Hej, jag hoppas att jag inte kapar tråden nu eller så. Jag är intresserad av att ta tag i mitt reenactande (härligt försvenskat ord [:)]) och jag har några frågor angående klädseln. Istället för att maila er på Carnis så blir det lättare att lägga upp bilder och så här. Om detta faller i ond jord (motsatsen till god jord) så är det bara att ta bort tråden!
Eftersom det kostar en del pengar att skaffa sig en hel garderob är min plan att börja med ett "minimum" för att om sedan komplettera när tillfälle, tid och pengar ges.
Jag hade tänkt mig att porträttera en vanlig soldat/knekt under den perioden som ni har valt. Mina idéer på hur det ska se ut kommer från Chroniques de France ou de St. Denis (slutet av 1300-t). Här är några detaljer:
Utifrån dessa fina bilder hade jag till en början tänkt mig att ha en gambeson/Jack som rustning, en kittelhatt över en vadderad huva, ett spjut och en dolk/stor kniv i en bältesväska. Under detta blir det brokor, hosor, skjorta och eventuellt en tunika av ngt slag. denna utrustning kan sedan kompleteras med en ringbrynjehuva, Visbyharnesk, ringbrynja, svärd, bucklare mm vad tiden och andan faller på.
Jag hade tänk mig att det skulle se ut ungefär så här:
På er hemsida skriver ni att det är ok med maskinsömmmar, men att de "bör" undvikas på ställen där de syns. Jag kan inte sy för fem daler och jag har nog inte pengar att låta sy upp allt till en början. När det gäller de vanliga kläderna så antar jag att de i de flesta fallen inte syns på en armlängds avstånd, men när det gäller min gambeson... Den är ju full med sömmar. Jag har hittat två stycken som kan vara lämliga:
Denna är ju helt klart inspirerad av Maciejovski som är 100 år tidgare, men jag skulle tro att den kan funka ändå.
Denna ser lite senare ut...
Båda dessa kommer från Matuls och kostar ungefär 1300kr, vilket är överkomligt. Vill man ha dem handsydda får man pytsa in ytterligare 2500kr (totalt 3800kr) och då börjar det rinna iväg lite.
Hjälmen har jag hittat på SPQR och jag tycker att den mycket väl följer förlagorna ovan:
Vad gäller själva kläderna så har jag hittat två ställen som säljer kläder till ett vettigt pris. Båda hävdar att de har undersökt historiska förlagor, men jag är inte tillräckligt kunnig för att avgöra det. Jag pratar om
Min tanke är alltså att börja billigt för att se om jag gillar detta. Sen kan man komplettera utrustningen och bytta ut kläderna mot handsytt i en takt som passar plånboken. Mina frågor till er på Carnis är:
- vad tror ni om mina tankar och idéer angående hur jag vill se ut? Passar det in i ert tidsintervall?
- funkar det att köra med maskinsydda kläder från något av företagen ovan?
- Funkar det att köra med en maskinsydd gambeson?
- Kan man ha sin gambeson som överplagg, eller måste man ha en kjortel/tunika också?
Jag hoppas på intressanta svar!
mvh
Ulf