av David Lindholm » 3 mars 2005, 14:57
Hej!
Det är glädjande att intresset är så stort! Och att det kommer fram många olika men viktiga synpunkter och infallsvinklar. Jag anser för egen del att det inte går att skapa ett system på skrivbordet, utan att den enda vägen är att ha en Beta version som man sedan träffas och tävlar efter. Då allt är klart sätter alla sig ned och kommenterar sina egna och andras erarenheter. En sådan möjlighet kommer sannolikt att arrangeras i sommar under Medeltidsveckan. Jag eller någon annan kommer att återkomma om detta. De regler som vi skissat på ser ut som följer.
1.Domare dömmer träffar- aldrig deltagare. Anledningen är att man vill undvika Rhinohiding som leder till skador.
2. Först till fem vinner. Längre så kan det bli trisst även om jag tycker att det i sig inte finns något som talar mot att man kör till åtta eller vad man nu känner för om båda är med på det, men som en grundmall.
3. Rustningen behöver inte vara historiskt korrekt. Det blir för dyrt att kräva detta, det intressanta är att utveckla och studera stridens mekanik under vänskapliga former. Har du en historisk rustning så är det kul för dig.
4. Grundläggande krav på skydd är: Stålhjälm med skydd för ansiktet, halsskydd, ledskydd, handskar i 6mm läder elelr stål, torsoskydd som kan ta en stöt. Övrigt är frivilligt och det går bra att blanda kravallskydd med tunnhjälm.
4:2 Vapen, dessa synas idividuellt av dommarna som skall godkänna dom. Runda spetsar, breda eggar, inga hack, stångvapen måste ha huvuden av gummi inte metall, samma för massvapen. Det finns snygga att köpa som fungerar utmärkt.
5. Domare lottas fram bland de som har någorlunda kunskaper, dom dömmer sedan hälften av dusterna, sedan lottas nya och dom gamla kan inte delta i den lottningen. Minst två dommare och dom skall vara överens för att det skall räknas en träff.
6. Slår man onödigt hårt eller ser ut som om man vill skada motståndaren, eller uppträder omoget eller farligt, så kan dommarna avstänga deltagaren bums.
7. En teknik behöver inte genomföras fullt ut för att ge poäng. Exempel: Om jag gör ett kast så räcker det med en ingång och ett tydligt brepp med balansbrytning för att ge poäng. Kastet behöver aldrig ske. Detta gäller sannolikt mest brytningar och kast.
Efter poäng går man ut och börjar om.
8. Säger moståndaren stopp, Hold eller vad man nu vill så är det att frysa på direkten.
9. Allt sker på egen risk.
10. Har man inte roligt, gör något annat.
11. Alla skall umgås före tävlingen under ett par timmar. Känner man någon lite så är man mindre benägen att bete sig illa mot vederbörande, och vi har alla chans att kika på varandras grejor så att det känns säkert.
Hälsningar,
David Lindholm