av Oluf Gurimson » 28 september 2005, 10:41
Ja, det kan vara lite svårt att se när skinnet är vått, speciellt om det är tunna skinn.
Men skär en liten bit i kanten, är det en vit rand i mitten är det "rårand" och skall ligga i lite till, om du inte vill ha det.
Om du skall ha pälsen kvar på skinnet, så är det inte bra om det ligger i förlänge i badet.
Speciellt rådjur vill gärna tappa hår i så fall (likadant med Ren, men Ren tappar ändå hår.)
Är det avhårat kan det ju ligga i längre. men ju längre det ligger i ju sprödare skinn.
Rådjur brukar jag ha i badet 1-2 veckor, vildsvin 2-3 veckor.
Två rådjursskinn med päls fick ligga i badet 5 veckor för test, ett tappar hår hela tiden men är inte kalt ännu efter två år, använder det som skinn att sitta på utanför vikingatältet. Det andra sitter pälsen fast på hur bra som helst (enligt vänner jag har, som garvar är det inte möjligt *s*) Jag har använt Ekbark, 2st plastkassar med torkad bark/skinn. Vet inte om det är för mycket men det har blivit bra, mitt senaste vildsvin i samma storlek som rådjuret använde jag bara hälften mängd bark (Gran), blev ojämnt färgat, kan ju också bero på att jag inte rört tillräckligt, men det är genomgarvat. (3 veckor i badet)
Så jag tror inte man skall ta det för allvarligt, det blir oftast hyfsat ändå, det är bara att testa sig fram.
Oluf