något som skulle fungera för en legosoldat kring 1350.

Som inspiration använder jag nu denna bild:
http://www.arms-armor.cz/catalog/files_ ... /ga043.jpg
jag ser mig dock inte som pilbågsskytt utan som en svärdsman och anser att jag borde expandera med skydd för armar och händer.

Vad anser ni? Är jag inne på rätt spår?
Skulle ben och armskydd liknande dessa funka bra?
http://www.arms-armor.cz/catalog_window ... pa012&no=0
http://www.arms-armor.cz/catalog_window ... pa015&no=0
http://www.arms-armor.cz/catalog_window ... pa013&no=0

Vad vore mest typiskt? 1 1/2 handssvärd eller enhandssvärd med sköld? Äger fungerande uppsättningar av båda sorter.
Vilken hjälm passar? kettlehat? sallet utan bevor? med bevor?
Vilknen typ av gauntlets passar? Hittar mest bara gauntlets från 1400 och framåt till försäljning.
Jag vill helst undvika att köpa ett harnesk då mina pengaresurser är begränsade och att jag vill använda mig av vad jag redan äger.
Hur skulle ni göra om ni hade samma utgångsläge som mig?

Jag har läst så gott som alla trådar på det här forumet, men de ger mig snarare fler frågor än svar då jag ser vilket brett spektrum av skydd det finns.

Tack på förhand.

/Henrik
tudor

Inläggav tudor » 16 februari 2005, 10:02

Kanske borde tillägga att min ringbrynja har inbyggd huva.
tudor

Inläggav Raymund » 16 februari 2005, 10:43

Benskydden på bilden är snarare 1400-tal. En fotsoldat från 1350 hade oftast inga benskydd alls. Har du kollat in fotsoldaten här på historiska världar? Ett visbyharnesk tror jag är en bra komplettering samt en kittelhatt eller en enklare bascinett. Armskydd är det också lite dåliga belägg på. Lämplig beväpning är nog ett pålvapen eller spjut.
Den inbyggda huvan du har känns mer 1200-tal men det funkar nog.

/R
Raymund

Inläggav tudor » 16 februari 2005, 10:59

Min gambeson är riktigt mastig. Vad som verkar kallas en jack här på forumet. Tror att ett visbyharnesk skulle få mig att se ut som michellinmannen. Om det är tvunget så är jag väl dock tvungen att göra mig av med den och satsa på ett harnesk :/

Har varit inne på att byta ut svärdet mot ett pålvapen faktiskt. Kan mycket väl hända att en hillebard ersätter svärdet.

Är dock fundersam om att inte ha arm eller benskydd. Om det krävs så flyttar jag nog hellre fram min rustning i tiden och har skydd för dessa delar. Har en tanke om att någon gång börja fightas SCA, och jag vill undvika att behöva köpa flera olika uppsättningar. men om jag skall passa in i SCA's regler måste jag nog uppgradera en hel del till iaf.

edit/
Justja.. Hittade till fotsoldaten en gång, men lyckas inte hitta dit igen. Var hittar man den?
/edit
tudor

Inläggav VonGraven » 16 februari 2005, 11:09

Eftersom du vill ha ben- och armskydd så kan du ju också ta en titt på den stridande lågdelsmannen från 1300-talets slut....
VonGraven

Inläggav tudor » 16 februari 2005, 11:25

Den stridande lågadeln från slutet av 1300-talet var en riktig höjdare måste jag säga :)
Jag ersätter nog min gambeson med en pourpoint och kompletterar med ett visbyharnesk. Nu gäller det bara att säkra finanserna :)
tudor

Inläggav Edvin » 16 februari 2005, 12:19

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by tudor</i>

Är dock fundersam om att inte ha arm eller benskydd. Om det krävs så flyttar jag nog hellre fram min rustning i tiden och har skydd för dessa delar. Har en tanke om att någon gång börja fightas SCA, och jag vill undvika att behöva köpa flera olika uppsättningar. men om jag skall passa in i SCA's regler måste jag nog uppgradera en hel del till iaf.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ett alternativ är ju att ha splintade armar och ben. Många i Styringheim på Gotland använder splintade skydd istället för hela armar som komplement till sina 1361-rustningar. Jag har själv ett par hemma som passar utmärkt tillsammans med mitt visbyharnesk.

http://www.arador.com/construction/splintpatt2.html
Edvin

Inläggav Johan Käll » 16 februari 2005, 13:40

Plåtharnesk bör du inte ha, de verkar inte bli vanliga förns vid 1370 och då är det riddare och adel som har det.

Stridshandske är inte heller vanligt, men just 1350 är en period då de börjar exprimentera med olika modeller. Ringbrynje handskar av olika modeller (både finger å tumvantemodell)finns. Även handskar med valben och tidiga plåthandskar, bla sk. visbyhandskar med plåt innitat innuti eller utanpå.

Kittelhatten är en hjälm som verkar populär hos fotsoldater. Bascinetten börjar väl komma vid denna tid. Sallad är runt hundra år för tidigt.

Ringbrynjan är den dominerande rustningen vid denna tid med ett komplement av överdragsrustning (typ visbyharnesk) eller bara gambeson.

armskydd är inte så vanligt förkommande om det inte rör sig om brynja.

Hillebarden verkar inte alls förekomma i norden vid denna tid. Det mest troliga för en infaterist är sköld, svärd och antingen en större yxa eller ett spjut. Spjutet är helt klart dominerande. Om man vill spexa till det lita kan man försöka skaffa en "godetag" vilket snarare kan beskrivas som ett orchliknande monstervapen (se tråden om hillebarder).

Om du hade bott i Stockhomstrakten och varit intresserad av 1360-80 istället hade Albrechts bössor gärna hjälpt dig mer handgripligt.
Johan Käll

Inläggav tudor » 16 februari 2005, 14:08

Tack för infon Johan!
Jag vacklar fram och tillbaka här, och nu verkar det som jag kan behålla gambesonen enligt dig.
Min ringbrynja täcker bara 3/4 av överarmen och likaså gambesonen. Det ser ut som den första bilden jag länkade till:
http://www.arms-armor.cz/catalog/files_ ... /ga043.jpg
Med skillnaden att ringbrynjeärmarna är kortare. Alternativen är väl då att antingen bygga på brynjan för att få mer skydd, eller att göra enligt Edvins förslag och bygga egna splintade skydd. Det vore onekligen det billigaste alternativet. Kombinerat med en pourpoint så borde jag vara väl skyddad.
Enligt fotsoldat så är även ringbrynjan kortare med visbyharnesket och det skulle svida i mig att kapa min brynja.
Jag har en hel del ringar kvar, så en tumvante klädd med brynja verkar som en bra lösning.

Jag vill få fram en bra rustning, men vill inte vara adel med glänsande rustning. I all historia som intresserar mig är det den lite mer vanliga människan och hans liv som intresserar mig, så en billigare (även på den tiden) rustning borde passa mig. Dock bör det vara en inte fullt så rik person som är jävligt rädd och armar och ben :) Jag använder symaskin och andra moderna verktyg, men i övrgt vill jag att rustningen skall vara så autentisk som möjligt går.
tudor

Inläggav Johan Käll » 16 februari 2005, 14:22

Den rustningen så är på bilden är direkt från fynd i massgraven. Det var fortfarande vanligt med långa brynjor till halva låret. De flesta hade dock längre ärmar. mitt råd är att förlänga dem. Tyskarna verkar varit förtjusta i brynjor till halva underarmen. annars kan nog åtminstonde till armbågen vara bra.

De flesta splints man ser avbildade har dock oftast smalare splints än de på bilden.
Johan Käll

Inläggav Edvin » 16 februari 2005, 16:14

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Johan Käll</i>

Den rustningen så är på bilden är direkt från fynd i massgraven. Det var fortfarande vanligt med långa brynjor till halva låret. De flesta hade dock längre ärmar. mitt råd är att förlänga dem. Tyskarna verkar varit förtjusta i brynjor till halva underarmen. annars kan nog åtminstonde till armbågen vara bra.

De flesta splints man ser avbildade har dock oftast smalare splints än de på bilden.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Plåtarna på Arador är rätt stora, det håller jag med om. Det var mest att visa själva konstruktionen. Det finns ju inte så himla mycket splintade skydd som jag kommer på på rak arm bevarat.

Ett alternativ kan ju vara att ha Bazubands, även om konstruktionen är klassiskt persisk. det finns ju även ryska Zarukavs som täcker underarmen som man säkert kan hitta någon motsvarighet till i en västerländsk kontext.

Tduro, kika lite på Silk Road Designs Armoury för armskydd även om det är mycket tidigare än vad du letar efter. Ska du bygga splintade (bra alternativ om man inte har tillgång till verkstad eller är så skicklig med smidet, som jag) så finns det lite uppslag att fortsätta från:

http://www.geocities.com/Athens/Olympus ... age10.html
Edvin

Inläggav tudor » 16 februari 2005, 16:39

Hmm.. har en massa att fundera på.
Fundera gör man bra samtidigt som man bygger ringbrynja..
tudor

Återgå till Rustningar