Jag tycker både saken är värd att diskutera,
och lade fram det som finns att lägga fram.
Problemet med namnet Uppsala är att det inte finns något känt belägg för Uppsala knutet till Gamla eller nuvarande Uppsala före 1100. Att det inte finns innebär i och för sig vetenskapsteoretiskt inte att man med säkerhet kan säga att det aldrig funnits något belägg. Vad vi däremot har är mycket goda uppgifter om Aros dels i form av noteringar i österled och mellaneuropa om Ruser som kallade sig A-rus och hörde hemma i mellansverige. Därav att jag kopplade in dem i sammanhanget. Vi har härutöver ett antal källor fram tills Östra Aros fick sitt Uppsala namn som talar om Aros. Om du känner till ett enda skriftligt belägg som knyter Uppsala namnet till det vi kallar Gamla Uppsala, så är det självfallet roligt att få reda på det och diskutera detta. Gör du det? Var finns detta belägg och i vilket sammanhang?
Tyvärr finns det inget bättre sätt att redovisa Widseth än att hänvisa till det url där texten finns både i sitt ursprungsstavning och i transkibering till nutida engelska. Den är en av många källor till kunskap om Sverige före Alvastra Klosters grundande. Problemet är inte att vi saknar källor utan att allt för många lutar sig tillbaka till sentida källor som Isländska sagor. Om detta beror på att övriga källor är okända nuförtiden vet jag inte, men jag vet att när man går igenom såväl svenska, danska och norska professorers arbeten från 1890-1910 talet så finns ett flertal av dem omnämnda. Vissa finns inte varken på KB eller något av universitetsbiblioteken. Men de allra flesta går att beställa eller få tillgång till.
För den vetenskapliga debatten är det viktigt att skilja på de samtida källorna, källor som är skrivna vid tiden, på platsen och helst av ögonvittnen,
och de sentida sammanställningarna i form av sagor och myter. I det senare fallet är källvärdet så lågt att en uppgift inte utan 'stöttning' från någon form av Primärkälla inte går att använda till bevis alls.
Vad gäller Gahrn så har han sin uppfattning, du din och jag min.
Så återstår frågan: Exakt vad är det du anser att jag inte är beredd att diskutera? Vilka är de källor du vill lägga fram för diskussion eller vilken typ av källor efterfrågar du?