[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Tyg till mantel

Tyg till mantel

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Tyg till mantel

Inläggav Kimpa » 4 mars 2005, 14:42

Hej alla
Jag hadde tänkt att sy en helcirkelmantel i ylle med linne fodring. Är det någon som vet vilket tyg som skulle passa till detta om man ska gestalta en 1450-70 tals soldat?
Jag hadde tänkt mig en modell med ett bpar knappar plus krage liknade
den som finns på Compoanie of st georges hemsida:

http://www.companie-of-st-george.ch/sho ... ur_1.phtml

Materialet jag har i åtanke är från harrys arbetskläder och kallas exklusiv, vilket är ett dganska tjockt ylle-tyg. Fuderar även på att sy en gown i detta material. Någon som har något hum om hur historiskt korrekt detta material (exklusiv) skulle vara till mantel och gown?

Tygbredden är ett annat bekymmer, hur brett kan man använda sig av?
Om man läse i dragon nr 10 så näms broadcloth som kunde var upp till 72" vilket är runt 1,5 meter vilket betyder att jag bar behöver göra en skar på manteln.
Kimpa

Inläggav Martina » 4 mars 2005, 14:58

Såvitt jag vet säljer Harrys arbetskläder bara vadmal (definieras ylletyg som valkats ihop till minst hälften av sin ursprungliga storlek) och det går ju onekligen att härleda historiskt!
Varför tänker du fodra din mantel? Jag är lite tveksam till foder, framförallt linnefoder, överhuvudtaget i mantlar.

MVH

Martina
Martina

Inläggav Kimpa » 4 mars 2005, 15:25

Jag menade om vadmal är ett historiskt korrekt material till mantlar och eventuellt en gown? Fodringe har jag hört någonstans men jag kommer inte ihåg var, det skapar ju ett extra luftskikt vilket leder till en varmare mantel.
Kimpa

Inläggav Eva Andersson » 4 mars 2005, 15:40

I princip alla medeltida kläder, även mantlar, var fodrade, så det är absolut inget man ska vara tveksam till[:)]. Dock var det vanligaste, i alla fall här i Norden, päls, men annat ylletyg förekommer också. Av bildmaterial bl a från Tyskland att döma användes, i alla fall på det tidiga 1300-talet, siden som foder. Linnefoder i mantlar har jag däremot inte sett i något av "mina" dokument.
Något <u>jag</u> däremot är tveksam till är helcirkelmantlar. De bevarade mantlar som finns innan 1500-talet, och de allra flesta även från 1500-talet är alla halvcirkelformade. Ibland med urtag för halsen a la Bocktensmannen, ibland inte. Även i bildmaterialet verkar de flesta mantlar vara halvcirkelformade, eller i alla fall inte helrunda.
Du sparar rätt mycket tyg på det.

Sen vet jag inte hur vanligt det överhuvudtaget var med mantlar under sent 1400-tal. De flesta bilder visar snarare rockar och mitt källmaterial är dels rätt magert (minst sagt) för den perioden och dels av en sådan art att det inte med säkerhet går att avgöra om det är en mantel eller en rock som avses. "Kappa" betyder nämligen båda under olika perioder.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Månia » 5 mars 2005, 10:20

hur vanligt var det med huvor på mantlarna under den här perioden?
Månia

Inläggav Eva Andersson » 5 mars 2005, 13:08

Inte alls. Mantlar hade inte huvor.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Vix Hq » 5 mars 2005, 21:43

Mantlar och huvor har diskuterats i en annan tråd, nämligen [url="http://www.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1514"]den här[/url]!

Där kan du läsa mer och fortsätt gärna diskussionen om huvors vara eller inte vara i den tråden sedan (hålla ihop forumet och allt det där, ni vet!)

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Todd » 9 mars 2005, 13:25

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Eva Andersson</i>

I princip alla medeltida kläder, även mantlar, var fodrade, så det är absolut inget man ska vara tveksam till[:)].

Av bildmaterial bl a från Tyskland att döma användes, i alla fall på det tidiga 1300-talet, siden som foder.

Linnefoder i mantlar har jag däremot inte sett i något av "mina" dokument.

Eva
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Eva,

Nej, så var det inte. Det finns belägg för <u>både</u> fodrade persedlar och ofodrade, tom. ofodrade och ofållade. De finns inte många medeltida kläder bevarande men kika på dem i första hand därefter rekommnenderas konsten.

På nedan länk kan du hitta ref. för både fodrade/ofodrade persedlar, det finns så många att jag ej förmår att saxa in dem själv. Här finns en myriad målningar från sent 1300 till tidigt 1500tal
http://www.artchive.com/artchive/renaissance.html

Det här börjar likna den "knapparnas vara eller ej på 1300 talet" debatt som vi har fört tidigare.

Päls var vanligt i hela europa som foder, oftast endast sparsamt vid hals och manchette/ärmhål. Siden som foder var endast få förunnat dvs. gräddan av samhället, kreti och pleti använde linne och ibland ylle i den mån de fodrade sina plagg.

Kimpa,

De tyger vi använder i Companie of Saynte George kan du köpa härifrån http://www.abimelech.co.uk/index1.html

Jag skulle rekommendera ST50 serien, och en halvcirkels mantel, kika i Medieval Tailor's Assistantav Sarah Thursfield efter mönster. Köp den härifrån http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/ ... 95-0515006

Mvh Todd
Todd

Inläggav Eva Andersson » 9 mars 2005, 14:59

Okej: Plagg som omnämns i skandinaviska dokument är väldigt ofta fodrade, detsamma gäller även om man ser till europeiska dokumentära källor. Även av bildmaterial att döma är foder väldigt vanligt. Just vad det gäller saker som foder är dokumentära källor mycket bra eftersom det hör till de saker som nämns, de är inte alls lika bra på snitt och utseende. Dokumenten har också den fördelen att de behandlar kläder som existerat och det därför inte är lika stor risk att vi ser ideal och inte verklighet som det är i litteratur och konst, även om de också är värdefulla källor. Bevarade plagg är naturligtvis bäst, men är så få att de aldrig kan ge samma representativitet som dokument eller konst.

Jag uttryckte mig uppenbarligen lite slarvigt, men formuleringen hängde ihop med Martinas uttryckta tvekan till foder i mantlar.
Hursomhelst, eftersom jag är forskare och inte re-enactor, så kanske det ändå inte har så mycket värde vad jag skriver i alla fall.

[;)]

Eva
Eva Andersson

Inläggav Martina » 9 mars 2005, 19:03

Jag behöver också förklara mig!
1. Linnefoder i mantlar under medeltiden är jag mycket tveksam till att det funnits i någon större utsträckning.
2. Själv skulle jag inte fodra en vadmalsmantel med något, även om det onekligen förekommit fodrade yllemantar historiskt sett.

Blev det tydligare? Nu skall jag svara på varför också!

1. Det är krångligt att fästa ett foder i en mantel utan sömmar. Man får quilta fast det för att undgå påseffekten. Linne har en svalkande effekt under ull. Bra många gånger, men kanske inte i detta fall? Manteln bör bli kallare än utan foder. Linne och ylle uppför sig dessutom inte likadant vilket kan ge dragningar över axlarna. Lin och ull krymper olika vid tvätt, dessutom blir lin fortare smutsigt och färgat ylle fäller av sig på ofärgat lin. Regn kan alltså ge färgfläckar och vid tvätt bör fodret avlägsnas och tvättas för sig.

2. Vadmal i sig är väl tjockt och varmt så det räcker? Det blir allra smidigast och formar sig bäst efter kroppen om man inte fodrar, dessutom slipper man göra något åt "säckeffekten."

Todd och Kimpa, [url="http://ext.netg.se/~bs/nylose/Artiklar/du_kan_inte.html"]här[/url] finns Evas uppsats om kläder i svenska medeltida testamenten.

MVH

Martina
Martina

Inläggav Eva Andersson » 10 mars 2005, 09:40

Eller i all fall en väldigt populär artikel i ämnet [:I]
Den är rätt gammal och jag har kommit längre nu, men det är ju inte fel det som står bara för att jag har gjort mer nu.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Arnaud Guillaume » 10 mars 2005, 10:54

Ojhoppsan, är den sidan fortfarande uppe? Trodde att de hade stängt ner webservern numer.

En bättre adress är - den håller jag uppdaterad, till skillnad från den gamla...
Arnaud Guillaume

Inläggav Kimpa » 10 mars 2005, 17:34

Tack för alla svar, har fått mig en del tankeställare.

Todd
Jag har beställt boken som verkar väldigt interesant, något liknande har jag letat efter. Tygerna ni använder i St georges är det liknande de man kan beställa från handelsgillet? (melton tyger)
Kimpa

Inläggav Todd » 11 mars 2005, 10:18

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Kimpa</i>

Tack för alla svar, har fått mig en del tankeställare.

Todd
Jag har beställt boken som verkar väldigt interesant, något liknande har jag letat efter. Tygerna ni använder i St georges är det liknande de man kan beställa från handelsgillet? (melton tyger)

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Kimpa,

Handelsgillet har väldigt fina tyger. Abimelech Hainsworth har producerat ylle tyger sedan slaget vid Waterloo så de har ett par år på nacken. Jag råder dig till att beställa tyg prover från dem båda och välja därefter.

Ha det gott
Todd
Todd

Inläggav Sara Lodin » 16 mars 2005, 04:28

defenitionen av vadmal har jag hort att det bara ska betyda, "metervara" eller "vadlangd" (las inte fotens fysiska vad)

Alltsa att vadmal kunde vara vilken typ av tyg eller ylle som helst men att man matte per vad? Ratt eller fel?

Sara
Sara Lodin

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk