[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Vikingatida rustningar?

Vikingatida rustningar?

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

Inläggav fallhofne » 11 september 2005, 14:53

man använde även horn förr i tiden till rustningar, vet ej hur det var under vikingatiden men det var nog en billig biprodukt som gick att använda på många sätt då det är lätto starkt.
fallhofne

Inläggav Rizzo » 11 september 2005, 18:24

Konceptet horn i rustning kan i alla fall verifieras till 600 talets saxare och den makalösa benty grange-hjälmen. Senare än den har jag inte sett något i nordeuropa.
Rizzo

Inläggav Tehinke » 12 september 2005, 10:55

Det diskuterades om horn i sk. "Jacks" i nån annan trtåd här på forumet för ett par månader sen, men jag kommer inte ihåg vilken. Det handlade visserligen om tidigt 1500-tal vilket gör det lite "off topic" här men jag tänkte att det kunde vara värt att nämna ändå.
Tehinke

Inläggav simon lundquist » 4 oktober 2008, 13:54

Ang konstruktion utav ringbrynjor från denna tid (800-1100tal), finns det några fynd efter brynjor där alla ringarna är nitade? Är alla fynd från Norden byggda med en nitad rad resp en välld? Hur ser det ut på kontinenten, vad för konstruktioner kan man finna där?

Vad finns det för uppfattningar ang Bayeuxtapeten, är det konstaterat att det mestadels rör sig om ringbrynjor på bilderna eller finns det olika tolkningar?
simon lundquist

Inläggav Mistah » 12 oktober 2008, 23:00

Angående vadderade stridsrockar som Matti nämnde: Det kan bli ett intressant projekt, att tova en sådan rock. Jag har för skojs skull gjort testlappar och lagt under huggkubben, och de stod emot tre-fyra hugg med en normalvass klyvyxa, trots dålig ullkvalitet för dylika experiment + att de inte alls var så hårt tovade som de skulle kunnat vara. Får man tag i grov guteull och rullvalkar på samma sätt som man gör med vadmal så borde man i teorin kunna få fram en rock som står emot både svärd och pilar. Finns det några historiska belägg för sådana tovade "rustningar" i denna del av världen?
Mistah

Inläggav Johan Käll » 13 oktober 2008, 11:27

nej

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Inläggav Private Snafu » 17 oktober 2008, 12:45

Om nån vill ha tag i ull från gutefår så kan jag nog ordna lite. Vi har 6 gutefår och ullen slängs oftast när vi klippt dem. Ev finns det en del kvar från årets klippning i sommras som inte slängts ännu. Men den måste tvättas för den stinker! :)
Private Snafu

Inläggav edgepal » 19 oktober 2008, 20:33

Från vikingatiden finns bara en enda stålhjälm bevarad (Norge) samt en enda ringbrynja (Sverige). Hur många tusen gravar har blivit utgrävda som innehöll män från vikingatiden?
Slutsatsen bör ju, på grund av fyndmaterialet, eller rättare sagt bristen på fyndmaterial, säga oss att dessa två saker var mycket sällsynta – trots att det rubbar våra cirklar.

Att göra en stålhjälm är svårt och det gäller också ringbrynjor. Rent tekniskt kunde båda dessa saker tillverkas även under vikingatiden – men då borde vi hittat rester av dem. (Från Vendeltiden kryllar det ju av hjälmar)…

Tyngden av en ringbrynja + sämre sikt och hörsel av en hjälm. Fraktade per båt i saltvatten, landstigande på ca 1 meter djup och vadande i land…nja, jag tror inte att det var en lyckad teknik helt enkelt eftersom man totalt sett förlorade mer än man vann. För att lyckas måste ”smash and grab-tekniken” utföras snabbt och skoningslöst med mycket skrik och kanske eld för att chocka försvararna så lång tid som möjligt?

Majoriteten av vikingarna var handelsmän enligt min uppfattning. Man upprättade betydligt fler handelsstationer i fred och sämja än vad som tigs i strid. Vikingarna hade attraktiva varor som var eftersökta – så varför skrämma bort kunderna?.

En förutsättning för god handel är tilltro och trygghet. Om man trodde att det fanns goda möjligheter att bli ihjälslagen av vikingarna – så valde nog en överväldigande majoritet att inte handla med dem, till och med att inte ens vara i närheten av dem. Alltså fredlig och trygg handel var själva ekonomiska basen – och förutsättningen till att vikingatiden blev så lyckad som den blev. Handelsmannen garanterade alltså kunden hans trygghet. Utan denna trygghet hade det inte fungerat ekonomiskt.

Massmedia skriver än idag spaltkilometer om bankrån som kanske gav 25-50.000 kronor – men skriver väldigt lite om den dagliga handeln på ett stort antal miljarder kronor…så var det säkert även under vikingatiden. Robbare fanns alltså då också – och dom skrev man om. Den dagliga handeln var ju bara vanlig daglig handel…

Hur vikingatida robbare var klädda vet vi inte mycket om men de utförde ju ”smash and grabb” jobb lite varstans och ville nog vara ganska lätt klädda eftersom detta troligen gav dem en stor fördel i den strid de egentligen ville undvika…

Jag tror alltså att vi har en fel bild av vikingen iklädd stålhjälm och ringbrynja, det är en romantisk bild från 1800 talet som lever än idag – fast då hade dom ju horn eller vingar i hjälmarna.

Jag tror inte att normandernas hjälmar säger oss någonting alls eftersom Normanderna var Fransmän sedan länge och de hade anammat den franska kulturen och deras skyddskläder i en kultur där de första stegen redan var tagna mot en kommande ”riddartid”.

Skall vi alltså bedöma vad vi hittar – och inte hittar – i våra gravar - och bedöma detta på samma sätt vi bedömer allt annat vi inte hittar - eller hittar – så använde den normale vikingen ingen hjälm och ingen ringbrynja.

Eftersom dessa två saker bevisligen fanns (1 fynd av vardera) så bör alltså valet att inte använda dessa två skyddsmedel vara ett beslut som tagits i någon form. Troligen vann man någonting på att inte använda dessa skyddsmedel, och vinsten var alltså så stor att man ansåg att eventuellt fler döda kompenserades av vinsten.

Vad kunde man då vinna?
Snabbhet och uthållighet naturligtvis eftersom en ringbrynja är mycket tung att bära. Om min motståndare då använde ringbrynja var jag snabbare och mera uthållig än han var. Likaså med hjälmen, bättre syn och hörsel var två bra saker att vinna, speciellt vid smash and grabb överfall.

Vänd på det: Varför vara iklädd en tung och besvärlig ringbrynja när ens motståndare tumlar upp ur sängen med svärdet i hand för att försvara sitt hem. Har han ingen ringbrynja – men jag har en – så är han snabbare och mer uthållig än vad jag är, dessutom har jag ju strax innan hoppat ned i 1 meter vatten, vadat i land, sprungit fram till byn = jag är redan trött, min motståndare är visserligen nyvaken – men han är onekligen utvilad…och jag är trött, blöt och tung…?

Efter överfallet, när försvararna blivit organiserade och grannar kommit till hjälp så skall jag ju kuta till skeppet i full fart, gärna med tungt byte i händerna, springa på lös sand, vada till en meter djup (minst) och hurtigt och snabbt svänga mig ombord med krigsbytet…hur tusan skall jag orka med det efter allt fajtande iklädd blöta kläder, hjälm och tung ringbrynja?

Bättre att handla med dom istället…då slapp jag ju i alla fall blöta kläder..

Thomas
edgepal

Inläggav Max Gullberg » 19 oktober 2008, 22:57

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by edgepal</i>

Från vikingatiden finns bara en enda stålhjälm bevarad (Norge)
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Eh, jag kan på rak arm nämna cirka tio hjälmar från vikingatiden...
Jag gissar att du menar i Skandinavien, eftersom det kryllar av hjälmfynd i öst..
Max Gullberg

Inläggav Vargman » 20 oktober 2008, 08:49

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Max Gullberg</i>
Eh, jag kan på rak arm nämna cirka tio hjälmar från vikingatiden...
Jag gissar att du menar i Skandinavien, eftersom det kryllar av hjälmfynd i öst..

<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Låt höra!

I övrigt tycker jag att Thomas för en del kloka resonemang. På handelsfärder/vikingatåg borde rustningarna inte vara så vanligt förekommande. Men hemma?

/Wolfie
Vargman

Inläggav Max Gullberg » 20 oktober 2008, 11:31

Sidan är visserligen på polska men ni kan ju titta på bilderna..

http://znaleziska.org/wiki/index.php?ti ... :He%C5%82m

Ska dock tilläggas att några av dem inte är vikingatid utan tidigae och senare..
Max Gullberg

Inläggav Vargman » 20 oktober 2008, 11:44

Jaha... Dessa fynd säger absolut inget om vad skandinaverna kunde ha på sig under vikingatiden...

/Wolfie
Vargman

Inläggav Vendel » 20 oktober 2008, 12:01

Kanske inte, men de säger en hel del om vad skandinaverna i österled hade på sig.

Anledningen till att det antas att stridande skandinaver inte sällan var klädda i hjälmar är det ganska digra materialet av texter och bilder som beskriver hjälmar.

/Ville
Vendel

Inläggav Eric Hejdström » 20 oktober 2008, 13:10

Korsreferenser är ju faktiskt en förutsättning för att man skall kunna närma sig sanningen något. Så att helt avfärda hjälmfynd från skandinaviens närområden är ju inte så konstruktivt...
Eric Hejdström

Inläggav edgepal » 20 oktober 2008, 16:18

Före vikingatiden hittar vi hjälmar – och efter vikingatiden hittar vi hjälmar. Jag tycker att det är ett indicie på någonting viktigt. Jag tror att man måste tänka efter ordentligt här. Vi har alltså tekniken och kunskapen att hitta ”hjälmar” både före och efter vikingatid – men trots tusentals utgrävda vikingagravar - inte en enda hjälm från denna tid. Vi bör faktiskt börja dra försiktiga slutsatser av detta.

Kanske kan vi formulera det så här: Trots ett mycket stort fyndmaterial av vapen typ svärd, knivar, pilar, spjut, sköldar och yxor har inte en enda hjälm påträffats i gravmaterialet fram till idag. Av detta börjar vi misstänka att den normala vikingen faktiskt inte använde stålhjälm.

Vad hittas i utlandet från samma tid? Jo, där hittas hjälmar av olika slag. Alltså kan vi konstatera att hjälmar fanns, att vikingarna mycket väl kände till hjälmar (både från utlandet + från t.ex Vendeltiden) – man att man, av något för oss okänt skäl, intelligent valde att inte använda just stålhjälmar.
Valde man att inte använda stålhjälmar så fanns naturligtvis ett skäl till detta, det var någonting man vann på att inte använda stålhjälmar – då är frågan, vad var det man vann?

Det kan också vara så att stålhjälmar var ett befälstecken och enbart för hövdingar och kungar. Problemet är ju då att de gravhögar vi grävt ut, och som för det mesta kallas stormannagravar eller hövdingagravar också saknar stålhjälmar…

Jag vill väl tillägga att jag inte är någon fanatiker angående hjälmar, kanske mer av frågeställningen och om hur vi skall se på de fynd vi hittar – och inte hittar – och hur vi skall tolka detta. Det jag ifrågasätter är alltså att inga fynd alls kan leda fram till att så många anser att vikingarna bar stålhjälmar?

Från vikingatiden bör vi ha ca 3,5 miljoner gravar i södra halvan av vårt land, det blir ungefär 15 gravar per kvadratkilometer. Det har vi inte. Någonting är alltså galet med vår historiebeskrivning av vikingatida gravskick. Vi har kanske hittat 5% av de gravar vi vet skall finnas från just denna tid. De vi hittat är alltså de onormala gravarna. De övriga 95 procenten av gravarna hittar vi inte. Då uppkommer en intressant fråga – hur skall vi beskriva vikingatida gravskick – utifrån det vi hittat (5%) eller skall vi helt enkelt säga att vi inte har en aning om hur man normalt begravde sina döda under vikingatiden?
Jämför vi stålhjälmar så vet vi alltså inte om dom har funnits och därmed saknas bevis. När det gäller döda så vet vi att dom har funnits, det är en mycket stor skillnad.

Nu är ju döda vikingar inte ett så stort ämne eftersom alla ”vet” att vikingar brände sina döda och kastade upp högar över dem. Det låter tungt och häftigt, det är en bild vi köper och som vi inte ifrågasätter – alltså funderar inte så många över att 95% av garvarna faktiskt saknas.

Hjälmar är någonting vi har en bild av, den saltstänkte vikingen iförd ringbrynja, häftig stålhjälm, svärd vid höften stående i skeppets förstäv spanande efter rov. Den bilden är vi itutade sedan barnsben och den försöker vi bevara och skrattar när vi hör från utlandet att vikingarna hade horn i sina hjälmar vilket vi förnekar att de hade…Men vi vet alltså inte ens OM vikingarna hade hjälmar, fyndmaterialet säger oss att de troligen inte hade stålhjälmar. Men det tycker vi inte om att höra eftersom vi vill att dom bar stålhjälmar. Vi försöker alltså bevara 1800 tals romantikens viking – och därmed ser vi kanske inte verkligheten som den var?

Thomas
edgepal

FöregåendeNästa

Återgå till Rustningar