av Uffe » 1 juni 2005, 08:27
Hej igen,
Ja, jag känner mig nödgad att kommentera Elins inlägg lite grann. På min hemsida har jag skrivit följande om detta:
<i>"Vem äger rätten till gamla symboler?
Man kan notera att en viss, ibland lite förbistrad debatt förekommer om vem som var först med en viss design eller idé, både inom smedskrået och andra hantverk. När det gäller smide så finns det flera som gör smycken baserade på t.ex.spiralen och ormen, och andra exempel är torshammare, trollkors osv.
Alla dessa symboler har funnits med sedan lång tid tillbaka, och därför tycker jag inte att det är rimligt att någon skulle ha rätten till symbolen som sådan. Det unika för varje hantverkare är hans eller hennes egen tolkning och design, och jag gissar att det finns marknad så det räcker för alla. Om man framställer sina alster med traditionell teknik så finns det inte några snabba genvägar, och det tar sin tid för varje sak man gör (det gör det för mig i alla fall....). För min del så blir det ett mycket begränsat antal smycken t.ex. under ett år."</i>
Om Kari Erlands var först i "modern tid" att göra trollkors i järn eller inte vet jag inte, men oavsett det så kan man inte mönsterskydda en symbol av det slaget så vitt jag förstår.
Men som hantverkare kan det vara frustrerande att se mer eller mindre taffligt gjorda efterapningar masstillverkade i låglöneländer saluföras på diverse marknader och hemsidor. Just trollkorset och solspiraler är typexempel på det. Jag har för egen del sett bland annat kopior av mina armringar och ljusstakar i amerikanska webbutiker, och jag råkade till och med på en smed på en marknad som kopierat både mina designer och texter rakt av.....
Även om man nu skulle lyckas mönsterskydda sin design, så är värdet av det ganska begränsat i praktiken, speciellt om kopieringen sker utanför Sverige. Att som privatperson eller egenföretagare försöka driva en process mot ett mönsterintrång kräver rejält med pengar och juridiskt kunnande, och chansen att lyckas är inte speciellt stor.
Nej, då tror jag det är betydligt mer konstruktivt att se till att de alster man producerar håller en hög kvalitet, och konkurrerar med det istället för att lägga energi på en ibland ganska småaktig debatt om vem som var först med det ena eller det andra - speciellt om det gäller gamla symboler eller liknande. Som sagt, god kvalitet, personlig tolkning och snygg design är det bättre att fokusera på.
Mvh Uffe