<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Gorm</i>
Vad är det som säger att landet kristnades från något håll?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Du har naturligtvis rätt i sak - det är svårt att överblicka en så komplex process som evangeliseringen av ett visst land. Och när är landet "kristnat"? Är det när det finns en finns en Gudstjänstfirande gemenskap, när första kyrkobyggnaden är byggd eller när en majoritet av landets befolkning (eller en majoritet av adeln, eller...) bekänner sig till tron?
Det är rätt viktigt att komma ihåg att OM undertecknad skulle ha rätt om irlänsk-keltisk kristen mission, så är det rimligt att man <i>inte</i> byggde kyrkobyggnader, t ex. Det är faktiskt ett av särdragen i keltisk kristendom att man tillbad Gud i naturen, och på de Brittiska öarna använder också ofta förkristna "heliga" platser, där man reste sina karaktäristiska ringkors (inte att förväxla med "solkorsen", där armarna endast går TILL ringen, inte skär densamma).
Jag har inte sett några bilder på dylika här i Sverige, men jag är förvisso inte heller historiker eller arkeolog, utan mest lite intresserad till husbehov. Då främst av kyrkohistoria (läser teologi, egenligen).
<i>Å andra sidan</i> liknar "vargkorset", t ex, irländsk-keltiska kristna smycken.
Vidare skulle skeppssättningar KUNNA vara också keltiskt påverkade. Skeppen har STOR symbolisk betydelse för kelterna. Havet som symbol för evigheten och för Gud själv är något som definitivt finns kvar inom den keltiska kulturen, också sedan den blivit kristen. Man ser det exempelvis på de eremithyddor som klostren är utrustade med, som är utformade som upp-och-nedvända båtar. Dessa ser idag, före utgrävningar, ut som våra "gravhögar".
Jag säger inte att det <i>var</i> så, men inom kyrkohistorien vet vi att Keltiska kristna bedrev mission i delar av Norge och Island på 750-talet. Kanske var de också i Sverige?
Det skulle vara kul att veta vad som funnits som tyder på att så var (eller absolut inte var) fallet. [:)]